Hej!

Vi är mitt i en totalrenovering och värmen kommer inte igång (ifall allt går som det ska) förrän inom 4-5 veckor. Vår källare är helt nyputsad, sen 2-3 veckor tillbaka, det ska snart flytas i hela källaren och därefter tänkte vi måla.
Vi bor längst söderut i Sverige så har det inte lika kallt som mer norrut, men nu börjar det blir kallt.

Vad rekommenderar ni att göra nu?
Bör man sätta in några elradiatorer/konvektorelement/byggfläktar och köra på lite och värma upp källaren, samt införskaffa en bra avfuktare (tips)?
Har fyllt dem framtida friskluftsventilerna med isolering. Bör man göra det eller ha det öppet?

Vi har även värmt med värmefläkt nu när vi varit där nere och jobbat, efter vi stängt av värmefläkten så blir det mycket kondens på ytterväggarna vilket inte känns bra. Så därav min tanke, ifall det är bättre att köra på värme och avfuktare hela tiden fram tills radiatorerna kommer upp där nere.

Tack på förhand! :D
 
Avfuktare är alltid bra om det är fuktigt.
Elen den förbrukar blir dessutom till värme.
Jag har echodry combi sorbtionsavfuktare som drar 620 watt vid avfuktning, den både värmer och avfuktar bra.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Matteandersen Matteandersen skrev:
Hej!

Vi är mitt i en totalrenovering och värmen kommer inte igång (ifall allt går som det ska) förrän inom 4-5 veckor. Vår källare är helt nyputsad, sen 2-3 veckor tillbaka, det ska snart flytas i hela källaren och därefter tänkte vi måla.
Vi bor längst söderut i Sverige så har det inte lika kallt som mer norrut, men nu börjar det blir kallt.

Vad rekommenderar ni att göra nu?
Bör man sätta in några elradiatorer/konvektorelement/byggfläktar och köra på lite och värma upp källaren, samt införskaffa en bra avfuktare (tips)?
Har fyllt dem framtida friskluftsventilerna med isolering. Bör man göra det eller ha det öppet?

Vi har även värmt med värmefläkt nu när vi varit där nere och jobbat, efter vi stängt av värmefläkten så blir det mycket kondens på ytterväggarna vilket inte känns bra. Så därav min tanke, ifall det är bättre att köra på värme och avfuktare hela tiden fram tills radiatorerna kommer upp där nere.

Tack på förhand! :D
En sak att tänka på är att ni tillför stora mängder fukt när ni putsar, flytspacklar och målar. Hur mycket vatten är det inte i de produkterna? Även ni själva avger fukt när ni är där nere och jobbar.

Denna fukt måste ju kunna ventileras bort från källaren och huset. Annars kommer den att falla ut som kondens, på de kallaste ytorna först och främst.

Nu vet jag inte vad för material och produkter som ni ska använda, men de flesta torde ju behöva en viss temperatur för att torka/härda, så lite värme och fungerande luftväxling vore nog en god idé. En avfuktare är nog inte fel heller, försök att hitta en modell som ni kan leda bort kondensatet genom en slang till en golvbrunn, så slipper ni att gå och tömma i tid och otid.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Avfuktare är alltid bra om det är fuktigt.
Elen den förbrukar blir dessutom till värme.
Jag har echodry combi sorbtionsavfuktare som drar 620 watt vid avfuktning, den både värmer och avfuktar bra.
Låter bra, blir att införskaffa en. Du är nöjd med den då? Får kolla in den! :D

V Vardagsrum skrev:
En sak att tänka på är att ni tillför stora mängder fukt när ni putsar, flytspacklar och målar. Hur mycket vatten är det inte i de produkterna? Även ni själva avger fukt när ni är där nere och jobbar.

Denna fukt måste ju kunna ventileras bort från källaren och huset. Annars kommer den att falla ut som kondens, på de kallaste ytorna först och främst.

