Hej,

Har en Mitsubishi MFZ-KW25VG som jag tycker beter sig underligt. Har nyligen flyttat in i huset och det är första gången vi kör igång den med låga utomhustemperaturer o snökaos.

Vad som händer: Har satt den på ca 28 grader under natten för att få upp temperaturen när det är billigt. Just nu så går den ca 1 h och då är den varm, sen stannar den fläkten och det låter lite som att det ska börja koka nära innedelen. Sen sätter den igång igen och repeterar ovan. Har kollat från Tibber appen och belastningen följer beteendet. De högsta topparna är troligtvis beredaren men ni kan se hur den går en timme sen stannar.
Är det här något tokigt eller finns det kanske någon sekvens jag inte förstår mig på?
 
  • Diagram visar energiproduktion och förbrukning över tid, med toppar och dalar i watt (W).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sannolikt är det avfrostning som sker, vilket är ett normalt beteende.
 
  • Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
Ja det är ju verkligen unika tider nu, speciellt för oss stockholmare! Bör jag göra något för att underlätta för pumpen, annat än att ta bort snön runtom?
 
  • Terrass täckt av tjockt snötäcke med möbler synligt begravda under snön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det ska inte behövas. Pumpen sköter detta själv.
 
  • Gilla
Oscar Se
  • Laddar…
Ta bort snön som är framför och bakom, isen som bildas i värmepumpens batteri är normalt, och den isen tar värmepumpen bort själv
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: har tagit bort snön runtom. Snön stod halvvägs upp bakom så jag tog bort denna och märker att det är is halvvägs upp. (Är det evaporatorn?) vågar inte skrapa bort isen. Får se om det gör någon skillnad ikväll!
 
  • Snö täcker en svart yta vid en grå vägg, närbild, otydligt perspektiv, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
O Oscar Se skrev:
Uppdatering: har tagit bort snön runtom. Snön stod halvvägs upp bakom så jag tog bort denna och märker att det är is halvvägs upp. (Är det evaporatorn?) vågar inte skrapa bort isen. Får se om det gör någon skillnad ikväll!
Om det har bildats riktig is (p.g.a. snön) utanpå batteriet (evaporatorn) så kan du tina bort den med en vattenkanna med ljummet vatten. värmepumpens avfrostning tar bort is som bildas inuti och på batteriet.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Om det har bildats riktig is (p.g.a. snön) utanpå batteriet (evaporatorn) så kan du tina bort den med en vattenkanna med ljummet vatten. värmepumpens avfrostning tar bort is som bildas inuti och på batteriet.
Tänkte först det men det är ingen risk att det bara blir mer IS om jag börjar hälla vatten på det?
 
Utedelen sitter väldigt långt ner, så du måste ha koll så att det inte blir en massiv isklump under utedelen också. Fryser utedelen ihop med marken så kommer till slut fläktbladen att skadas.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Utedelen sitter väldigt långt ner, så du måste ha koll så att det inte blir en massiv isklump under utedelen också. Fryser utedelen ihop med marken så kommer till slut fläktbladen att skadas.
Bra tips! Svårt att se på bilden men den står på ett ca 20-30 cm stativ. Men i de här tiderna vet man aldrig…
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
O Oscar Se skrev:
Bra tips! Svårt att se på bilden men den står på ett ca 20-30 cm stativ. Men i de här tiderna vet man aldrig…
Om temperaturen inte är konstant under noll så är det inget problem eftersom isen hinner smälta undan. Men om det bygger på så blir det inte bra. Min utedel sitter över en halvmeter upp men några gånger per vinter måste jag ut med yxan och hacka loss isen. Nu bor jag iofs i Timrå så det är inte riktigt Stockholmsklimat...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O Oscar Se skrev:
Tänkte först det men det är ingen risk att det bara blir mer IS om jag börjar hälla vatten på det?
Om du smälter isen utanpå och sen håller efter så att det inte snöar igen och bildas ny is så borde det inte vara några problem. Och som skrevs tidigare, vatten som hamnar inne i batteriet är inget problem då det avisas av pumpen.
 
Jag hade i mitt förra hus (i Göteborg) problem just med kraftig isbildning i utedelen.
I Göteborg är det ofta mycket fuktig luft och temperaturen åker upp och ner runt nollan och det blir mycket is i lamellpaketet som pumpen inte själv klarar av att smälta bort.

Jag har hackat bort massiva isbitar på 5-10 kg!

Jag löste det med att trä en storsäck 500 liters över hela pumpen och en kupefläkt inuti, det avisade hela pumpen på nån timme eller två.
 
  • Gilla
  • Wow
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag hade i mitt förra hus (i Göteborg) problem just med kraftig isbildning i utedelen.
I Göteborg är det ofta mycket fuktig luft och temperaturen åker upp och ner runt nollan och det blir mycket is i lamellpaketet som pumpen inte själv klarar av att smälta bort.

Jag har hackat bort massiva isbitar på 5-10 kg!

Jag löste det med att trä en storsäck 500 liters över hela pumpen och en kupefläkt inuti, det avisade hela pumpen på nån timme eller två.
Smart! (y)
 
A
ta bort lådan som någon ställt över pumpen, den gör mer skada än nytta här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.