I bostaden finns flera fönster och alla kan enkelt fås att haka upp sig så att de inte längre kan stängas utan maskinteknisk högskoleutbildning.
Konstruktören tyckte det var fiffigt att kunna vrida fönstret antingen runt nedre kanten så de kan tippas inåt för vädring eller öppnas helt vridet runt höger eller vänster sida.
Det hela manövreras med ett vred som kan vridas 0-90° för tippning och vidare 90-180° för öppning.
För att sätta godtyckligt fönster ur drift behöver man bara att anbringa axiell öppningskraft på handtaget och sedan vrida handtaget från 0 till 180°.
När vredet passerar tippläget öppnas tippfunktionen, men låt inte detta besvära. Forsätt ytrerligare 45° och nu öppnas även mekanismen för svängning av fönstret i sidled.
Konstruktören har här infört en finess där man i stället för att hindra att detta inträffar, försätter mekanismen i spärrat läge så att handtaget inte kan föras tillbaka mot stängt läge.
För att ytterligare förstärka effekten har konstruktören bemödat sig att se till att fönstrets övre låsmekanism inte tillåter att fönstret stängs.
Därmed har elitfönstret vunnit matchen med schack-matt. Den boende får får svepa in sig i filtar och invänta servicepersonal.
..men det finns en lösning.
1. Att folk som inte begriper sig på mekanik slutar tillverka fönster.
2. Att den som är utsatt för fönsret klättrar upp på en hushållsstege och lokaliserar en spärr i fönstrets översida som kan tryckas ned med tex skruvmejsel samtidigt som handtaget vrids tillbaka.
Bilden visar spärren i fönstrets översida.
Konstruktören tyckte det var fiffigt att kunna vrida fönstret antingen runt nedre kanten så de kan tippas inåt för vädring eller öppnas helt vridet runt höger eller vänster sida.
Det hela manövreras med ett vred som kan vridas 0-90° för tippning och vidare 90-180° för öppning.
För att sätta godtyckligt fönster ur drift behöver man bara att anbringa axiell öppningskraft på handtaget och sedan vrida handtaget från 0 till 180°.
När vredet passerar tippläget öppnas tippfunktionen, men låt inte detta besvära. Forsätt ytrerligare 45° och nu öppnas även mekanismen för svängning av fönstret i sidled.
Konstruktören har här infört en finess där man i stället för att hindra att detta inträffar, försätter mekanismen i spärrat läge så att handtaget inte kan föras tillbaka mot stängt läge.
För att ytterligare förstärka effekten har konstruktören bemödat sig att se till att fönstrets övre låsmekanism inte tillåter att fönstret stängs.
Därmed har elitfönstret vunnit matchen med schack-matt. Den boende får får svepa in sig i filtar och invänta servicepersonal.
..men det finns en lösning.
1. Att folk som inte begriper sig på mekanik slutar tillverka fönster.
2. Att den som är utsatt för fönsret klättrar upp på en hushållsstege och lokaliserar en spärr i fönstrets översida som kan tryckas ned med tex skruvmejsel samtidigt som handtaget vrids tillbaka.
Bilden visar spärren i fönstrets översida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F fribygg skrev:
En kökslåda som ramlar ned på golvet om den dras ut för långt kan orsaka gnäll, men konstruktören kanske skrivit om fenomenet i bruksanvisningen.
Jag har inte hittat någon anvisning att man ska hålla fönstret tillbaka så det inte faller ut i ett ogynsamt läge så att mekanismen går i baklås och endast kan återställas av fackman, men ska kolla med tillverkaren om de uppdaterat brochyren, eller kanske har någon uppdaterad komponent som minskar risken.
En oinvigd användare kan ju lätt falla i fällan. Perfekt fall vid överlåtelse av bostadsrätt där köparen inte gått fönsteröppningskursen och kräver att alla fönster byts då de ju slutat fungera.
Typen är kippdreh enligt sidan 5/6, men där står inget om att det enkelt kan fås att gå i baklås.1 123abc skrev:
https://dam.inwido.se/files/20/12963/Produktblad EF Harmoni 3-glas.pdf
Jag lämnade in bilen på verkstad och där glömde de att skruva fast batteri-anslutningen så att den bara låg löst ovanpå batteripolen.F fribygg skrev:
De verkade också uppleva kunderna/användare som ett besvär och kunde oberört skaka av sig valfritt problem.
Till slut blev de dock av med agenturen då ambulanser av märket Mercedes-Benz och taxibilar fungerade bättre om de inte servades och blev satta ur drift.
Jag tror inte de som jobbade på verkstan någonsin fattade vad Veho Bil skulle med alla jävla kunder när de tog över agenturen.
Troligen lallar de omkring än idag omgivna av idioter.
En av verkstadens första prestationer var att borra hål på förångaren till aircond på en helt ny bil som skulle förses med motorvärmare. De fick riva halva bilen för att byta. Tog bara tre veckor.PI_3_141592654 skrev:Jag lämnade in bilen på verkstad och där glömde de att skruva fast batteri-anslutningen så att den bara låg löst ovanpå batteripolen.
De verkade också uppleva kunderna/användare som ett besvär och kunde oberört skaka av sig valfritt problem.
Till slut blev de dock av med agenturen då ambulanser av märket Mercedes-Benz och taxibilar fungerade bättre om de inte servades och blev satta ur drift.
