Vi är hittills mycket nöjda med vår arkitekt. Bygglovsritningar klara och inskickade. Nu visar det sig att hon även kan vara vår kvalitetsansvariga om vi vill det.

Borde vi anlita en utomstående? Isåfall, varför?
 
Arkitektförbundet har regelbundet vidareutbildning för arkitekter avseende KA-hantering. Har din arkitekt denna kompetens kan du mycket väl anlita henne. Nu tycker väl jag personligen att just KA-delen är ganska elementär - innebär ju främst en del pappersskriverier samt ett par få platsbesök. Jag själv valde en gammal 'räv' som KA och som samtidigt tog på sig kontrollantdelen av bygget dvs en utvidgad uppgift.

Om du kan anlita din egen arkitekt till viss kontrollverksamhet också kan detta vara guld värt. Det ligger ju i just din arkitekts intresse att huset blir bra - referensobjekt - och dessutom kan arkitekten huset. Så fråga henne lite mer ingående hur hon agerat tidigare.
 
tar hon olika taxor för sina olika tjänster för arkitekttimmarna borde väl vara dyrare?
 
Nej nej nej!
Ta en oberoende KA som håller koll så din arkitekt inte gjort någon miss.
En KA ska vara på din sida.
Tänk dig en dispyt om något där arkitekten är konstruktör OCH kvalitetsansvarig.
hur ska du kunna säga emot?
 
Vi har samma person som arkitekt och KA, en annan som konstruktör och är själv byggherre. Hittills har det gått alldeles utmärkt.
 
Har arkitekten som KA och såhär långt har det gått bra. KA-biten är ju ganska väl avgränsad och man upprättar ju en kontrollplan i samband med byggsamrådet som man sen får hålla sig till. Mestadels en pappergöra och som sagt en del platsbesök. Men när man går djupare in på detaljer kan det ju såklart vara en fördel att höra fler åsikter. En arkitekt, en KA, en VVS-konstruktör, en elritare, en snickare, en plåtis å en av varje från lådan så har man snart ett heltidsjobb på att jämka viljor... :)
 
Alla arkitekter följer ju inte bygget efter att ritningarna är färdiga. Det är nog olika. Jag själv har haft arkitekt som varit mycket engagerad ända fram till slutbesiktningen - men detta är naturligtvis inte självklart. Det finns en poäng i det som tidigare skrivits om att arkitekten kanske inte upptäcker ritningsfel om han/hon är kontrollant. Det naturliga är ändå att arkitekten inte gör konstruktionsritningar, vvs-ritningar etc och att det är av värde om man har en teknisk koll.

Alla hus byggs på olika sätt och det är upp till oss, byggherrar, att förvissa oss om att vi anlitar folk som har tillräckliga kunskaper inom alla de olika delarna som ingår i ett husbygge.
 
hmm...svårt när man får välbalanserat information. Men om vår arkitekt, som bara gjort bygglovsritningar, har gjort fel, kommer inte det att upptäckas av de som gör konstruktions-, vvs-, och elritningar?
 
När konstruktionsritningarna gjorts och ritningsfel uppdagats är det väl ganska naturligt att arkitekten justerar ritningarna? För min egen del blev det smärre ändringar efter byggsamrådet och detta är ju inte ovanligt. Vi får väl förutsätta att samtliga parter kan läsa ritningar ... :rolleyes: även om detta inte alltid är fallet - du som byggherre bör också fingranska ritningarna. Det är inte helt fel att man 'kan' sitt hus när man flyttat in i det.

Är du tveksam till arkitektens kompetens bör du anlita teknisk kontrollant under byggnationen.
 
Lite på sidan om: Vad är ett "ritningsfel" ? Om man tror att man kan följa en arkitektritning exakt till 100 % när man bygger så kommer man att få problem, justeringar måste helt säkert göras i de flesta fall. En ritning och ett bygge är ju en process. I vårt fall har vi t.ex. flyttat skorsten för den kunde inte vara som på ritningen, + diverse annat. Inte har vi hängt arkitekten för det. Arkitekter jobbar väl olika men i vårt fall så är hon "arkitekt" och inte konstruktör.
 
Snailman
Jag har i bygglovshandlingarna för ett hus sett att skorstenen och därmed eldstaden på ett hus sitter på 2 helt olika ställen (den sitter på ett ställe på vissa ritningar och ett helt annat på andra) så det kan nog bli fel, eller att man ändrar sig senare, men lite lustigt ser det ju ut...:rolleyes:

Men kontentan är väl att om nu inte kommunen gjort fel, så verkar man inte vara så noga med om handlingarna är rätt eller inte...
 
Se upp!
För det kan gå illa, eller bra..men det är naturligtvis helt beroenfde på de personer som är inblandade i projektet.
Sånt är omöjligt att veta på förhand.

Jag har ett mycket konkret exempel som en bekant med familj råkade ut för.
Dom anlitade en liten byggfirma och som det visade sig en arkitekt som dels jobbade tajt med byggfirman dels även var KA.

Dom bestämde sig för att bygga ut 25m2 i ett plan och tilläggsisolera resten av huset ca 60m2 , riva torpargrunden och gjuta in en sula och slutligen byta tegel och fönster på en 1800-tal kåk.

Dom tog in en offert och nöjde sig med den.

En vacker dag runt Jul var "lilla byggfirman" där och började riva grunden, allt skulle vara klart till midsommar då dom skulle flytta in igen.

Dom kom in till Julen...sex månader försent.
Och med allt invändigt kvar att göra..
Då hade firman fått flytta ett par innerväggar som dom "råkat" sätta upp fel, det upptäcktes av familjen själva när dom av en slump var ner och kikade på bygget.
Jag var dit och kikade när dom jobbade med sulan och såg hur gammalt timmer som var dåligt och annat låg kvar i lecan..
Ett par av sakerna som dom fått tjafsa om efter inflytten är.
Läckande golvvärme.
Felmonterat värmepaket med följd att patronen brann upp.
Fönster ej utflyttade i liv med fasaden så dom går ej att öppna för tvätt nu, utan att skruva bort gångjärnen.
Teglet ej fäst i taket så när "PER" blåste förbi blev det rent på ena takhalvan.
Inlagt furugolv ligger inte i nivå med klinker vid spisarna, skilljer +2cm
Elcentralen (JFB) löste ut när dom slog på apparaterna i köket.
(det visade sig att "rörmokaren" även var "elektriker")
Dom fick dessutom vänta ytterligare 6mån på ett par fönster och en frånluftsfläkt innan det blev monterat.

Jag vet inte men jag hade inte tagit detta utan strid och betalt fullt pris enligt offert.
Som förövrigt var rätt tilltagen enligt min beräkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.