Bra idé att ha flera kompressorer, det har jag med. Den lilla portabla är på 2.2kw
Har också en liten fastinstallerad på 1.5kw till spånsugens rengöring å överfräsens spindelhöjning
Men vill man ha en stor fastinstallerad tycker jag att det ä bra att satsa på nån rejäl. 11kw är en riktigt bra motorstorlek, kan leverera rejält med luft å man kan ha stor tank till den. Är riktigt bra om man vill blästra eller sprutmåla. Hittar man nån begagnad är dom inte så dyra
 
Har en större som låter för djävligt och en mindre som är väldigt tyst. Har sen ett y för att koppla ihop dem om jag behöver mycket luft. Har jag inte bråttom fyller jag tanken på den större med den tystare genom y anslutningen på slangarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
De riktigt stora kompressorerna som min 11kw brukar va väldigt tysta eftersom att de ofta är lågvarviga. Min stora kompressor är mycket tystare än de två små. Den som låter allra mest är den lilla portabla Biltema kompressorn
 
D Djävulssnickarn skrev:
De riktigt stora kompressorerna som min 11kw brukar va väldigt tysta eftersom att de ofta är lågvarviga. Min stora kompressor är mycket tystare än de två små. Den som låter allra mest är den lilla portabla Biltema kompressorn
Min större är en billig högvarvig med öppen cylinder nedåt :/
 
M Mackk skrev:
Hej!

Hittade du någon kompressor?

Jag såg att Jula säljer sin egna ”tystare” (och lite klenare) 24-litare för 999 kronor nu, istället för 2 999, se [länk]

Samtidigt säljer de starkare, men mer högljudd, för samma pris, se [länk]

Jag planerar att köpa en av dem men har ännu inte landat i vad som är viktigast; att den är tystare eller att motorn är starkare. Är det någon som har ett råd?

Användningsområden är att pumpa däck och bollar, blåsa rent bordsågen, driva en liten dyckertpistol och på sikt kanske en mutterdragare.

Mvh Mackk
Jag orkade Inte fundera mer, jag köpte den nedsatta du länkade till så får jag testa och se, så tack för tipset!!
 
Anderssjo Anderssjo skrev:
Jag orkade Inte fundera mer, jag köpte den nedsatta du länkade till så får jag testa och se, så tack för tipset!!
Kul, då får du också återkomma om ett tag och så jämför vi erfarenheter.

Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte varför den har haft ett så högt ordinarie pris. Den verkar jämförbar med den från Biltema som det länkades till tidigare, och Biltema säljer sin för knappt 1500 kr. Men en tusenlapp för den känns okej.

Sedan får tiden utvisa hur länge jag är nöjd med denna och när, om någon gång, jag vill ha en bjässe som diskuteras ovan.

Mvh Mackk
 
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Kul, då får du också återkomma om ett tag och så jämför vi erfarenheter.

Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte varför den har haft ett så högt ordinarie pris. Den verkar jämförbar med den från Biltema som det länkades till tidigare, och Biltema säljer sin för knappt 1500 kr. Men en tusenlapp för den känns okej.

Sedan får tiden utvisa hur länge jag är nöjd med denna och när, om någon gång, jag vill ha en bjässe som diskuteras ovan.

Mvh Mackk
Nu har jag använt kompressorn ett tag och den har funkat bra. Har mestadels blåst rent maskiner och mig själv från sågspån och hyvel spån. Så inte direkt utmanande arbete…
Den är tystare än jag väntat mig och jag kan använda den ett tag innan den börjar låta.
Testade att pumpa och det funkar bra, men hade varit konstigt om det inte funkade
Jag har börjat kolla efter en dryckert pistol så kompressorn får jobba lite mer
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Anderssjo Anderssjo skrev:
Nu har jag använt kompressorn ett tag och den har funkat bra. Har mestadels blåst rent maskiner och mig själv från sågspån och hyvel spån. Så inte direkt utmanande arbete…
Den är tystare än jag väntat mig och jag kan använda den ett tag innan den börjar låta.
Testade att pumpa och det funkar bra, men hade varit konstigt om det inte funkade
Jag har börjat kolla efter en dryckert pistol så kompressorn får jobba lite mer
Vad roligt att du är nöjd! Jag har också hunnit testa den lite och jag är också nöjd och håller med dig om den är tyst. Det stör mig inte alls att den går igång när jag grejar i garaget. Jag har inte haft problem med att den inte hunnit fylla på tanken tillräckligt snabbt.

