Problem:
Min polare köpte med sig en brunn (1) och matchande manschett (2) från byggmax till det pågående projektet. Han frågade på plats då han tyckte att manschetten (som man köper separat) satt lite löst. De lugnade honom och sa att det var meningen. Såklart är detta inte korrekt. Storleken på hålet är sådant att om man kränger på manschetten på den delen av röret som har en fläns, så blir det lagom tight. Det är svårt att få till det på ett stabilt sätt dock, så det är inte ett alternativ.

Upptäckte dock såklart inte det hela förrän den stod där halvt nedgrävd och det var dags att ansluta rören... Brunnen är tänkt som sedimentbrunn mellan takavvattning och regnvatten tank. Som jag ser det har jag två alternativ förutom att returnera brunnen:

(A) Tillverka en egen packning som sitter mellan manschetten och röret för att få det tätt. Detta gör att jag slipper dra upp brunnen ur hålet, men det är oklart hur jag får det tätt.

(B) Tar jag upp brunnen och försöker få loss botten. Sedan återmonterar den på andra sidan, för att sedan borra egna öppningar. Detta då längden inte behövs i mitt fall. Svart plastbrunn, orange rör, snöfläckar, mörkt, byggmaterial, installation utomhus, nedgrävning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plastbrunn med orange rör, nedsänkt i marken, omgiven av snöfläckar och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(1) https://www.byggmax.se/dagvattenbrunn-utlopp-sandfång-orange-p31380
(2) https://www.byggmax.se/gjutning-och...g/dränering/anborrningsmanchett-110-mm-p31391
 
Spontant skulle jag säga att ni använt för stor hålsåg eller var hålet förborrat? Mät det och kolla så att det håller rätt mått. (121mm enligt produktsidan)
 
  • Gilla
TygetBengtsson
  • Laddar…
Utomhusfog
 
Peta in plastpåsar som rullats i springan, fylla upp med sand runt och i botten , ska vara ca 10 cm fritt runt om och gjuta med betong ca 10 - 15 cm ut från trumman. då blir det så pass tätt att det inte läcker.
 
P Prodigys skrev:
Spontant skulle jag säga att ni använt för stor hålsåg eller var hålet förborrat? Mät det och kolla så att det håller rätt mått. (121mm enligt produktsidan)
Hålet var alltså förborrat, precis som du säger med för stor hålsåg.
 
Det blev en hemtillverkad packning av gummimatta. Sitter perfekt. Skarven i toppen så inga problem med läckage där då det ju är en sedimentbrunn som löper vidare till regnvattentanken.
Gummitätning, plaströr, linjal, gummiark, plastpåse på träbord. Arbetsmaterial eller reparationstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en svart gummiring med texten, på byggarbetsplats med tejp och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin, snö, plaströr, grushög, staket, uppgrävd jord, bar vegetation, utomhus, dagtid, byggplats eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Ja varför inte, nöden är uppfinningarnas moder.:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.