Hej

Behöver hjälp/tips kring transport av varmluft från undervåning till övervåning!?

Vårt hus värms upp av ny luftvärmepump på undervåningen. Trots relativt stor/öppen trapp från undervåning, blir det ett ”lock” mellan våningarna och varmluften stiger inte upp. Huset har i övrigt ett nytt ftx-ventilation.

Funderar på om en värmeflyttare, tex Airmover 2.0 är lösningen?


Stort tack för tips och idéer!
 
  • Gilla
Goandersson och 1 till
  • Laddar…
öka flåset i FTX-en är mitt råd..
 
M MagicFingers skrev:
öka flåset i FTX-en är mitt råd..
Tack, skall prova! Det är en systemair, som jag kör på medium, finns ett steg till men då låter den lite väl mycket när man sover men kan ju köra på dagen.

Borde jag öka temperaturen på den? Den är inställd på 20C. Och det är 21-22C på nedervåningen, men bara 17C på övervåningen. (0-5C utomhus fn).
 
P Pior skrev:
Tack, skall prova! Det är en systemair, som jag kör på medium, finns ett steg till men då låter den lite väl mycket när man sover men kan ju köra på dagen.

Borde jag öka temperaturen på den? Den är inställd på 20C. Och det är 21-22C på nedervåningen, men bara 17C på övervåningen. (0-5C utomhus fn).
provat detta nu, men utan resultat…tyvärr
 
P Pior skrev:
Tack, skall prova! Det är en systemair, som jag kör på medium, finns ett steg till men då låter den lite väl mycket när man sover men kan ju köra på dagen.

Borde jag öka temperaturen på den? Den är inställd på 20C. Och det är 21-22C på nedervåningen, men bara 17C på övervåningen. (0-5C utomhus fn).
Du behöver en innedel (luftvärmepump) även på övervåningen för att få bästa effekt. Om du har en elpatron i FTX skulle jag inte använda den i dyra eltider
 
  • Gilla
Quartto och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver en innedel (luftvärmepump) även på övervåningen för att få bästa effekt. Om du har en elpatron i FTX skulle jag inte använda den i dyra eltider
ja det hade varit bäst förstås. Vi övervägde detta nyligen då vi bytte/förnyade luftvärmepumpen på nedervåningen. Avstod dock från det efter samråd med diverse installatörer.

Har du ngt tips på att få till bättre cirkulation mellan våningarna? Stänga av frånluftdon på nedervåningen? (Finns ett i en hall i anslutning till trappen)
 
Det finns inga bra genvägar. Konstiga råd från installatören
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns inga bra genvägar. Konstiga råd från installatören
Kanske det, de tyckte att det skulle kräva 2 utedelar. Vilket jag snålade in på :)
 
Synd. Var i landet bor ni? I mellersta och norra delen skulle jag satsat på vattenburet system om ni har stort hus. I södra delen 2 luftvärmepumpar.
 
  • Gilla
knyhlen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Synd. Var i landet bor ni? I mellersta och norra delen skulle jag satsat på vattenburet system om ni har stort hus. I södra delen 2 luftvärmepumpar.
Göteborgsområdet. Ja vattenburet hade varit optimalt även här.

Tyvärr direktverkande el i huset och lite väl stor investering att sätta in vattenburet(?).

Försöker göra det bästa av situationen med luftvärmepump, solceller och ”smart”-förbrukning. Just nu varmt och skönt från luftvärmepumpen på nedervåningen, men behöver köra radiatorer på övervåningen. Det ligger som ett lock mellan varm/kall luft mitt i trappen. Skulle behöva få till ett undertryck på övervåningen….
 
  • Gilla
Oscar Maxe
  • Laddar…
P Pior skrev:
Hej

Behöver hjälp/tips kring transport av varmluft från undervåning till övervåning!?

Vårt hus värms upp av ny luftvärmepump på undervåningen. Trots relativt stor/öppen trapp från undervåning, blir det ett ”lock” mellan våningarna och varmluften stiger inte upp. Huset har i övrigt ett nytt ftx-ventilation.

Funderar på om en värmeflyttare, tex Airmover 2.0 är lösningen?


Stort tack för tips och idéer!
Det beror nog lite på hur bra isolerar huset är osv.
Men, jag har luftvärmepump i mitt vardagsrum och samma problem med att få upp värmen. Testade för några år sedan att sätta en värmeförflyttare i taket (i princip där det är som varmast i huset) och drog via riktiga ventilationsrör upp till en ventil i rum på övervåningen. Till min förvåning blev det verkligen INGEN skillnad! Varmluft kom bevisligen ut ur ventilen men antingen var det för litet flöde eller så sipprade den ut någon annanstans, tex för att jag fortfarande inte fick någon cirkulation via trappen. Jag tänker att det mycket väl hade kunnat blivit kallare pga felaktiga tryck i huset som pressade ut värme men inte heller det var fallet. Verkligen ingen skillnad. :dizzy:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det beror nog lite på hur bra isolerar huset är osv.
Men, jag har luftvärmepump i mitt vardagsrum och samma problem med att få upp värmen. Testade för några år sedan att sätta en värmeförflyttare i taket (i princip där det är som varmast i huset) och drog via riktiga ventilationsrör upp till en ventil i rum på övervåningen. Till min förvåning blev det verkligen INGEN skillnad! Varmluft kom bevisligen ut ur ventilen men antingen var det för litet flöde eller så sipprade den ut någon annanstans, tex för att jag fortfarande inte fick någon cirkulation via trappen. Jag tänker att det mycket väl hade kunnat blivit kallare pga felaktiga tryck i huset som pressade ut värme men inte heller det var fallet. Verkligen ingen skillnad. :dizzy:

Tack för svaret. Jag befarar det samma hos oss, därför intressant att höra. Har du ftx-ventilation i ditt hus med? Jag funderar på hur en ev värmeflyttare och ftx skulle samverka…?
 
  • Gilla
Steffelit och 1 till
  • Laddar…
Du måste skapa enorma mängder varmluft och sedan ha kraftiga fläktar för att förflytta värmen dit du önskar. Svårt uppdrag….
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
P Pior skrev:
Tack för svaret. Jag befarar det samma hos oss, därför intressant att höra. Har du ftx-ventilation i ditt hus med? Jag funderar på hur en ev värmeflyttare och ftx skulle samverka…?
Jag har bara frånluft, ingen återvinning av värme.
 
  • Gilla
Pior
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem. Jag installerade en kamin fast på övervåningen, vilket gjorde att det kunde bli närmare 30gr där men bara 17-18
började därför fundera på värmeflyttare.
Jag tog upp ett hål i ytterväggen i takhöjd ovanför kaminen och drog ett 125-spirorör längs ytterväggen ner till bv och drog in det genom väggen precis ovanför ytterdörren. I rör-slingan satte jag en kanalfläkt som flyttar upp till 280kbm/tim som jag styr med en dimmer (tyristor).
Röret isolerade jag rejält med liggunderlag först och sedan isolering. Röret skall senare byggas in.
Det fungerade perfekt. cirka 23gr på övervåningen och 20gr på bv. Materialkostnad under 2000kr.
Jag har inte satt igång pannan ännu men har det varm och skönt i hela huset.
Ett vardagsrum vid skymning med braskamin, orientalisk matta och utsikt mot skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med en svart kamin, exponerade väggkablar och ett färgglatt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalrör installerat på husfasad, stege framför fönster, arbetsplats, reflektion i fönstret, grått trähus, uteplats under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör längs husvägg, tejpats provisoriskt, verktyg och byggmaterial synliga, pågående arbete eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör på väggen, träbjälkar i taket, brun dörr, grå väggpanel, plywoodskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gr på bottenvåningen och
 
  • Gilla
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.