Hej!

Har nu inför vintern fått ena sidan av fasaden utbytt med ny lockpanel och är till stor del nöjd med jobbet sånär som på fönsterfodren. Jag såg framför mig att de skulle vara vanliga fyrkanter som kan sättas upp runt fönstren liknande det vi har på resten av huset, men snickaren har byggt in dem i panelen på ett sätt som jag inte sett tidigare.

Han hävdar att när man har lockpanel så blir det en annan look, att det då kan se ut så här och att det kommer bli snyggt när man målar. Har han rätt?
 
  • Ett tvåvånings trähus med vita fasader och tre synliga fönster. Cloudy himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
haha, nä självklart inte.

Man får aldrig aldrig aldrig klyva en bräda vid ett fönster.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Oj, det var en ny modell jag aldrig sett. Var är fönsterblecken ovan fönster ?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, det var en ny modell jag aldrig sett. Var är fönsterblecken ovan fönster ?
modernt vettu, infälld offerbräda istället.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nej, det blev inte bra. Snickaren har gjort det lätt för sig att bara köra på med lockpanelen utan hänsyn till fönstrens placering. Med lite huvudräkning så kan även en amatör få fodren/panelen rätt…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, det var en ny modell jag aldrig sett. Var är fönsterblecken ovan fönster ?
Det ligger på mig, bad honom skippa överbleck. Borde väl vara OK iallafall med både midjeplåt och takutstick?

Iaf, alla verkar eniga om att våra fönsterfoder blev mindre bra så får fortsätta stå på mig med snickaren.
 
H hattkatt skrev:
Det ligger på mig, bad honom skippa överbleck. Borde väl vara OK iallafall med både midjeplåt och takutstick?

Iaf, alla verkar eniga om att våra fönsterfoder blev mindre bra så får fortsätta stå på mig med snickaren.
Nja, du kommer för eller senare få in vatten och fukt bakom övre fodret Utan bleck :( Det kommer kanske hålla längre om du lägger en fog överst och håller koll på detta….
 
Inte helt lätt att få panelen snygg när fönstren sitter sådär osymmetriskt.
 
Man sätter ju foder runt fönstren på denna typ av fasad, speciellt som resten av huset har det.
Överst ett som minst är så långt så det täcker sidofoder, finns vissa som gör längre med fasad kant nedtill.
Bör (ska) även sättas överbleck.
Det där ser för j..... ut.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
B b8q skrev:
Inte helt lätt att få panelen snygg när fönstren sitter sådär osymmetriskt.
Det nedre vänstra fönstret tillkom i somras efter att en murare var här och öppnade upp det fönsterhålet, så blev en avvägning mellan att få det snyggt både på insida och utsida. Prioriterade insidan då man spenderar mer tid där men förhoppningen var såklart att en snickare skulle få det snyggt på utsidan iallafall.

A AndersS skrev:
Man sätter ju foder runt fönstren på denna typ av fasad, speciellt som resten av huset har det.
Överst ett som minst är så långt så det täcker sidofoder, finns vissa som gör längre med fasad kant nedtill.
Bör (ska) även sättas överbleck.
Det där ser för j..... ut.
Japp, det var vad jag förväntade mig. Aldrig sett något liknande förut och tycker jag letat igenom både närliggande städer och halva Google efter hus med liknande foder men hittar ingenting.

Det positiva är att snickaren är villig att fixa det, och med tanke på hur många av er som nämner överbleck ska jag be om att få det fixat samtidigt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
Men vad menar ni? Är det ett skämt?
Ser ju förjävligt ut, sitter kunnige ens några foder utan bara förlängt panel lite förbi.
Dessutom är panelen kapad efter som man inte passat in panel som är hur enkelt som helst.

det saknas överblick till fönstret så kommer aldrig hålla tätt, den brädan kommer inte hålla länge.

Underblecket är för kort och ska jackas in i fodret för att det ska vara tätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.