Jag har en allé på 8 gamla träd på min uppfart, dock så är ett av träden lite mindre.
Finns det något som man kan gödsla med så att det i alla fall mår lite bättre och eventuellt blir lite kraftigare?
 
"Mår litet bättre", skriver du - ser det ut att må dåligt på något sätt förutom att det är mindre?

Hur som helst går det inte att svara på frågan med så lite information. Att ett träd växer dåligt kan bero på många saker - för torrt, för blött, ogynnsam gjord (som kan vara olika saker beroende på trädsort), kompakterad jord eller att något (stenläggningar, byggnader, whatever) inkräktar på dess rotområde för att nämna några saker.

Det skulle också kunna vara så att trädet är yngre än de andra (ett träd har dött nån gång och ersatts) eller att det någon gång har råkat ut för något som har hämmat dess utveckling - t ex grävning som har skadat en stor del av rotsystemet.
 
Jag tror att de är satta under samma tid (ett gammalt församlingshem och kyrkan har ingen information alls...)
Träden är av Lönn
Det lilla trädet ser lite sargat ut, en del grenar är vissna. Visst det kanske finns någon stor sten som blockerar trädet, jorden bör vara lika för alla (Där känns det i varje fall som att de har gjort ordentliga jobb, varje ställe man gräver på så finns det olika lager enligt konstens alla regler av jord/grus/sand beroende på vad som har varit plannerat dvs gräs/plantering eller uppfart)

Finns det något sätt man kan få det att må bättre, ie. gödsel.
 
Ja, eftersom du inte kan se någon uppenbar ledtråd till vad som kan fattas trädet kan det vara bra att pröva med gröngödsling, de förbättrar ju för trädet på flera sätt. Gör det några somrar i sträck (det kan ta tid innan du ser resultat) och tänk på att inte gräva för djupt där du ska så - ta bara bort grässvålen nätt och jämt så att du inte skadar trädets näringsupptagande rötter i onödan.
 
Kan det här vara något?
Ta ett spett och slå ner bredvid roten. Då får du ett hål i marken. Tryck ner ett rör hårdplast eller metall. Nu har du ett rotbevattningsrör. I denna rör kan du även lägga i näring innan du vattnar. Näringen når då lättare rötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.