Jag bor i ett gammalt hus med kalla dragiga golv. Jag går omkring i tjocksockar inomhus men nu när vintern kommer och det blir allt kallare så tänkte jag försöka isolera golvet ovanifrån med mattor. Vilka mattor lämpar sig bäst för detta ändamål? Jag tänker spontant på tjocka persiska mattor men de är ju så dyra. Finns det "vanliga" mattor som är lika tjocka som persiska mattor men inte lika dyra?
 
E Einh skrev:
Jag bor i ett gammalt hus med kalla dragiga golv. Jag går omkring i tjocksockar inomhus men nu när vintern kommer och det blir allt kallare så tänkte jag försöka isolera golvet ovanifrån med mattor. Vilka mattor lämpar sig bäst för detta ändamål? Jag tänker spontant på tjocka persiska mattor men de är ju så dyra. Finns det "vanliga" mattor som är lika tjocka som persiska mattor men inte lika dyra?
inget svar på matta, men släkten i norrland skottade alltid upp snö på grundmuren på vintrarna. I modern tid har de även satt en isolermatta runt grunden på vintern för att sedan skotta upp snö (när det väl är någon snö) Det gjorde en stor skillnad på golvdraget.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
ja, en knuten tjock matta isolerar bra för den är luftig. Köpa billigt på Second hand Tradera eller auktioner IKEA ? Behöver inte vara handknutet bara den har en luftig lugg :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
I sena 1800tals hus som ditt är väl hemvävda trasmattor i bomull det rätta.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.