Nu vet jag inte vad för material och produkter som ni ska använda, men de flesta torde ju behöva en viss temperatur för att torka/härda, så lite värme och fungerande luftväxling vore nog en god idé. En avfuktare är nog inte fel heller, försök att hitta en modell som ni kan leda bort kondensatet genom en slang till en golvbrunn, så slipper ni att gå och tömma i tid och otid.
Ja precis, det är det jag har tänkt på och måste tillföra mer värme nu. För en vecka sen var ju det fortfarande rätt så okej varmt, och vi hade värmefläkt på varje kväll vi var i huset.

Blir att köra värmefläkt eller något el element i så fall och försöka hålla källaren på ca 15 grader då kanske. Vad rekommenderar ni för värmekälla tillfälligt i 4-6 veckor? Samt införskaffa en avfuktare, behöver tips på avfuktare som ska klara ca 60 kvm med en del väggar. Hade varit väldigt najs med att kunna leda bort kondensatet till en golvbrunn!

Bör kanske montera friskluftsventilerna nu med, är ju trots allt färdigputsat. Så får jag bara ta loss dem när det är dags att måla. :D
 
Jag är nöjd, jag har två sådana, plus en woods och en till :D
Den 1:a betalades av Folksam efter en vattenläcka där jag behövde torka ur 50 m2 källare.
De övriga har jag köpt på loppisar för skitpengar.

Något du ska ha koll på är att den återstartar efter strömavbrott, min 4:e gör inte det så den kan man inte lämna längre tid och tro att den sköter jobbet.

Kör du avfuktare så stänger du ventilationen, då får du inte in ny fukt utifrån.
Med ventilation öppen kommer den att försöka avfukta hela världen.....

I princip alla avfuktare kan man koppla slang på.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag är nöjd, jag har två sådana, plus en woods och en till :D
Den 1:a betalades av Folksam efter en vattenläcka där jag behövde torka ur 50 m2 källare.
De övriga har jag köpt på loppisar för skitpengar.

Något du ska ha koll på är att den återstartar efter strömavbrott, min 4:e gör inte det så den kan man inte lämna längre tid och tro att den sköter jobbet.

Kör du avfuktare så stänger du ventilationen, då får du inte in ny fukt utifrån.
Med ventilation öppen kommer den att försöka avfukta hela världen.....

I princip alla avfuktare kan man koppla slang på.
Okej perfekt, då blir det att införskaffa en sån!

Hur rekommenderar ni att värma upp källaren provisoriskt?
Spelar ingen roll ifall jag väljer värmefläkt, elradiator, konvektorelement?
Bara ösa ner 2-3 värmefläktar o köra på lägsta o hålla koll på temperaturen o försöka hålla 15 grader? :D
 
woods gör bra avfuktare, när ni är klara med renoveringen så använder ni den för att torka tvätt.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
B basseman skrev:
woods gör bra avfuktare, när ni är klara med renoveringen så använder ni den för att torka tvätt.
Ja det var också tanken, att köpa en bra och att ha kvar den sen för det ändamålet.
Vi kommer även att ha mekanisk frånluft, så har frånluftsdon i tvättstugan och badrummet i källaren! :D
 
Tror att det blir en Woods SW22FW, vad tror ni om det?
Sen så sätter jag ner 3st värmefläktar på lägsta värmen ungefär.
 
