Har idag en stor varmvattenberedare i tvättstugan som står och tar plats och börjar bli till åren.
Vi är 5 i familjen och gör av med en del varmvatten.

Funderar på genomströmningsvärmare, 1 eller 2 stycken enligt nedan, för att spara plats och alltid ha varmvatten.
https://hemmatema.se/vvs/varmesystem/varmvattenberedare/clage-genomstromningsvarmare-cex-u/

Vad säger panelen? Dum idé eller rätt och driftsäkert?
Vi har idag säkrat till 20A in i huset.
 
Vad har ni för Värmesystemet? De där värmarna ger inte stora mängder varmvatten snabbt nog tyvärr
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för Värmesystemet? De där värmarna ger inte stora mängder varmvatten snabbt nog tyvärr
Vi har ingen vattenburen värme, utan luftvärmepump och direktverkande el.

5,5l/min x 2 tänker jag borde räcka för två duschar samtidigt? Eller underskattar jag åtgången?
 
Det kommer ta lång tid att spara in pengarna och ni får en sämre lösning. Skulle aldrig ens fundera på saken tyvärr
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kommer ta lång tid att spara in pengarna och ni får en sämre lösning. Skulle aldrig ens fundera på saken tyvärr
Det är inte spra pengar jag är ute efter att spara utan utrymme, och om möjligt undvika att varmvattnet tar slut.
 
Beroende på vad ni tänker för storlek på dom. Dom är rätt törstiga på kW och det bli att ni får höja till 25 amp i skåpet. Bränner ni rätt mycket så kommer inte 25 amp att räcka utan nästa steg är 35 amp. Troligtvis har ni ett gänga 2 skåp ( max 25 amp ) och måste bygga om det om det går. Samt höja den fasta avgiften rätt bra. Inget att tänka på den som du länkat till, 2 st + hus blir minst 50 amp huvudsäkring och då blir det nog en ny servickabel in med och ett nytt skåp..
 
Mats-S
J jonaserik skrev:
Samt höja den fasta avgiften rätt bra
Det beror helt och hållet på var TS har fastigheten. På mitt sommarställe kan jag lugnt säkra upp till 35amp för samma avgift, men här hemma så kostar det . Olika kommuner, olika tänk!
 
J jonaserik skrev:
Beroende på vad ni tänker för storlek på dom. Dom är rätt törstiga på kW och det bli att ni får höja till 25 amp i skåpet. Bränner ni rätt mycket så kommer inte 25 amp att räcka utan nästa steg är 35 amp. Troligtvis har ni ett gänga 2 skåp ( max 25 amp ) och måste bygga om det om det går. Samt höja den fasta avgiften rätt bra. Inget att tänka på den som du länkat till, 2 st + hus blir minst 50 amp huvudsäkring och då blir det nog en ny servickabel in med och ett nytt skåp..
Vi har säkrat till 20A, inte sugen på att säkra upp och räknar med att två duschar är igång samtidigt.
 
Vad menar du med stor VVB ( liter ) och sort, rund eller fyrkantig
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad menar du med stor VVB ( liter ) och sort, rund eller fyrkantig
60x60x180 stående typ. Vet inte liter.
 
Jag tror inte att genomströmningsberedarna kan leva upp till dina önskemål. Det blir inte bra att ha en genomströmningsberedare till flera tappställen. I alla fall inte om man vill kunna använda flera samtidigt. Den som duschar blir inte glad om vattnet plötsligt blir iskallt för att någon skall tvätta händerna i köket. Och två genomströmningsberedare som går samtidigt till varsin dusch kommer att ha stor risk att skjuta huvudsäkringarna. Genomströmningsberedare är troligen ovanliga på grund av sina nackdelar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Men asså...nej.
En genomströmningsvärmare kan man ha i nåt avlägset beläget förråd på jobbet, dit någon går för att tvätta händerna en gång i halvåret. Inte för en familj på 5 som duschar regelbundet!
5,5 liter 33-gradigt varmvatten (vid inkommande vattentemperatur 5 grader) per minut (?) blir inte mycket till dusch. Det blir snarare tonårsuppror och skilsmässa, är jag rädd. Det är inte värt obekvämligheten för att spara lite plats!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kersey skrev:
60x60x180 stående typ. Vet inte liter.
180 hög är 300 liter. då du vill ha med plats. Inga funderingar på att kunna flytta till en garderob eller så. Men inget roligt det heller. Och med 5 i familjen så är nog en 300 liters det minsta som behövs. Är det någon som vill bada om kar finns, så finns igen återvändo på VVB.
 
A Avemo skrev:
Genomströmningsberedare är troligen ovanliga på grund av sina nackdelar.
Jag vill nog hålla med.
Hade det varit fördelar med genomströmningsvärmare hade det suttit sådana i Sveriges villor, nu sitter det förrådsberedare...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hade det varit fördelar med genomströmningsvärmare hade det suttit sådana i Sveriges villor, nu sitter det förrådsberedare...
Det är väl rent av så att det en gång i tiden varit mycket vanligare med genomströmningsberedare även i Sverige. Då gasdrivna. Men man har övergivit dem på grund av deras nackdelar. Jag har bott i ett radhus med en genomströmningsberedare i källaren till hela huset. Jag kan inte rekommendera det.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.