Hej. Fick en gammal frys igår och den skulle fungera klockrent enligt förra ägaren. Nu idag efter att ha varit igång ett dygn så lyser en röd "Signal" lampa men det verkar som att frysen kylen som den ska. Ändrar jag termostaten så går den igång och stannar när tempen är rätt enligt vredet. Men denna lampa lyste inte igår när ja startade den? Någon som har en aning vad den betyder? Ska den lysa kanske? Borde den då inte lyst redan igår när jag startade den tänker jag?

Tack på förhand!
 
  • Äldre termostat märkt "FB 280", med justerbar vridknapp och röd indikatorlampa, tillverkad i Danmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
R RHulten skrev:
Hej. Fick en gammal frys igår och den skulle fungera klockrent enligt förra ägaren. Nu idag efter att ha varit igång ett dygn så lyser en röd "Signal" lampa men det verkar som att frysen kylen som den ska. Ändrar jag termostaten så går den igång och stannar när tempen är rätt enligt vredet. Men denna lampa lyste inte igår när ja startade den? Någon som har en aning vad den betyder? Ska den lysa kanske? Borde den då inte lyst redan igår när jag startade den tänker jag?

Tack på förhand!
vad händer om du sänker termostaten och var har du för exakt temperatur just nu
 
electroluxaren skrev:
vad händer om du sänker termostaten och var har du för exakt temperatur just nu
Sänker jag termostaten så slutar kompressorn gå. Höjer jag termostaten så drar den igång som vanligt. Hade tyvärr ingen termometer som gick lägre än -10 och det är kallare än det i den. Är denna "signal" lampa till för att varna vid fel alltså?
 
A
det ser ut som en gammal cylinda gjord av gram i Danmark på sin tid
signallampan kan betyda vad som helst tex att den håller rätt temperatur
 
electroluxaren skrev:
det ser ut som en gammal cylinda gjord av gram i Danmark på sin tid
signallampan kan betyda vad som helst tex att den håller rätt temperatur

Det är en Elektro Helios tillverkad i Danmark och den är köpt -94
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har panel #4

Instruktioner för temperaturindikerande SIGNAL-lampa på vissa modeller, beskriver funktionen kortfattat.
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
finns tydligen varianter, men att lampan lyser verkar vara ok...
[länk] HELIOS/29-10-08-16-34-48-5.PDF?temp_url_sig=81687127512314ee721a7449ea08362aed6efd7e&temp_url_expires=1669046474

[bild]
precis som jag skrev
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
finns tydligen varianter, men att lampan lyser verkar vara ok...
[länk] HELIOS/29-10-08-16-34-48-5.PDF?temp_url_sig=81687127512314ee721a7449ea08362aed6efd7e&temp_url_expires=1669046474

[bild]

[bild]
Tack! Verkar vara att temperaturen är rätt ja!

Man blir ju lite misstänksam när det är gamla grejer å röda lampor lyser ;-) dessutom när frysen var gratis :)
 
D Dilato skrev:
Du har panel #4

[bild]
Kanon tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.