Vissa mäklarfirmor i stockholm försöker sälja in sig med att de får mycket betalt vid sina försäljningar. Är det någon som känner till nåt om detta, är det verkligen så att man genom mäklaren kan få ut ett bättre pris? Detta gäller alltså attraktiva bostäder som i princip säljer sig själva. Det känns ju som om alla kollar på hemnet, en flådig annonsering gör varken från eller till. Det tar ju så pass mycket pengar att man vill veta att det lönar sig med de 50 000 extra som vissa firmor tar. Nån som vet nåt om detta?
 
Jag tror man skall se det så att en dålig mäklare får ett dåligt pris. Om sedan de som påstår sig få bra priser är bra eller dåliga har jag ingen uppfattning om.

En del av den marknadsföringen beror troligen på att de går ut med ett lägre lockpris än övriga (om det överhuvudtaget finns ngn. substans i deras påstående). Ju lägre lockpris, desto större diff mellan slutpris och utgångspris, och statistiken ser bra ut.

Personligen tror jag att de som går ut med de lägsta lockpriserna missar en och annan köpstark spekulant, de prioriterar att gå på en annan visning med utgåmngspris som ligger närmare vad de tänker spendera.
 
Vi bor på en ort i mellanskåne och har letat hus i sju år (köpte äntligen ett förra sommaren :) ). Vi har tittat på alla typer av hus, billiga som dyra, och upptäckte då att det vara samma människor som återkom husvisning efter husvisning. För billiga hus kom människorna i "låginkomstgruppen" och för dyra hus kom människorna i "höginkomstgruppen". Detta gjorde att mäklare på orten övervärderade husen och att de ofta såldes till lägre pris än utgångspris. Mäklare från andra orter värderade husen mer "rättvist" och lyckades ofta inte locka till sig "höginkomstgruppen".
 
En dålig mäklare, eller en som har lite för mycket att göra, får ett sämre pris än andra.

Det är jätteviktigt att mäklaren har tid att hjälpa alla spekulanter och svara på deras frågor, oavsett om det är första gången de köper bostad och är på visning, eller om det är sjuttiofnuttande gången. Många mäklare i Stockholm har inte den tiden idag. De missar potentiella budgivare därför att man inte tar tag i deras frågor, inte presenterar ett tillräckligt underlag, eller är allmänt avvisande på grund av stress.

Det gör att du som säljare kanske får 100kkr mindre betalt, mäklaren missar en extra toppning av sitt arvode med 5-10kkr, men hinner å andra sidan sälja fem objekt mer den månaden, som ger 50-75kkr/st.

Den fråga du skall fråga mäklarna är hur många objekt var och en håller på med. Det är det som till syvende og sidst avgör om de har tid att sälja din bostad till den som är beredd att betala mest.
 
Mikael_L
Hmmm, ibland visas det med hjälp av prisstatistik att mäklare får högre priser, har jag för mig...

Men detta är ändock missvisande, för i den "andra gruppen" hamnar de överlåtelser som är inom familjen osv, dvs pris ofta långt under marknadsvärde!
Bra att tänka på om någon viftar med statisktik... :rolleyes:
 
Jag tror också det har stor betydelse för priset, om mäklaren är kunnig eller inte. Här gäller det att ge snabba svar på kundens frågor, om mäklaren nu är intresserad av att sälja objektet till förväntat pris. Vill jämställa Mäklarna med Advokaterna, och det gäller att ha tur att hitta rätt. Då jag är mitt uppe i en försäljning själv, kan jag berätta hur det kan gå med en okunnig mäklare. Mäklaren och kunden står i grovköket, och hör att något rinner/porlar. Ahaa, en vattenläcka, gissar båda på. Mäklaren ringer mig senare, för att meddela om vattenläckan i grovköket. Men, det är kompressorn till frånluften som avfrostar, förklarar jag! Att en mäklare inte känner till detta förvånar mig. Nu gick spekulanten omkring med informationen om vattenläckan 1 dygn, och tillsammans med andra illa besvarade frågor, svalnade intresset. Vattenläckan var en av en rad frågor, som man borde kunna förvänta sig att en mäklare med 25 års erfarenhet, skulle kunna tackla på stående fot.
 
Att en mäklare är dålig och okunnig, det är en sak. Men om man tänker sig att man träffat ett antal mäklare som gett ett bra intryck och som kan lämna referenser, är dessa då likvärdiga, eller bör man ta den firman som påstår sig få höga priser? Finns det köpare som bryr sig om vilken mäklare det är? Gör verkligenutformningen av annonsering i dagspressen så mycket från eller till?
 
Vi resonerade inte alls så när vi sålde en lägenhet i Stockholm. Vi träfffade kanske fem olika mäklare och bad om pris för att sälja vår lägenhet, av de mäklare vi gillade tog vi sedan den billigaste (som gick ner i pris när vi nämnde att en annan var billigare).
 
Husman Hagberg körde en hyfsat korkad annonskampanj för ett par år sedan där man hävdade att säljaren fick ut 10-15% mer för huset med hjälp av HH än om de valde den lokale konkurrenten. Vad säger det då köparen? Jo, att om de köper ett hus via HH så får de betala 10-15% mer än ett liknande hus hos konkurrenten... Suck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.