Hej,

Jag har lagt stenplattor för en kommande värmepumpinstallation och undrar om jag klarar mig utan stödkant? Om inte, funkar det med en rabattkant i cortenstål?
 
  • En stig av trädgårdsplattor omgiven av gräs, grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge som värmepumpens fötter inte hamnar på plattornas absoluta ytterkant och du har ett rimligt fast underlag ska du klara dig utan någon slags kant runt
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
M
Slå ner 30-40cm långa bitar av armeringsjärn, 1-2st per platta i ytterkant som stöd sedan lär inte plattorna flytta på sig.
 
M mnils skrev:
Slå ner 30-40cm långa bitar av armeringsjärn, 1-2st per platta i ytterkant som stöd sedan lär inte plattorna flytta på sig.
Smart idé! Men det låter jobbigt att kapa upp och kanske även få ner. Du har inget annat förslag?
 
S skanfals skrev:
Smart idé! Men det låter jobbigt att kapa upp och kanske även få ner. Du har inget annat förslag?
Vispa till någon liter betong och häll ut som en ram runt om kanterna, snabbt och lätt
 
Det brukar räcka långt med en vanlig gräsmatta men du kan alltid packa jorden längs kanterna extra hårt. Eller köra samma stenmjöl som du antagligen la plattorna i även packat runt kanten.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.