Har i samband med utbildning fått en uppgift där vi bl.a. ska göra om ett förråd med platta på mark till bostad.

Är lite osäker på vad man brukar gjuta in i betongplattor i vanliga fall. I detta fall kommer man behöva bila eller såga upp en del av plattan för att lägga avloppsrör. Men hur är det med vattenrör? Gjuter man in dessa någonstans eller låter man de gå upp ur mark och in genom vägg? Med tanke på risk för frost o dyl tänker jag kring var man ansluter vattenrör från VA-nätet.

Antar att man inte gjuter in typ elledningar, utan låter dessa gå in genom väggen. Eller?

Vi har ju vattenledning som kommer in i källaren, ca 1-1,5 m under markytan, så har inget annat att jämföra med.
 
Magnus E K
Mitt amatörsvar är att inkommande vatten kommer upp ur plattan, men inte el eftersom den kopplas till ett mätarskåp som sitter på fasaden. Vet ej hur man gör med fiber i nybygge. Sen är det väldigt vanligt att man gjuter in golvvärmeslang i hela plattan.

Edit: Men ingjuten golvvärme kräver att plattan är isolerad under så troligen inte aktuellt vid ombyggnad av förråd.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Mitt amatörsvar är att inkommande vatten kommer upp ur plattan, men inte el eftersom den kopplas till ett mätarskåp som sitter på fasaden. Vet ej hur man gör med fiber i nybygge. Sen är det väldigt vanligt att man gjuter in golvvärmeslang i hela plattan.

Edit: Men ingjuten golvvärme kräver att plattan är isolerad under så troligen inte aktuellt vid ombyggnad av förråd.
Pratar vi el eller vattenburen golvvärme? Lite off topic men tänker på rådande energiläge. Iofs vet jag en bekant som enbart har golvvärme till uppvärmning, men krävs ju då som du sagt isolering underifrån.
 
F
Avlopp skall såklar gjutas in, likaså vatten, det är väl ”rör i rör” som gäller. El drar du in genom att lägga ett gult 50mm 4ör som du drar elen i och du lägger i även ett till kabelrör för fiber. Sen när det gäller isolering så kan ju en förrådsplatta vara rätt kasst isolerad så då kan du med fördel föreslå en flytande EPS-isolering. Skall du ha vattenburen golvvärme så finns den spårad för slang och värmeutbredningsplåtar och då skall ju även matning och returslang för golvvärmen ledas in genom betongplattan (isolerade slangar på både matning och retur). Men en luft/luft värmepump låter väl bäst ochbdå kan man ha vanlig slät EPS S200 eller S250.
 
Man kan gjuta in en heldel. Men det är bara avloppet och möjligen inkommande vatten som måste vara där. Men om man planerarför dragning från start är det lätt att förlägga annat där också.
 
Kan tänka mig att det blir väl komplicerat om man ska bila upp en himla massa rännor i plattan. Tänker på framtida bärighet o dyl om man är inne och river för mycket.

Men vatten och avlopp i varje fall bör man väl dimensionera för?

Men att riva bort hela plattan och gjuta om lär väl vara ännu dyrare.

Glömde skriva att det finns isolering under plattan, någon form av skumplast,det framgår inte av uppgiften men ritningen visar isolerat under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.