Jag köpte med en liten dyckertpistol från Jula som jag testat en del. Det verkar gå att skjuta knappt 50 dyckert innan kompressorn går igång.
 
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
Köpte faktiskt en från Biltema och är riktigt nöjd.Lite lustig för den verkar hålla trycket grymt för kan gå några veckor utan jag använder den men den här fortfarande tryck i tanken så ska jag bara blåsa rent något så brukar den inte starta kompressorn. (y)
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
Anderssjo Anderssjo skrev:
Nu har jag använt kompressorn ett tag och den har funkat bra. Har mestadels blåst rent maskiner och mig själv från sågspån och hyvel spån. Så inte direkt utmanande arbete…
Den är tystare än jag väntat mig och jag kan använda den ett tag innan den börjar låta.
Testade att pumpa och det funkar bra, men hade varit konstigt om det inte funkade
Jag har börjat kolla efter en dryckert pistol så kompressorn får jobba lite mer
jag köpte den tystare oljefria på 550w på jula i veckan. Såg dock i manualen att den ska vara inkopplad till uttag uppsäkrat till 16A. Tyckte det lät märkligt med tanke på 550w. Det tyckte även min elektriker . Julas kundtjänst stod dock på sig så jag lämnade tillbaka den. Har sett att andra ”märken” har samma kompressor men dessa står det 10A på.

har ni 16A uppsäkrat där ni använder era?
 
I ilpadrinofritzone skrev:
jag köpte den tystare oljefria på 550w på jula i veckan. Såg dock i manualen att den ska vara inkopplad till uttag uppsäkrat till 16A. Tyckte det lät märkligt med tanke på 550w. Det tyckte även min elektriker . Julas kundtjänst stod dock på sig så jag lämnade tillbaka den. Har sett att andra ”märken” har samma kompressor men dessa står det 10A på.

har ni 16A uppsäkrat där ni använder era?
I ilpadrinofritzone skrev:
jag köpte den tystare oljefria på 550w på jula i veckan. Såg dock i manualen att den ska vara inkopplad till uttag uppsäkrat till 16A. Tyckte det lät märkligt med tanke på 550w. Det tyckte även min elektriker . Julas kundtjänst stod dock på sig så jag lämnade tillbaka den. Har sett att andra ”märken” har samma kompressor men dessa står det 10A på.

har ni 16A uppsäkrat där ni använder era?
Hej!

Jag har 16A i garaget sedan tidigare. Har dock inte läst manualen så noga så jag noterat detta själv.

Mvh Mackk
 
leby leby skrev:
Det får vi göra! Tror nog att båda funkar bra, jag ska som sagt ha min ute så ljudet var inte ett problem i sig..
Hej!

För ett år sedan sa vi att vi skulle återkomma och diskutera våra kompressorer. Jag har använt min regelbundet till småjobb här hemma och är nöjd. Relativt tyst, håller trycket och är flyttbar.

Mvh Mackk
 
Jag måste ha haft otur, köpte en Stanley Fatmax som rasade efter 6 månader.
Hade då redan köpt en Dewalt DCC1054, en batteridriven kompressor. Den gick sönder efter två veckor, vägrar att starta och är nu på lagning..
 
S StevieGee skrev:
Jag måste ha haft otur, köpte en Stanley Fatmax som rasade efter 6 månader.
Hade då redan köpt en Dewalt DCC1054, en batteridriven kompressor. Den gick sönder efter två veckor, vägrar att starta och är nu på lagning..
Samma koncern… :worried:
 
nanowire nanowire skrev:
Samma koncern… :worried:
Man blir ju lite matt när man väntat 9 månader på leverans och så går den sönder efter 2 veckor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.