S
Matteandersen Matteandersen skrev:
Tror att det blir en Woods SW22FW, vad tror ni om det?
Sen så sätter jag ner 3st värmefläktar på lägsta värmen ungefär.
Jag har en Woods 22 sen 2år , funkar jättebra , torkar tvätt , värmer även källaren sommartid när inte värmen är på , källaren är ca. 60 kvm
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Lite beroende på hur din källare är uppbyggd. Dränering, isolering, kapilära material.
Om man tex har en avfuktare i källaren utan en kapillärbrytande material under plattan/väggarna kan man tillföra fukt underifrån. Detta eftersom naturen vill ha allt i balans, har du torrare luft i källaren vill naturen tillföra lika mkt fukt. (Enkelt förklarat)
Om man har tillfälligt tillfört fukt i källaren tex hänga tvätt, torktummla eller putsat väggarna kan man då lika tillfälligt avfukta luften.
Nåt man istället rekommenderar är att värma upp luften och ventilera ut fukten med tex fuktstyrd fläkt.
För varje grads höjning av luften kan den bära 5% mer fukt.
Nu när du värmt upp luften med fläktar så har luften absorberat fukten du har i källaren.
Luften är mättad med har ingenstans att tavägen eftersom du täckt igen ventilationen.
När du stänger av fläktarna kyls väggarna ned och fukten i luften kondenseras på väggarna, likt spegeln i badrummet när du duschar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
T Tjompo skrev:
Lite beroende på hur din källare är uppbyggd. Dränering, isolering, kapilära material.
Om man tex har en avfuktare i källaren utan en kapillärbrytande material under plattan/väggarna kan man tillföra fukt underifrån. Detta eftersom naturen vill ha allt i balans, har du torrare luft i källaren vill naturen tillföra lika mkt fukt. (Enkelt förklarat)
Om man har tillfälligt tillfört fukt i källaren tex hänga tvätt, torktummla eller putsat väggarna kan man då lika tillfälligt avfukta luften.
Nåt man istället rekommenderar är att värma upp luften och ventilera ut fukten med tex fuktstyrd fläkt.
För varje grads höjning av luften kan den bära 5% mer fukt.
Nu när du värmt upp luften med fläktar så har luften absorberat fukten du har i källaren.
Luften är mättad med har ingenstans att tavägen eftersom du täckt igen ventilationen.
När du stänger av fläktarna kyls väggarna ned och fukten i luften kondenseras på väggarna, likt spegeln i badrummet när du duschar.
T Tjompo skrev:
Lite beroende på hur din källare är uppbyggd. Dränering, isolering, kapilära material.
Om man tex har en avfuktare i källaren utan en kapillärbrytande material under plattan/väggarna kan man tillföra fukt underifrån. Detta eftersom naturen vill ha allt i balans, har du torrare luft i källaren vill naturen tillföra lika mkt fukt. (Enkelt förklarat)
Om man har tillfälligt tillfört fukt i källaren tex hänga tvätt, torktummla eller putsat väggarna kan man då lika tillfälligt avfukta luften.
Nåt man istället rekommenderar är att värma upp luften och ventilera ut fukten med tex fuktstyrd fläkt.
För varje grads höjning av luften kan den bära 5% mer fukt.
Nu när du värmt upp luften med fläktar så har luften absorberat fukten du har i källaren.
Luften är mättad med har ingenstans att tavägen eftersom du täckt igen ventilationen.
När du stänger av fläktarna kyls väggarna ned och fukten i luften kondenseras på väggarna, likt spegeln i badrummet när du duschar.
Tack för bra svar!
Källaren ska vara dränerad 2010, med platonmatta och utan isolering.
Källaren var tidigare uppreglad med träreglar inifrån och isolerad, men nu har vi rivit ner allt det och putsat om väggarna och bytat fönster.
Där är ingen isolering i plattan. Men marken har varit torr när vi har grävt och bilat ut för avloppet.

Vi kommer att ha mekanisk frånluft i badrummet och i tvättstugan i källaren, och friskluftsventiler i kontoret och groventren.

Vi ska in med lite provisorisk värme nu, men frånluften kommer inte komma i bruk riktigt än. Tänkte montera dit friskluftsventilerna med samt sätta dit en avfuktare för stunden då väggarna förmodligen inte har torkat ut ordentligt den vi putsade.
 
  • Gilla
Tjompo
  • Laddar…
Kan man köra avfuktaren samtidigt som man har den mekaniska frånluften igång? Eller bör man stänga av även den med?

Tänkte lägga en beställning på en WOODS SW38FW nu! :D
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Kan man köra avfuktaren samtidigt som man har den mekaniska frånluften igång? Eller bör man stänga av även den med?

Tänkte lägga en beställning på en WOODS SW38FW nu! :D
Rent tekniskt gör dom båda sakerna samma sak.
Avfuktaren värmer upp luften för att sen suga in den uppvärmda fuktmättade luft och gör om den till flytande media och iväg i ett avlopp eller snnan recipient.
Mekaniskt ventilation ventilerar ut den uppvärmda fuktiga luften ut i det fria.
Som svar på din fråga går det att köra dom båda då dom inte mot/samverkar varandra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.