Fint. Man blir ju mörkrädd för det estetiska med klammern på kabeln
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Pudweiler och 16 till
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Fint. Man blir ju mörkrädd för det estetiska med klammern på kabeln
Japp! Kryper till korset och kan inte annat än att hålla med dig. Dock ser jag detta som ett provisorium då allt skall byggas in snart och göras mer seriöst. Dock var inlägget till för att visa att värmeflyttning inte behöver vara så svårt :)
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Har du ett badrum på övervåningen med aktiv fläkt? Testa öppna dörren till badrummet och kör fläkten och se om du för något drag genom trappan.

Om luft ska strömma upp dit så måste ju strömmen kunna ta vägen någonstans och inte få för mycket motstånd.

Det är givetvis inte en lösning att blåsa ut värmen i badrummet men det kan ju ge en fingervisning.
 
  • Gilla
Sixtra och 1 till
  • Laddar…
Vi hade samma problem i förra huset. Luftvärmepump och braskamin på nedervåningen och element på övervåningen. Temperaturskillnad minst 4-6 grader. Vi monterade en Airmover och blev supernöjda. Temperaturskillnaden blev 1-2 grader, och dessutom försvann kondensen på fönstren på övervåningen. Rekommenderas!
 
  • Gilla
svirrsvirr och 1 till
  • Laddar…
Q
Hade samma problem i mitt förra hus, löstes med en egenbyggd värmeflyttare.
Blåste ned luft från ovanvåningen till rummet med värmepumpen, då släppte locket och blev varmare.

Version 1 var en kanalfläkt men den var för högljudd.
Version 2 en låda med datorfläkt, lite dåligt flöde och ljud smet mellan våningarna.
Version 3 blev en ljuddämpare med 2 st datorfläktar i push/pull för att öka trycket på luftflödet.
Ljuddämpningen gjordes genom en labyrint så ljudet var tvungen att studsa flera gånger och fläkten i mitten, sen kläddes allt invändigt med en ljuddämpande matta för högtalare .

Fläktarna drevs av en justerbar batterieliminator .
 
  • Gilla
Joachim Ljungquist och 5 till
  • Laddar…
Jag går i samma tankar då det även här är två helt olika ”klimatzoner” på de olika våningarna.
Detta är dock i ett äldre hus med självdrag så det är inga knappar att trycka på.
Är det någon som provat att istället för att suga upp värmen låta fläkten dra ner den kalla luften och skapa en naturlig ström av varm luft uppåt via trappan?
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
Jenpet Jenpet skrev:
Jag hade ett liknande problem. Jag installerade en kamin fast på övervåningen, vilket gjorde att det kunde bli närmare 30gr där men bara 17-18
började därför fundera på värmeflyttare.
Jag tog upp ett hål i ytterväggen i takhöjd ovanför kaminen och drog ett 125-spirorör längs ytterväggen ner till bv och drog in det genom väggen precis ovanför ytterdörren. I rör-slingan satte jag en kanalfläkt som flyttar upp till 280kbm/tim som jag styr med en dimmer (tyristor).
Röret isolerade jag rejält med liggunderlag först och sedan isolering. Röret skall senare byggas in.
Det fungerade perfekt. cirka 23gr på övervåningen och 20gr på bv. Materialkostnad under 2000kr.
Jag har inte satt igång pannan ännu men har det varm och skönt i hela huset.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] gr på bottenvåningen och
Bra förslag.
Har gjort liknande installation med spirorör, kanalfläkt, några ljuddämpare och termostat. Braskaminen installerad på nedervåningen.
Jag hade möjlighet att lägga rördragning dolt i bjälklaget och fördelade luftdonen i flera rum, både I taket på nedervåningen och i väggar vid golvnivå på övervåningen.
Just nu enbart braskamin, -3 grader utomhus, inomhus 21,5-22,5 grader i samtliga rum i nedervåningen och 22,0 grader på övervåningen, returluft från övervåning går tillbaka i trapphuset.
Fungerar utmärkt. Kostnad ca 4000 kr.
+ 4 st miniventilation med värmeväxlare (mini FTX), ca 25000 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Invik och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Bra förslag.
Har gjort liknande installation med spirorör, kanalfläkt, några ljuddämpare och termostat. Braskaminen installerad på nedervåningen.
Jag hade möjlighet att lägga rördragning dolt i bjälklaget och fördelade luftdonen i flera rum, både I taket på nedervåningen och i väggar vid golvnivå på övervåningen.
Just nu enbart braskamin, -3 grader utomhus, inomhus 21,5-22,5 grader i samtliga rum i nedervåningen och 22,0 grader på övervåningen, returluft från övervåning går tillbaka i trapphuset.
Fungerar utmärkt. Kostnad ca 4000 kr.
+ 4 st miniventilation med värmeväxlare (mini FTX), ca 25000 kr.
Väldigt intressant! Har du någon närmare beskrivning av projektet i någon tråd här på forumet? Jag har lite svårt att visualisera dina lösningar :) Och vad är miniFTX? Med vänlig hälsning, Oskar
 