Jag tror inte de som jobbade på verkstan någonsin fattade vad Veho Bil skulle med alla jävla kunder när de tog över agenturen.
Troligen lallar de omkring än idag omgivna av idioter.
Visst är man gnällig när de som ska leverera misslyckas och visar sig vara barn som antagit en vuxens utseende utan att informera resten av styrsystemet.
Tvivlar på att Elitfönster utvecklat sina egna beslag, utan, precis som alla andra, monterar Dreh-kipp-beslag från någon av de stora tillverkarna, t.ex. Siegenia. De har funnits sedan åtminstone 1960-talet, dock inte så populära här som nere på kontinenten.PI_3_141592654 skrev:
Nog för att de kan ha lite nyckfull funktion, i synnerhet om de är slitna, felaktigt injusterade eller trasiga. Men du kommer nog underfund med dem skall du se. Var glad över att inte mekanismen gått sönder i stängt läge, då är det ett jäkla pill att få upp dem.
Hahaha! Roligaste inlägget på länge. Kan bara ana munterheten i att inte kunna stänga sitt eget fönster. I stil med min kompis som var konstruktör på Volvo och lämnade in tjänstebilen på verkstan och sa att nu får ni fan fixa det här skramlet! Visade sig vara en barnmatsburk som åkte kana på textilmattan i baksätet. Otroligt roligt, gränsfall om jag berättat en sån sak för någon själv
Kom på den här nu också: https://sverigesradio.se/play/avsnitt/290781 ”den förnedring det innebär att lämna in sin motor till en auktoriserad reparatör är svår att klä i ord” (ang elfel). Lyssnat säkert 6-7 ggr, rekommenderas.
Kom på den här nu också: https://sverigesradio.se/play/avsnitt/290781 ”den förnedring det innebär att lämna in sin motor till en auktoriserad reparatör är svår att klä i ord” (ang elfel). Lyssnat säkert 6-7 ggr, rekommenderas.
Nej det händer att saker funkar. Beställde en 200 kg tung turbinaxel med tolleranser och den passade.F fribygg skrev:
I bland om man öppnar en förpackning där det står "öppnas här" så fungerar det. Men jag skulle tippa ungefär 30% av fallen.
Det vore bättre med texten "öppna här om du kan".
Kunder ska ställa krav annars somnar leverantörerna in och tror att företagare är när man fakturerat och kopplar av vid grillen med en öl i handen.
Har du varit i kontakt med Elitfönster, de kanske är intresserade av din upplevelse som användare? Kanske har de någon instruktion du kan få ta del av för att kunna använda fönstret och alla dess öppningsfinesser/möjligheterPI_3_141592654 skrev:Nej det händer att saker funkar. Beställde en 200 kg tung turbinaxel med tolleranser och den passade.
I bland om man öppnar en förpackning där det står "öppnas här" så fungerar det. Men jag skulle tippa ungefär 30% av fallen.
Det vore bättre med texten "öppna här om du kan".
Kunder ska ställa krav annars somnar leverantörerna in och tror att företagare är när man fakturerat och kopplar av vid grillen med en öl i handen.
Det var inte mitt fönster. Jag får ofta uppdrag där människa - maskin kommit i konflikt.nikasp skrev:Hahaha! Roligaste inlägget på länge. Kan bara ana munterheten i att inte kunna stänga sitt eget fönster. I stil med min kompis som var konstruktör på Volvo och lämnade in tjänstebilen på verkstan och sa att nu får ni fan fixa det här skramlet! Visade sig vara en barnmatsburk som åkte kana på textilmattan i baksätet. Otroligt roligt, gränsfall om jag berättat en sån sak för någon själv
Kom på den här nu också: [länk] ”den förnedring det innebär att lämna in sin motor till en auktoriserad reparatör är svår att klä i ord” (ang elfel). Lyssnat säkert 6-7 ggr, rekommenderas.
Tog ca 2 minuter att hitta den magiska spärren, men den var ju inget avsett för användaren utan manövereras av gångjärnsbeslaget.
När man hittar produkter som man vågat sprida till allmänheten i så stor omfattning, utan minsta fruktan, blir man imponerad.
Varför inte jobba vidare så att produkten klarar även kunder som avskyr problem.
Personligen tycker jag saker som fungerar är tråkiga då inga fler utvecklingsinsatser eller utbildning krävs.
Har även jobbat på SCANIA. Där letar man aktivt fel och tittar även under mattorna i fall någon sopat in något fynd som kan förbättra produkten.
Inget för byggbranchen där första tanken är att dölja felet om man tex spräcker en kakelplatta vid montering och räddas av att det döljs av ett beslag.
Med en lex-bygg anmälan hade kommande generationer av hantverkare kanske lärt sig något. Men med då man styr på att minimera skam och skuld i stället för lärande kan branchen inte utvecklas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag letade intensivt på YouTube och på leverantörens webb, men hittade varken en bild, film eller instruktion.F fribygg skrev:
Ingen bigg issue. Användaren har övat och vet nu hur man avhjälper felet.
Ska dock kolla om de har uppmärksammat baklås-problemet eller om förväntningarna från kunden är orealistiska.
Men du har alltså inte mailat eller ringt Elitfönster om jag förstår dig rätt?PI_3_141592654 skrev: