M Makiv skrev:
Hej!

Det är origialpump där sitter nu också. Wilo Stratos Para 25/1-8.

Har som sagt fungerat sedan installationen i maj.
Jag läser för snabbt. :oops:
Såg att du redan testat att köra den med extern spänning.

Är det kanske så att du har en cirkpump i värmesystemet som hamnar i serie med denna pumpen? Prova att sänka hastigheten på den isf. Tryckstyrda pumpar kan bete sig konstigt om trycket på sugsidan blir för högt.
 
L lordi skrev:
Jag läser för snabbt. :oops:
Såg att du redan testat att köra den med extern spänning.

Är det kanske så att du har en cirkpump i värmesystemet som hamnar i serie med denna pumpen? Prova att sänka hastigheten på den isf. Tryckstyrda pumpar kan bete sig konstigt om trycket på sugsidan blir för högt.
Hej!

Satt en pump framför denna i serie för att kolla om det hjälper. Läste att folk med samma pump gjort så och lyckats lösa ch14 problemet.

Ch14 dyker upp/försvinner av sig själv när man kör denna sekundära pump för fullt.

Grundfos pumpen borde klara driften själv men misstänker att tryckfallet från den andra pumpen sinkar den?
 
M Makiv skrev:
Hej!

Satt en pump framför denna i serie för att kolla om det hjälper. Läste att folk med samma pump gjort så och lyckats lösa ch14 problemet.

Ch14 dyker upp/försvinner av sig själv när man kör denna sekundära pump för fullt.

Grundfos pumpen borde klara driften själv men misstänker att tryckfallet från den andra pumpen sinkar den?
Jag tycker definitivt att den interna pumpen borde klara det själv. Speciellt om den bara går mot en ack-tank, som ju inte har något större flödesmotstånd (för du kör väl inte mot en slinga i tanken?). Jag gissar att du har en sekundärpump efter tanken ut på systemet sen.
Det är ett allmänt problem med dessa flödesvakter i asienpumparna. Ofta är gränsvärdet så högt så man måste tokcirkulera vattnet, så att det susar i värmesystemet. Det går inte att göra någon vettig flödesinjustering utan allt får gå på fullt.
 
L lordi skrev:
Jag tycker definitivt att den interna pumpen borde klara det själv. Speciellt om den bara går mot en ack-tank, som ju inte har något större flödesmotstånd (för du kör väl inte mot en slinga i tanken?). Jag gissar att du har en sekundärpump efter tanken ut på systemet sen.
Det är ett allmänt problem med dessa flödesvakter i asienpumparna. Ofta är gränsvärdet så högt så man måste tokcirkulera vattnet, så att det susar i värmesystemet. Det går inte att göra någon vettig flödesinjustering utan allt får gå på fullt.
Kör ingen slinga i tanken bara rakt ut. Stämmer att det sedan är en annan pump och utgång som matar radiatorsystemet.

Undra om man ska testa med en annan cirkpump än original, känns ju väldigt långsökt men hur svårt kan det vara att få upp flödet.. originalcirkpumpen vill ju inte varva upp..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M Makiv skrev:
Kör ingen slinga i tanken bara rakt ut. Stämmer att det sedan är en annan pump och utgång som matar radiatorsystemet.

Undra om man ska testa med en annan cirkpump än original, känns ju väldigt långsökt men hur svårt kan det vara att få upp flödet.. originalcirkpumpen vill ju inte varva upp..
Jag tycker det verkar helkonstigt. Vad händer om du kopplar bort Wilopumpen elektriskt, och bara kör med den extra Grundfosen du satt dit?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag tycker det verkar helkonstigt. Vad händer om du kopplar bort Wilopumpen elektriskt, och bara kör med den extra Grundfosen du satt dit?
Hur skall då värmen komma ut från värmepumpen? Fungerar det verkligen då båda pumparna jobbar mot samma vattenvolym i tanken?
Onekligen verkar det inte fungera.
 
Hur är VP kopplad på tanken, är det på topp och botten ? det ska vara separata ingångar på tanken, alltså egna rör från(till VP samt egna rör för värme från/till tank, en/fler bilder säger mer än ord
 
GoC GoC skrev:
Hur skall då värmen komma ut från värmepumpen? Fungerar det verkligen då båda pumparna jobbar mot samma vattenvolym i tanken?
Onekligen verkar det inte fungera.
Som jag förstår det, så sitter det tre pumpar nu. En sekundärpump efter tanken, och två pumpar i serie från VP.
 
