Hej!

täbkte koppla in en ny termostat till mina gammla element, har köpt följande termostat http://www.ml-konsult.se/files/manuals/19450_IB_SE.pdf för 400v. Men min fråga är varför de finns rvå anslutningar märkta med L för både in och ut? Spelar de ingen roll vilken man använder? Tacksam för svar.
 
Ingen av dem ska ju anslutas till nolla.

Den ena ska anslutas till spänning och den andra till det som ska spänningssättas. Och det spelar ingen roll vilken som är vilken eftersom det är en brytare och inget annat, en brytare som styrs av temperaturen.
 
OK, men de jag funderar över är varför de finns två ingångar märkta med L på både ingången och utgången. Alltså L - L in och L - L ut? Vilken ska användas?
 
L står för live som på svenska betyder fas. Dina 400v-element är anslutna mellan två faser, alltså till två olika "L". så dom två trådarna som går till elementet idag ska in på ena sidan vid termostaten till varsit L, och två nya trådar från L på andra sidan till elementet.
 
ok, tack! Spelar de någon roll vilken fas man kopplar på vilket ställe?
 
Det framgår inte att radiatorerna är för 400V men däremot att dina nya termostater är till en 400V-radiator. Huruvida termostaten kommer fungera om du har 230V-radiatorer vågar jag inte uttrycka mig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.