Hej jag har gått igenom några trådar här och det verkar finnas väldigt många bra tankar och idéer så därmed skriver ja nu till er om hopp att ni kan hjälpa mot. Jag har ett allvarligt problem med min lägenhetsluft, det hela började mer eller mindre för 2 år sedan då min lägenhets Renoverades för vattenskada i köket. Jag bor i ett lägenhets hus från 1954 på Botten våningen , när dem fixade min vattenskada slog dem sönder hela golvet och det dammade som satan, det lukta skit ifrån hålet som stog så i flera veckor sen fixade dem hålet och allt men påpekade på att det luktade skit nere under golvet. Vi som bor här blir konstant förkylda/andnings problem det blir bättre nästan helt bra om man vädrar fullt på 3 fönster dygnet runt men stänger man ner fönster och slår av våra luft renare blir det som en slags puderluft som sätter sig fast på huden och man får ont i bröstet och får svårt att andas. Jag har rapporterat detta till min hyresvärd som tror att jag hittar på ungefär då dem inte vill betala för att göra för mycket i onödan. Nu ska det komma ett företag och ta prover men dem vet inte vad dem ska testa för eftersom det är så dyrt får de inte ta alla prover de vill sa dem. Vad tror ni? Jag misstänker att det kan vara asbest eftersom det slår till så snabbt, eventuellt som på nått sätt ligger någonstans och sedan spirar igenom lägenheten, alternativt någon typ av mögel som vi blir känsliga emot men jag tog mögel prov på sjukhuset men inget utslag för mögel allergi så det känns långt sökt. Nu hoppas jag ju på att det inte är farligt så vad kan det vara tror ni ? Någon som känner till eller hört något liknande, vad ska dem testa för tycker ni? Om det är asbest är vi antagligen helt körda redan eller hur då detta har pågått i 2 år eller vad tror ni ?
 
M
Har själv oroat mig väldigt mycket för asbest och pratat med två olika saneringsfirmor och båda har berättat att om man river i asbestmaterial och inte tar hjälp av en saneringsfirma utan städar själv så finns eventuella fibrer inte kvar efter ca 6 mån. Dels för att man gör normala städningar, samt vädrar och får med sig fibrer när man rör sig runt i sitt boende. Att du skulle ha asbest kvar efter 2 år vore inte rimligt och det lönar sig inte att ta in saneringsfirma så långt efter heller. Ni har nog problem med annat i er inomhusluft. Asbest visar sig inte heller förrän 20-30 år senare. Sedan finns det asbestfibrer i vår utomhusmiljö som kan komma in i bostaden och det är pga mänskliga faktorn.
 
  • Gilla
Johan B21
  • Laddar…
Asbest ger inga symptom som uppträder dagen efter man har vädrat. Snarare 20 år efter...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det en krypgrund under golvet? Vad var det som luktade, avlopp?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det en krypgrund under golvet? Vad var det som luktade, avlopp?
Ja kryp grund tror jag det är typ lite berg under samt massa sten/sand
 
J Johan B21 skrev:
Ja kryp grund tror jag det är typ lite berg under samt massa sten/sand
Städades det ordentligt efter renoveringen ? Ibland kan byggdamm ligga kvar flera månader
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det en krypgrund under golvet? Vad var det som luktade, avlopp?
riv gubbarna sa att det luktade unket bygg firman sa inget senare eller hyresvärden, de mörkade det verkade det som, bygggubbarna sa att det va en annan fuktskada någonstans som inte hade med min fuktskada att göra, men senare sa dem att de hade fel att det skulle vara så.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Städades det ordentligt efter renoveringen ? Ibland kan byggdamm ligga kvar flera månader

Ja försöker städa så mycket som möjligt vet inte riktigt vart jag ska städa nu, men precis efteråt städades det inte speciellt mycket, men bra ska fråga om det när han mäter, det har gått två år nu finns det någon risk att vanligt byggdamm ligger kvar ?
 
useless useless skrev:
Asbest ger inga symptom som uppträder dagen efter man har vädrat. Snarare 20 år efter...
Ja tänker på akut asbest symtom när lungorna drar ihop sig typ men inte cancerbeskedet
 
Byggdamm kan det kanske finnas, helt ofarligt och inget man kan mäta vad jag vet. Om det finns en källa till ohälsa är det något helt annat.
 
M Mads93 skrev:
Har själv oroat mig väldigt mycket för asbest och pratat med två olika saneringsfirmor och båda har berättat att om man river i asbestmaterial och inte tar hjälp av en saneringsfirma utan städar själv så finns eventuella fibrer inte kvar efter ca 6 mån. Dels för att man gör normala städningar, samt vädrar och får med sig fibrer när man rör sig runt i sitt boende. Att du skulle ha asbest kvar efter 2 år vore inte rimligt och det lönar sig inte att ta in saneringsfirma så långt efter heller. Ni har nog problem med annat i er inomhusluft. Asbest visar sig inte heller förrän 20-30 år senare. Sedan finns det asbestfibrer i vår utomhusmiljö som kan komma in i bostaden och det är pga mänskliga faktorn.
ok tack för info
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byggdamm kan det kanske finnas, helt ofarligt och inget man kan mäta vad jag vet. Om det finns en källa till ohälsa är det något helt annat.
ja ohälsa helt klart, så du menar då att det inte är vanligt byggdamm som gör ohälsan ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byggdamm kan det kanske finnas, helt ofarligt och inget man kan mäta vad jag vet. Om det finns en källa till ohälsa är det något helt annat.
Ja glömde att nämna uppe på mina skåp efter allt va klart va det som torkat material som var lite kladdigt som satt fast där uppe på skåpen det va lite som brunt klister som hade spridits i luften av rivningen och lagt sig där
 
J Johan B21 skrev:
Ja glömde att nämna uppe på mina skåp efter allt va klart va det som torkat material som var lite kladdigt som satt fast där uppe på skåpen det va lite som brunt klister som hade spridits i luften av rivningen och lagt sig där
Låter som fett dock?
 
J Johan B21 skrev:
ja ohälsa helt klart, så du menar då att det inte är vanligt byggdamm som gör ohälsan ?
Nej, inte i små mängder. Däremot kan stress utlösa vissa funktioner i kroppen beroende på om du är i obalans.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.