Istäckt fönster med kondens, utsikt mot snötäckt landskap, delvis skymd sikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster med kondens, låsknopp nära fönsterhandtag, utsikt över snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktfläckar nära fönster och vägg, skadat hörn, element, mörkbrunt fönster, inomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag har som rubriken antyder problem med att det bildas mycket kondens på insidan av fönstren nu när det börjat bli kallt ute och framförallt på övervåningen. Vi bor i ett betongradhus(BRF) från -82 med 2+1 fönster, om jag förstått rätt så är 2-glasen orginal och sen har det satts in en extra kassett för 7-8 år sen. Luftfuktigheten ligger på ca 62% enligt min luftrenare från Electrolux.
Jag får gå och torka av fönstren ett par gånger om dagen för att förhindra att vattnet rinner ner över karmen och väggen och lämnar fula spår efter sig som inte går att torka bort, det bildas även mögel i nederkant där glaset och karmen möts. Då fönstren är behandlade i nån ful oljebets eller liknande så vill jag slipa ner och måla dom vita invändigt men jag vågar inte göra det innan jag fått bukt med kondensen.

Jag har bytt alla tätningslister och har inga gardiner fördragna men inget hjälper så min gissning är att ventilationen är för klen, ventilationen består av ett ftx-system. Vår granne vägg i vägg har haft problem med mögel sen 1.5 år tillbaka där massa insatser gjorts för att få bukt med det(då dom varit osäkra på vad det beror på) men det senaste jag hörde var att dom kommit fram till att ventilationsrören har för liten diameter mot vad dom borde ha och isåfall lär vi ha samma problem.

Jag skickade in en felanmälan till HSB förra vintern och dom skickade då ut nån som var här och kikade på det, han kollade igenom inställningarna på ftx-aggregatet och kände med handen vid från och tilluftsdonen och konstaterade att ”det såg bra ut”, sen var det bra med det och jag har inte hört något mer.

1. Dels undrar jag om ni har några tankar vad som orsakar kondensen, om det beror på ventilationen eller nåt annat?
2. Och iom att det är en bostadsrätt, borde inte HSB(i detta fall) ha någon skyldighet att få bukt med detta?
Tack på förhand!
 
1. 100% ventilationsproblem om värmen är på.
2. HSB´s fast.skötare är inte ofta utbildade på FTX-system. Ni ska använda er av en ventilationsfirma.
Under tiden kan du testa med ett A4-ark mot frånluftsventilerna, suger det fast? Blåser det något i tilluftsventilerna och sitter dessa i v-rum och sovrum?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K knegaren1 skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej!
Jag har som rubriken antyder problem med att det bildas mycket kondens på insidan av fönstren nu när det börjat bli kallt ute och framförallt på övervåningen. Vi bor i ett betongradhus(BRF) från -82 med 2+1 fönster, om jag förstått rätt så är 2-glasen orginal och sen har det satts in en extra kassett för 7-8 år sen. Luftfuktigheten ligger på ca 62% enligt min luftrenare från Electrolux.
Jag får gå och torka av fönstren ett par gånger om dagen för att förhindra att vattnet rinner ner över karmen och väggen och lämnar fula spår efter sig som inte går att torka bort, det bildas även mögel i nederkant där glaset och karmen möts. Då fönstren är behandlade i nån ful oljebets eller liknande så vill jag slipa ner och måla dom vita invändigt men jag vågar inte göra det innan jag fått bukt med kondensen.

Jag har bytt alla tätningslister och har inga gardiner fördragna men inget hjälper så min gissning är att ventilationen är för klen, ventilationen består av ett ftx-system. Vår granne vägg i vägg har haft problem med mögel sen 1.5 år tillbaka där massa insatser gjorts för att få bukt med det(då dom varit osäkra på vad det beror på) men det senaste jag hörde var att dom kommit fram till att ventilationsrören har för liten diameter mot vad dom borde ha och isåfall lär vi ha samma problem.

Jag skickade in en felanmälan till HSB förra vintern och dom skickade då ut nån som var här och kikade på det, han kollade igenom inställningarna på ftx-aggregatet och kände med handen vid från och tilluftsdonen och konstaterade att ”det såg bra ut”, sen var det bra med det och jag har inte hört något mer.

1. Dels undrar jag om ni har några tankar vad som orsakar kondensen, om det beror på ventilationen eller nåt annat?
2. Och iom att det är en bostadsrätt, borde inte HSB(i detta fall) ha någon skyldighet att få bukt med detta?
Tack på förhand!
Du har troligtvis ett övertryck i huset. För mycket tilluft alt. för lite frånluft. Det är önskvärt med ett litet undertryck just för att inte trycka ut fukt i väggarna.
 
  • Gilla
knegaren1
  • Laddar…
A
Eller så är det bara för dåliga fönster
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
A Aunty skrev:
Eller så är det bara för dåliga fönster
Jag gissar på denna eftersom oavsett om man har ftx eller över och undertryck så blir det kondens på grund av att varm luft kyls ner till den grad den måste släppa ifrån sig sin fukt.
 
  • Gilla
knegaren1
  • Laddar…
Dålig ventilation.
 
