Jag håller på att renovera och då faller den gamla putsen från muren av. Själva muren är av tegel, men tyvärr inte så snygg (då hade mitt problem haft en lösning).

Har då insett att jag måste avlägsna den gamla putsen och ersätta den med något annat. Jag har fastnat för någon av följande tre varianter, men tar gärna emot förslag:
Gipsputs:
Detta verkar ganska enkelt för en ovan att applicera samt att den har kort torktid och bra vidhäftning. Naturligtvis måste hörnen stärkas och den tål inte vatten så bra, men hur är det med hållbarheten och vad händer om man spiller t.ex. saft på den?

Kalkbruk:
Svårare att applicera och längre torktid. Men å andra sidan så är det hållbart och tål vatten.

Meneritskiva:
Något skivmaterial som jag antingen målar med strukturförändringar eller sätter något annan struktur på.

Någon som har erfarenhet får gärna peka mig i rätt riktning.
 
Åsa Lund
Hydrauliskt kalkbruk ett alternativ?
 
N
Kalkbruk, eller c-bruk, fungerar även med hudraliskt.
Men är dyrare och ser ingen vinning.
 
Jag tycker mig ha läst att C-bruk innehåller för mycket cement och blir för oelastiskt med sprickor som följd (??): Vad är hydrauliskt bruk?
 
hsd
2005 putsade jag om en murstock med cementbruk och målade den med vanlig färg en månad senare och den är som ny fortfarande
 
  • Gilla
Dissonans
  • Laddar…

Bästa svaret

N
D Dissonans skrev:
Jag tycker mig ha läst att C-bruk innehåller för mycket cement och blir för oelastiskt med sprickor som följd (??): Vad är hydrauliskt bruk?
Det är A bruk du tänker på.
Det är lika mycket cement som betong, men sand istället för grus.
Klarar inte rörelser alls, utan spricker då istället.
Används främst på socklar mm.
Kalk bruk är E bruk, hydralisk kalkbruk finns i olika alternativ beroende mängd av bindemedel.
Kalkbruk är väl det bästa när man har tegel.
Men tycker du ska köra C-bruk 3mm, då kan du stocka mer utan att krympsprickor.
A bruk är det bruk med mest cement (ingen kalk) i och E bruk är svagast, utan cement alls, bara kalk.
C-bruk är väl det vanligaste bruket, det man har på väggar inne och ute, både kalk och cement i.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
För att krångla till det lite mer så är det en viss andel kalkstensmjöl även i de vanliga putsen på säck som är cementbaserad (den som kallas för A-C). Kalkstensmjölet gör bruket klistrigare/stabbigare och att portlandcementen brinner med bättre så att den blir lätt att jobba med.

Om man blandar bruk på enbart portlandcement (=byggcement. EJ produkten murcement) och sand så får man rent cementbruk. Ett litet helsike att jobba med och få snyggt (rinnigt) men det håller bra i frostutsatta lägen utomhus, t ex om man ska mura en utegrill eller grindstolpar.

Blandar man släckt kalk i det rena cementbruket så får man kalkcementbruk. Trevligt att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.