CarolineD CarolineD skrev:
Lite funderingar.. Vid gjutning av grundplatta hur tänker man kring fall i badrum? Hur löser man det?
Sätt golvbrunnen på önskad höjd, gör en avstängning vid gjutningen och spackla upp fallet efteråt.
 
Hej där.
Det vanliga är att man gör en ursparning i gjutningen i zonen kring badrummet, så att får mer plats för fall.

Immkanal har inget med eldstad att göra.
Jag antar att men du skorsten eller troligen tilluftskanal?

tilluft brukar gjutas in i plattan, så det kommer in under eller bredvid eldstaden eller så köper man en Model med en skorsten som har tilluft inbyggt i sig.

skorsten drar man igenom huset ut på tak eller efter genomföring längst en yttervägg,
 
  • Gilla
CarolineD
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sätt golvbrunnen på önskad höjd, gör en avstängning vid gjutningen och spackla upp fallet efteråt.
Gjuter man inget alls vid golvbrunnen eller gjuter man lite grann och sedan flytspacklar?
 
CarolineD CarolineD skrev:
Gjuter man inget alls vid golvbrunnen eller gjuter man lite grann och sedan flytspacklar?
Gjut fast brunnen på rätt plats och rätt höjd, spackla fallet när det är dax att bygga våtrumet.

Tillluft till eldstaden är det bra om du får ner under isolering och armering, att ha den i plattan kyler onödigt mycket.
 
  • Gilla
CarolineD
  • Laddar…
Hej.

Har varit mer om både, där man helt lämnat ett hål vid brunnen eller gjutit till ca 3cm under färdigt golv.

men vanligast att gjuta fast brunnen på rätt nivå i ursparningen som ligger lite längre ner än övrigt plata men sedan bygger upp det med allt med flytspackel med rätt fall.
 
  • Gilla
CarolineD
  • Laddar…
Hur djup ursparning och vilken höjd på brunnen beror på fallet /storleken på rummet, och lite kring vilket system man valt med golvärme etc, finns många faktorer som spelar roll.

gör man det inte en ursparning utan bara bygger uppåt, så får man ofta hög tröskel mot badrum istället och kan på nedslag på tillgänglighet i värsta fall.
 
  • Gilla
CarolineD
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gjut fast brunnen på rätt plats och rätt höjd, spackla fallet när det är dax att bygga våtrumet.

Tillluft till eldstaden är det bra om du får ner under isolering och armering, att ha den i plattan kyler onödigt mycket.
Ang tilluft. Vi ska ha L-element, ska de gå igenom dessa eller under mark?
 
CarolineD CarolineD skrev:
Ang tilluft. Vi ska ha L-element, ska de gå igenom dessa eller under mark?
Menar du kantelement? Jag skulle antingen gå under isolering och betong eller direkt genom yttervägg om eldstaden placeras så att det är lämpligt.
 
Angående gjutningen så är det allra bästa att skapa fallet i alla utrymmen med golvbrunn direkt vid gjutningen. Då slipper man spackla i ett senare skede.
Dock är det långt från alla som gjuter betongplattor som besitter kunskap och rutin för att göra så.

Ett par bilder på en platta som jag gjorde för ett år sedan. Själva gjutningen lejde jag bort och proffsen bad mig markera vart badrummets väggar skulle vara, sen fixade de resten. Brunnen satte jag ca 25-30mm under golvnivå. Idag är badrummet inrett, har bra fall och inte ett enda gram spackel har använts.

Nyligen gjuten betong med utstickande rör och synlig avloppsränna; byggarbetsplats; soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betong med avspärrningar, installationsöppningar, och rör i dagsljus vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Smurfen1 och 2 till
  • Laddar…
P
G Gabbe1 skrev:
Ett par bilder på en platta som jag gjorde för ett år sedan. Själva gjutningen lejde jag bort och proffsen bad mig markera vart badrummets väggar skulle vara, sen fixade de resten. Brunnen satte jag ca 25-30mm under golvnivå. Idag är badrummet inrett, har bra fall och inte ett enda gram spackel har använts.
Hur gjorde du markeringen?
 
P Posselosse skrev:
Hur gjorde du markeringen?
Ja, alltså, de röda linjerna på bilden är ritat i paint och har aldrig funnits på den verkliga betongplattan.
Instruktionerna som gjutarna fick bestod av en ritning och tillsammans ritade vi dessutom några streck på kantelementen. De kunde dessutom orientera lite efter de rör som kommer upp i badrummets innerväggar.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
P
G Gabbe1 skrev:
Ja, alltså, de röda linjerna på bilden är ritat i paint och har aldrig funnits på den verkliga betongplattan.
Instruktionerna som gjutarna fick bestod av en ritning och tillsammans ritade vi dessutom några streck på kantelementen. De kunde dessutom orientera lite efter de rör som kommer upp i badrummets innerväggar.
Tack, funderade på om du drog snören kors och tvärs, men kändes jobbigt när man sen går runt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.