T Thomas.G skrev:
Jag går i samma tankar då det även här är två helt olika ”klimatzoner” på de olika våningarna.
Detta är dock i ett äldre hus med självdrag så det är inga knappar att trycka på.
Är det någon som provat att istället för att suga upp värmen låta fläkten dra ner den kalla luften och skapa en naturlig ström av varm luft uppåt via trappan?
Jag fick det tipset av värmepumpsinstallatören men har inte testat själv. Han sa "ta upp hål mellan våningarna så långt bort från trappan som möjligt och sätt fläkt som trycker ner luft till undervåningen, då smiter varmluft upp via trappan och fördelarsig på övervåningen"
 
  • Gilla
Pior och 2 till
  • Laddar…
Oskpal Oskpal skrev:
Väldigt intressant! Har du någon närmare beskrivning av projektet i någon tråd här på forumet? Jag har lite svårt att visualisera dina lösningar :) Och vad är miniFTX? Med vänlig hälsning, Oskar
Enkel installation. För att fördela luften mellan våningar och rum använde jag Spirorör, förgreningar, luftdon, kanalfläkt, ljuddämpare (viktigt) och termostat från luftbutiken.

Ventilationen löste jag med "Miniftx" Blauberg, fins med andra varunamn tex Alnor eller Flexit (tror detär samma)
HRU Wall är ett liknande fast annat fabrikat.
Bra beskrivningar fins på "nätet", enkel installation. Ett hål i väggen och eldragning + WiFi eller svagström för samverkan mellan aggregaten. Fins många fabrikat med samma principlösning.

Redigerat:
Jag kollade just nu på nätet. De miniftx aggregatet jag installerade säljs med varunamnet Flexit Roomie.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oskpal och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde något liknande en braskamin på övervåningen
Tog den varma luften vid taket ovan braskaminen och med hjälp av 125 spiro och en temperatur styrd fläkt på undervåningen släppte ut den varma luften på golvet i källare den trådlösa styrningen kommer från Conrad
 
  • Gilla
SNf och 1 till
  • Laddar…
Jag har ca 21 på övervåningen, nedre plan är dock sällan över 18. Jordvärme och vattenburet.
Trappa mitt i huset nellan våningarna.

Jag skulle vilja få ned varmluften från övervåningen då jag där även har en kamin att elda i.
 
  • Gilla
snelasse
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
Jag fick det tipset av värmepumpsinstallatören men har inte testat själv. Han sa "ta upp hål mellan våningarna så långt bort från trappan som möjligt och sätt fläkt som trycker ner luft till undervåningen, då smiter varmluft upp via trappan och fördelarsig på övervåningen"
Ja det är precis så jag tänkt för att på bästa sätt fördela luften. Biltema har ju billiga fläktar men frågan är hur det är med ljudnivå och prestanda.
 
P Pior skrev:
Hej

Behöver hjälp/tips kring transport av varmluft från undervåning till övervåning!?

Vårt hus värms upp av ny luftvärmepump på undervåningen. Trots relativt stor/öppen trapp från undervåning, blir det ett ”lock” mellan våningarna och varmluften stiger inte upp. Huset har i övrigt ett nytt ftx-ventilation.

Funderar på om en värmeflyttare, tex Airmover 2.0 är lösningen?


Stort tack för tips och idéer!
Jag har satt in en fläkt i mellantaket som suger ner kall luft vilket skapar ett vakum som i sin tur gör så att luften sugs upp via trappen. Funkar klockrent. Blir också bättre cirkulation då fläkten sitter I motsatt riktning långt från trappen.
 
Jenpet Jenpet skrev:
Jag hade ett liknande problem. Jag installerade en kamin fast på övervåningen, vilket gjorde att det kunde bli närmare 30gr där men bara 17-18
började därför fundera på värmeflyttare.
Jag tog upp ett hål i ytterväggen i takhöjd ovanför kaminen och drog ett 125-spirorör längs ytterväggen ner till bv och drog in det genom väggen precis ovanför ytterdörren. I rör-slingan satte jag en kanalfläkt som flyttar upp till 280kbm/tim som jag styr med en dimmer (tyristor).
Röret isolerade jag rejält med liggunderlag först och sedan isolering. Röret skall senare byggas in.
Det fungerade perfekt. cirka 23gr på övervåningen och 20gr på bv. Materialkostnad under 2000kr.
Jag har inte satt igång pannan ännu men har det varm och skönt i hela huset.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] gr på bottenvåningen och
Intressant! Tack för tips!
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.