Har på mitt rum en brytare som slutat fungera så tänkte byta ut den till en fungerande.

Hur tar man reda på vilken som är vilken? Mäta?

såklart är kablarna svarta..
 
S swexys14321 skrev:
Har på mitt rum en brytare som slutat fungera så tänkte byta ut den till en fungerande.

Hur tar man reda på vilken som är vilken? Mäta?

såklart är kablarna svarta..
Ta en bild på hur det är kopplat nu och en bild på nya brytaren.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det beror ju lite på vad det är för brytare. Om det är en enkel brytare som bara tänder en lampa, och inte ingår i en trappkoppling (där alltså samma lampa kan styras från två eller fler olika brytare i rummet), så borde det bara gå två trådar till brytaren. En fasledning som kommer ifrån elcentralen, och en tändtråd som skickar ström vidare till lampan när brytaren är tillslagen.

Sedan går det ström tillbaka från lampan till centralen i en neutrealledare (kallas även "nolla"), men den har inget med brytaren att göra.

OM det bara är dessa två ledare så spelar det ingen roll på vilket håll de kopplas till brytaren.

Hur har du konstaterat att brytaren är trasig?
 
T Tompafix skrev:
Ta en bild på hur det är kopplat nu och en bild på nya brytaren.
Här kommer bilden!

inte så avancerad.

Har arbetat mycket med el tidigare men var extremt länge sedan jag gjorde något liknande.

inte köpt ny brytare än då det händer nyligen. Har kopplat in många tidigare men då visste jag vilka kablar som var vilka.

Ang bilden. Ser ingen jord men huset byggdes för ett bra tag sen så därför.

kanske man borde dra en jord till också..
 
  • Delvis demonterad eluttag med synlig anslutningsbox och ledningar på en ojämn vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Det beror ju lite på vad det är för brytare. Om det är en enkel brytare som bara tänder en lampa, och inte ingår i en trappkoppling (där alltså samma lampa kan styras från två eller fler olika brytare i rummet), så borde det bara gå två trådar till brytaren. En fasledning som kommer ifrån elcentralen, och en tändtråd som skickar ström vidare till lampan när brytaren är tillslagen.

Sedan går det ström tillbaka från lampan till centralen i en neutrealledare (kallas även "nolla"), men den har inget med brytaren att göra.

OM det bara är dessa två ledare så spelar det ingen roll på vilket håll de kopplas till brytaren.

Hur har du konstaterat att brytaren är trasig?
Sedan går det ström tillbaka från lampan till centralen
H hempularen skrev:
Det beror ju lite på vad det är för brytare. Om det är en enkel brytare som bara tänder en lampa, och inte ingår i en trappkoppling (där alltså samma lampa kan styras från två eller fler olika brytare i rummet), så borde det bara gå två trådar till brytaren. En fasledning som kommer ifrån elcentralen, och en tändtråd som skickar ström vidare till lampan när brytaren är tillslagen.

Sedan går det ström tillbaka från lampan till centralen i en neutrealledare (kallas även "nolla"), men den har inget med brytaren att göra.

OM det bara är dessa två ledare så spelar det ingen roll på vilket håll de kopplas till brytaren.

Hur har du konstaterat att brytaren är trasig?

OM det bara är dessa två ledare så spelar det ingen roll på vilket håll de kopplas till brytaren.

Hur har du konstaterat att brytaren är trasig?[/QUOTE]

Det är en enkel brytare, dvs bara två lägen med bara en brytare som påverkar strömmen.

Du har nog rätt med att det ej spelar större roll. Men kom nyss på att jag även måste skicka in en jord också..
 
Magnus E K
Ingen jord behövs eller gör någon nytta till en strömbrytare.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ingen jord behövs eller gör någon nytta till en strömbrytare.

Ah sant. Kom på det direkt efter.

måndagshjärna..

tänkte på uttag utav någon anledning
 
En brytare är aldrig inkopplad på jord (finns undantag med konstiga utländska brytare som nästan helt är i metall).

men det där är ju bara att byta rakt av.

Två observationer:

Det ser ut som dosan saknar dosskruvar. Moderna dosor har skruvar som passar i de "avlånga" hålen vi ser. DIn brytare sitter istället fast med klor, som pressas ut mot insidan av dosan med de två skruvarna. Moderna brytare säljs numera utan sådana klor, men de finns att köpa som tillbehör om du väljer brytare från Elko eller schneider.

När du köper en ny brytare idag, så är det alltid en trappomkopplare, de enkla brytarna med bara en brytfunktion finns inte längre. Trappomkopplaren har en anslutning för fas (ofta markerad "L"), och två anslutningar utgående (ofta markerade med utgående pilar). Funktionen är att L kopplas av brytaren till den ena eller den andra pilen. Den enkla brytfunktionen som du vill ha blir då en tråd till L och en till valfri pil.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Hur säker är du på att det är fel på brytaren?
 
H hempularen skrev:
Hur säker är du på att det är fel på brytaren?
Väldigt faktiskt.

Då jag bar på några saker igår och jag halv-snubblade runt hörnet så en metallgrej åkte in i brytaren och efter det slutade den fungera. Kontrollerade kablarna men dem fungerande ut

Hjälper väl inte att brytaren är extremt gammal och utsliten den heller
 
Det där är den absolut enklaste grej man kan och får göra själv med elen hemma. Vet man inte hur en simpel enpolig strömbrytare med bara fas och tändtråd ansluten ska kopplas så saknar man tyvärr den kunskap som krävs för att få göra bytet.
 
S swexys14321 skrev:
Här kommer bilden!

inte så avancerad.

Har arbetat mycket med el tidigare men var extremt länge sedan jag gjorde något liknande.

inte köpt ny brytare än då det händer nyligen. Har kopplat in många tidigare men då visste jag vilka kablar som var vilka.

Ang bilden. Ser ingen jord men huset byggdes för ett bra tag sen så därför.

kanske man borde dra en jord till också..
Ser ut som en äldre Berkel, 2 ledningar in. Nya har en annan märkning L - in och två pilar ut, spelar ingen roll vilken av pilarna, bara att det skiljer på om till är upp eller på brytaren. Bara skifta pilar eller vrida bytaren 180 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.