  • Gilla
knegaren1 och 2 till
  • Laddar…
K knegaren1 skrev:
[bild] [bild] [bild] Hej!
Jag har som rubriken antyder problem med att det bildas mycket kondens på insidan av fönstren nu när det börjat bli kallt ute och framförallt på övervåningen. Vi bor i ett betongradhus(BRF) från -82 med 2+1 fönster, om jag förstått rätt så är 2-glasen orginal och sen har det satts in en extra kassett för 7-8 år sen. Luftfuktigheten ligger på ca 62% enligt min luftrenare från Electrolux.
Jag får gå och torka av fönstren ett par gånger om dagen för att förhindra att vattnet rinner ner över karmen och väggen och lämnar fula spår efter sig som inte går att torka bort, det bildas även mögel i nederkant där glaset och karmen möts. Då fönstren är behandlade i nån ful oljebets eller liknande så vill jag slipa ner och måla dom vita invändigt men jag vågar inte göra det innan jag fått bukt med kondensen.

Jag har bytt alla tätningslister och har inga gardiner fördragna men inget hjälper så min gissning är att ventilationen är för klen, ventilationen består av ett ftx-system. Vår granne vägg i vägg har haft problem med mögel sen 1.5 år tillbaka där massa insatser gjorts för att få bukt med det(då dom varit osäkra på vad det beror på) men det senaste jag hörde var att dom kommit fram till att ventilationsrören har för liten diameter mot vad dom borde ha och isåfall lär vi ha samma problem.

Jag skickade in en felanmälan till HSB förra vintern och dom skickade då ut nån som var här och kikade på det, han kollade igenom inställningarna på ftx-aggregatet och kände med handen vid från och tilluftsdonen och konstaterade att ”det såg bra ut”, sen var det bra med det och jag har inte hört något mer.

1. Dels undrar jag om ni har några tankar vad som orsakar kondensen, om det beror på ventilationen eller nåt annat?
2. Och iom att det är en bostadsrätt, borde inte HSB(i detta fall) ha någon skyldighet att få bukt med detta?
Tack på förhand!
Om man har ovanligt många växter eller en aktiv luftfuktare kan man få kondens även på normala fönster. Tex kokning av vatten på spis utan köksfläkt.

Testa som ett experiment att sänka luftfuktigheten genom att vädra.

Finns tilluft från ftx i de utsatta rummen?

Kommer det någon luft i dessa?

Är radiatorerna under de utsatta fönstren varma? Kanske behöver de luftas?

https://ovk-besiktning.se/ftx-ventilation/
 
  • Gilla
knegaren1
  • Laddar…
FTX med roterande växlare återvinner inte bara värme utan även fukt. Dvs både värme och fukt i frånluften växlas över till tilluften. Därför kan det bli ganska fuktigt inomhus i hus som har denna typ av FTX.
 
  • Gilla
knegaren1
  • Laddar…
Låter högt med 62% luftfuktighet nu på vintern? Ligger på 35-40% i källaren, entréplan och ovanvåningen. Självdrag, 21-22grader inomhus med 3 glasfönster.
 
  • Gilla
knegaren1
  • Laddar…
Tack för era svar och jag få be om ursäkt att jag själv inte svarat här, har förträngt problemen i några veckor.!

Ja, det sitter tilluft från FTX i samtliga sovrum och vardagsrum, känner jag på dom så är det ett svagt, svagt blås. När det gäller frånluften på dom 2 toaletterna så är det även där klent drag, håller jag för ett papper så är det inte i närheten av att suga fast.
Fick återkoppling ang min felanmälan innan jul, tydligen är det flera i föreningen som har liknande problem så nu håller dom på och utreder vad som ska göras.

Upptäckte för nån vecka sedan lite mögel i köket som ni ser på bifogad bild, det är precis till vänster om altandörren(som byttes förra sommaren så den är ny). Sockeln är ju väldigt svullen så jag skruvade bort den så det får vädra och tvättade bort möglet som snabbt var tillbaka, känner jag på väggen där så är den väldigt fuktig.

Kan det vara så att fukten som orsakar detta mögel kommer nerifrån grunden alternativt från skarven mellan betongfundamenten?
Har ni några andra tips på hur jag ska gå till väga för att få ordning på detta? Vill försöka åtgärda det asap men verkar gå segt för HSB/föreningen att tag i detta..
Vägghörn med mögel, skadad list, parkettgolv i bostadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
S
Med så mycket fukt så att färgen spricker så kommer de utifrån i större mängder.

Läcker in någonstans, kanse runt altandörren?
 
S SvanteC skrev:
Med så mycket fukt så att färgen spricker så kommer de utifrån i större mängder.

Läcker in någonstans, kanse runt altandörren?
Klart kondens kan få färg att spricka.
Lös luftfuktigheten först.
 
S
O [old rusty] skrev:
Klart kondens kan få färg att spricka.
Lös luftfuktigheten först.
Då borde ju alla ytor i hemmet som är kalla upplevas blöta om du har såpass fuktighet i luften. Finns inte en chans.
 
S SvanteC skrev:
Då borde ju alla ytor i hemmet som är kalla upplevas blöta om du har såpass fuktighet i luften. Finns inte en chans.
Som fönster och nedre delen av yttervägg?
Dvs som på fotona?
 
Redigerat:
S
O [old rusty] skrev:
Som fönster och nedre delen av yttervägg?
Dvs som på fotona?
Fast även laminat och andra hårda element blir fullkomligt blöta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.