L lordi skrev:
Jag tycker det verkar helkonstigt. Vad händer om du kopplar bort Wilopumpen elektriskt, och bara kör med den extra Grundfosen du satt dit?
Gjorde precis detta ikväll!

Gjorde absolut ingen skillnad ch14 kommer och går, grundfos pumpen jobbar jämt och fint.

Nästa test blir att plocka ut wilopumpen och ersätta med en rörstump. Vad tror du, kommer det att funka?
 
Översta sektionen är driven med elpatron och avskild med en skiktplåt.

Har lånat cirkpumpen från rad.systemet och satt på värmepumpsreturen som ses bakom elpatronen. Tillopp till rad går från andra sidan denna retur.

Vp ledningar höger sida radiator på vänster. Som kan ses sitter det en bivalent shunt på tilloppet som möjliggör att blanda in elpatron om värmepumpen krånglar. Alla utgångar har kulventiler och radiatorsystemet är för tillfället helt avskilt.

Slutet system med expansionskärl nere till vänster i bild och en varmvatten slinga från botten till toppen delad i 3 sektioner, byglingarna synliga framtill på tanken.

Det som ses i förgrunden till höget är en golvvärmeshunt till badrummet.
 
  • Värmesystem med ackumulatortank, elpatron, expansionskärl och olika rörkopplingar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Makiv skrev:
Översta sektionen är driven med elpatron och avskild med en skiktplåt.

Har lånat cirkpumpen från rad.systemet och satt på värmepumpsreturen som ses bakom elpatronen. Tillopp till rad går från andra sidan denna retur.

Vp ledningar höger sida radiator på vänster. Som kan ses sitter det en bivalent shunt på tilloppet som möjliggör att blanda in elpatron om värmepumpen krånglar. Alla utgångar har kulventiler och radiatorsystemet är för tillfället helt avskilt.

Slutet system med expansionskärl nere till vänster i bild och en varmvatten slinga från botten till toppen delad i 3 sektioner, byglingarna synliga framtill på tanken.

Det som ses i förgrunden till höget är en golvvärmeshunt till badrummet.
Hmm.. är det de där vita rören som är på höger sida,mellan vägg och tank som är till värmepumpen? De ser hemskt klena ut. Jag skulle vilja ha minst 28 mm koppar eller motsvarande innerdiameter till en 12 kW värmepump.
Är den svarta klumpen ett magnetitfilter?
 
Nu var det löst! Plocka ut wilo-pumpen och ersatte med en rörstump. Driver flödet med den mindre grundfospumpen och satte wilo pumpen på radiatorsystemet. Där trivs den bra! Där kan man köra fullt ös, klickar inget..

Så det är någon olycklig omständighet att den kraftiga pumpen inte kan driva flödet till och från acktank, kanske för litet motstånd?

Så de som lyckats med att koppla in pump i serie med denna kanske helt enkelt fått till en lagom strypning för att den ska kunna gå..

Det märkligaste är att det funkade innan, men men allt kan väll inte förklaras.

Nu är det varmt i huset ialla fall! Tack för all hjälp, ska börja använda detta forum för mer än att bara läsa i trådar!
 
L lordi skrev:
Hmm.. är det de där vita rören som är på höger sida,mellan vägg och tank som är till värmepumpen? De ser hemskt klena ut. Jag skulle vilja ha minst 28 mm koppar eller motsvarande innerdiameter till en 12 kW värmepump.
Är den svarta klumpen ett magnetitfilter?
Yes det är 22mm pex, innerdiametern är bara 17mm men det funkar. Stämmer att den svarta klumpen är ett magnetfilter.

Tänkte börja byta ut ledningarna men nu när det funkar rör jag inget .

Tack för alla synpunkter!
 
Hej, testar och ser om det går att få liv i tråden.
Har en LG Thermia V 12 kW som efter att ha gått bra i ca 24 månader nu har fått felkod CH 14.
@Makiv löste sig ditt problem eller har det återkommit? Jag har varit och petat på de flesta delar du felsökt också men har inte tagit ur pumpen.
 
K kotullen skrev:
Hej, testar och ser om det går att få liv i tråden.
Har en LG Thermia V 12 kW som efter att ha gått bra i ca 24 månader nu har fått felkod CH 14.
@Makiv löste sig ditt problem eller har det återkommit? Jag har varit och petat på de flesta delar du felsökt också men har inte tagit ur pumpen.
Kan det här hjälpa, är på engelska men tryck högerknapp över texten och välj översätt till Svenska.
https://www.justanswer.co.uk/home-improvement/dd703-lg-therma-heat-pump-showing-ch-14-error.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.