Kom hem efter jobbet idag och vår IVT 495 hade larmat, Pressostat låg. Det var också lite nytt skrammel från kompressorn som vi inte haft tidigare, tyvärr tänker jag. Köldknäpp de senaste dagarna här så den har säkert gått lite extra hårt. Gt6, kompressor går upp till ca 45° vartefter kompressorn stannar. Kollat dränslang vilken är ok. Är det idé att ge sig in i modulen (avisning?) där slangen kommer ifrån?
Eller är det kanske så att kompressorn är slut?
Pumpen är från 2006, men har ju tänkt ”bara ett år till…” i några år nu
 
Vanligt att vid köldmediabrist att de larma på lågtryck pressostat, har du synglas så du kan se om det bubblar eller inte efter några minuters körning?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Denna? Ska det bubbla?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders_sbj och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Tempsensor till GT6 sitter i kompressorutrymmet , på hetgasröret .
Inget ovanligt att den havererar .
Din VP kommer säkert upp i rätt temp men sensorn är paj .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tempsensor till GT6 sitter i kompressorutrymmet , på hetgasröret .
Inget ovanligt att den havererar .
Din VP kommer säkert upp i rätt temp men sensorn är paj .
Kompressorn går typ bara en minut innan den stannar, mot 15-20min i vanliga fall.
 
P Picea skrev:
Denna? Ska det bubbla?
Generellt, nej, det ska inte bubbla. Nu vet jag inte var synglaset sitter i systemet, men oftast är det efter kondensorn och innan expansionsventilen, och man vill inte se bubblor. Från kondensorn vill man bara ha vätska, bubblar det i synglaset kan det betyda olika men sannolikt på din beskrivning att kompressorn inte orkar upp i tillräckligt tryck för att alla gas ska bli vätska, eller om det finns ett torkfilter att det är igensatt och orsakar ett tryckfall, eller båda.

Hur eller hur är det nog tyvärr så att din värmepump från 2006 är slut, ja. Ni fick ut 16 år, det är bra.

Nu till kruxet: eftersom vi lever i de galna tider vi gör så är det uppåt ett års leveranstid på värmepumpar. Det kanske blir att ni får pröjsa för att laga den där, något man aldrig skulle göra annars.
 
Tomture61
Bilden i #3 är ju från undre delen , alltså kompressor till kollektorslangens avdelning .

GT:6 temp är vell temp från kompressor som återvinner frånluften .

Men som redan nämnts , ska ju inte bubbla i synglaset .
Vad GT:6 visar för värde (vilken kompressor) är inget jag kan svara på .

Är det inte möjligt att stänga av kompressor till kollektorslangen och enbart köra återvinning på frånluften ?
 
Redigerat:
Kombinationen bubbel och lågt tryck (pressostat låg) indikerar köldmediebrist. Sannolikt ett läckage då som kan åtgärdas. Sedan kommer kompressorn inte må bra av att den startar och stoppar ofta pga av detta.
 
Tack för alla svar och infallsvinklar. Allt från tempgivare till brist på köldmedium.

Om jag bestämmer mig för ny maskin har jag hittills följande att välja på.

1)Har fått offert på ivt 402 inkl installation
87’ inkl moms, 79’ efter rot
Dock tillkommer 5’ för injustering och rens av vent.
Säljaren var först dock övertygad om att jag behövde en jordvärmepump, Geo 600 för 150’ utan grävning, kändes sådär seriöst….

2) F370 via vvs-kontakt, levtid 2veckor(!!) eller Bosch 3800 levtid början januari.

För och nackdelar, tekniskt, på dessa maskiner?
 
Nissens
P Picea skrev:
Tack för alla svar och infallsvinklar. Allt från tempgivare till brist på köldmedium.

Om jag bestämmer mig för ny maskin har jag hittills följande att välja på.

1)Har fått offert på ivt 402 inkl installation
87’ inkl moms, 79’ efter rot
Dock tillkommer 5’ för injustering och rens av vent.
Säljaren var först dock övertygad om att jag behövde en jordvärmepump, Geo 600 för 150’ utan grävning, kändes sådär seriöst….

2) F370 via vvs-kontakt, levtid 2veckor(!!) eller Bosch 3800 levtid början januari.

För och nackdelar, tekniskt, på dessa maskiner?
Jag har också en IVT 495 Twin, den har gått sedan 2004…
Det låter som att du väljer att endast ha frånluftsvärmepump?
Jag har sneglat på Nibe 1255 med FLM. En sådan skulle passa i samma utrymme och dessutom utnyttja borrhålet.
Har du kikat på den lösningen?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har också en IVT 495 Twin, den har gått sedan 2004…
Det låter som att du väljer att endast ha frånluftsvärmepump?
Jag har sneglat på Nibe 1255 med FLM. En sådan skulle passa i samma utrymme och dessutom utnyttja borrhålet.
Har du kikat på den lösningen?
Nog inte aktuellt för mig, 1255+flm är ~120’ exkl installation, men framförallt funkar den sannolikt inte med min nuvarande markslinga på endast 150m. Tippar på att jag då skulle behöva addera 50 till 100m kollektorslang. Markutrymme finns men kräver grävning. Njaää…
 
Nissens
P Picea skrev:
Nog inte aktuellt för mig, 1255+flm är ~120’ exkl installation, men framförallt funkar den sannolikt inte med min nuvarande markslinga på endast 150m. Tippar på att jag då skulle behöva addera 50 till 100m kollektorslang. Markutrymme finns men kräver grävning. Njaää…
Ja, det blir bökigt med markslingan, det förstår jag. Å andra sidan blir det väl högre elräkningar med bara en frånluftsvärmepump. Vet du hur stor skillnaden blir i effektförbrukning jämfört med 495:an?
 
Tomture61
De enda FLVP som kan ersätta din IVT495 är Nibe 730 / S735 / 750 eller Comfortzone .
En IVT 402 är ungefär likvärdig med en IVT 490 men absolut ej en 495 .

Har du kontaktat service för felet på din VP , extremt dåligt läge att köpa ny VP i dagsläget .
 
Hej Picea, fick du ordning på värmepumpen? Jag har samma problem med vår IVT 495. Larm Pressostat låg återkommer hela tiden sedan början av februari. Anläggningen går 1-5 dagar sedan kommer larmet. Jag har gjort rent luftfilter och partikelfilter, gjort en omfattande kanalrensning (sotarna gjorde detta) samt injustering av verntilerna, höjt effekten på frånluftsfläkten från 125V till 150V (ordentligt sug nu), fyllt på köldbärarvätska i expansionskärlet. Enligt instruktionsboken kan även detta LP-larm bero på a) köldmediebrist i kylkretsen, b) fel på differenstryckvakt, c) fel på lågtrycksvakt. Jag ska åka ut till huset (vårt sommarhus) och titta om det är bubblor i siktglaset. Jag funderar även på att fylla på köldmedium, kan man göra detta själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.