Hej ska koppla stickpropp till strömbrytare till lampa. Brun tråd sitter på L i eluttaget så då blir ju båda bruna kablar i L i strömbrytaren? Dom blå i en varsin utgång? Eller tänker jag fel?
 
  • Öppet eluttag, okopplade kablar, elektronikkrets, väggmontering, installationsarbete pågår, säkerhetsrisk, strömavbrott rekommenderas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte vad du tänker göra?
 
K Kurtivan skrev:
Förstår inte vad du tänker göra?
Vill tända och släcka en lampa via strömbrytare. Strömbrytaren går till ett eluttag med stickpropp
 
F Fredrikalteblad skrev:
Vill tända och släcka en lampa via strömbrytare. Strömbrytaren går till ett eluttag med stickpropp
Ok.
Det man vill med en strömbrytare är att bryta fasen. Fasen är oftast brun, så den kopplar du in på var sin ingång i brytaren. Blå och gulgrön ska gå obrutna vidare, så de kopplar du ihop var för sig med en t ex en sk ubåt.
Men! Mäta är att veta, då kablarnas färger är inte alltid att lita på.
 
K Kurtivan skrev:
Ok.
Det man vill med en strömbrytare är att bryta fasen. Fasen är oftast brun, så den kopplar du in på var sin ingång i brytaren. Blå och gulgrön ska gå obrutna vidare, så de kopplar du ihop var för sig med en t ex en sk ubåt.
Men! Mäta är att veta, då kablarnas färger är inte alltid att lita på.
Okej, så då tar jag en brun på L och en på en utav pilarna eftersom brun är på L i uttaget och kollar ihop blå med varandra och jorden med varandra?
 
F Fredrikalteblad skrev:
Okej, så då tar jag en brun på L och en på en utav pilarna eftersom brun är på L i uttaget och kollar ihop blå med varandra och jorden med varandra?
med en multimeter kan du först mäta resistans mellan anslutningarna i brytaren där du tänker koppla och se vad som sker mellan på och av, då säkerställer du att det blir som du vill ha
 
Hur brytarens kontakter fungerar är det enda som är klart i denna post
Elektronisk komponent, möjligtvis en kondensator, på kretskort med synliga anslutningar och märkningar. Otydligt i mörk omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det man undrar är hur det är kopplat i uttaget och där kabeln kommer ifrån, om TS kopplat själv blir man lite fundersam.:confused:
 
D Dilato skrev:
Hur brytarens kontakter fungerar är det enda som är klart i denna post
[bild]
Det man undrar är hur det är kopplat i uttaget och där kabeln kommer ifrån, om TS kopplat själv blir man lite fundersam.:confused:
Har inte kopplat elen själv, har haft elektrikern till hela huset men ville ha en lampa i ett rum. Skulle aldrig hålla på med el om jag har noll koll.
 
K Kurtivan skrev:
med en multimeter kan du först mäta resistans mellan anslutningarna i brytaren där du tänker koppla och se vad som sker mellan på och av, då säkerställer du att det blir som du vill ha
Tack för bra info, nu funkar det som jag vill
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
F Fredrikalteblad skrev:
Hej ska koppla stickpropp till strömbrytare till lampa. Brun tråd sitter på L i eluttaget så då blir ju båda bruna kablar i L i strömbrytaren? Dom blå i en varsin utgång? Eller tänker jag fel?
Vad är det för lampa?

Du håller på med en ”semifast” installation.

En fast armatur kopplad via fastmonterad strömbrytare (för fast installation) ansluts aldrig med stickkontakt.

Hela den där installation ska göras som fast installation. Då är det fel typ av kabel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
F Fredrikalteblad skrev:
Har inte kopplat elen själv, har haft elektrikern till hela huset men ville ha en lampa i ett rum. Skulle aldrig hålla på med el om jag har noll koll.
Nu vill jag ju inte skapa dålig stämning, men din föreslagna inkoppling av strömbrytaren i inlägg #1 visar på noll koll och ren farlig okunskap vilket skulle lett till att:
  • Brytaren inte brutit fasen till uttaget i något läge.
  • Ren kortslutning mellan fas och nolla i ena strömbrytarläget.
  • Fas på båda polerna i uttaget i andra strömbrytarläget.
 
D Dilato skrev:
Nu vill jag ju inte skapa dålig stämning, men din föreslagna inkoppling av strömbrytaren i inlägg #1 visar på noll koll och ren farlig okunskap vilket skulle lett till att:
  • Brytaren inte brutit fasen till uttaget i något läge.
  • Ren kortslutning mellan fas och nolla i ena strömbrytarläget.
  • Fas på båda polerna i uttaget i andra strömbrytarläget.
förstår hur du menar men koll har jag på vissa saker inom el därför vill jag lära mig mer hur man kopplar strömbrytare tex.
 
F Fredrikalteblad skrev:
förstår hur du menar men koll har jag på vissa saker inom el därför vill jag lära mig mer hur man kopplar strömbrytare tex.
De material du har och så som du tänker använda det passar inte ihop med varandra.

Gör om och gör rätt.

Använd rätt material på rätt sätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
De material du har och så som du tänker använda det passar inte ihop med varandra.

Gör om och gör rätt.

Använd rätt material på rätt sätt.
Varför kan jag inte använda rkk kabel om den är skyddad i en kabelkanal och dragavlastad?
 
Förs av allt, var kommer matningen från? Är det kabel uppåt eller nedåt i bild 1? Och vilken går till lamputtaget?

Om färger stämmer så kopplas Brun till L och Gul/Grön till X bredvid den bruna och Blå till X längst till höger ( X=blindplint, här kan man skarva kablar med samma färg)
Kabel som går till lampkontakten kopplas:
Brun till ^ mitt emot inkommande brun!
Gul/Grön till X i hålet bredvid samt Blå till X med Blå kabel.
Alltså 5 ledare på undersidan och 1 Brun på ovansidan som går mot lampan!

Men det går inte att använda RK i den brytaren!!!
Det måste vara styv koppar för att kunna trycka in ledaren.
Vissa kontakter kan man dock öppna med en tryckknapp och då kan det funka.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.