Unikt namn
Trist att du hamnat i konflikt med hyresvärden.
Det är lite svårt att avgöra vad som hänt, men att hyresvärden skulle totalrenovera ett gammalt torp som du hyr för en billig slant för att du hittat smuts i undergovlet tycker jag verka vara lite väl höga förväntningar.

Varför skulle hyresvärden, som ändå verkat installera både ventilation och någon form av värmepump åt dig, hällt thinner på golvet?
 
Din utmaning om jag läser rätt är att du vill ha nedsatt hyra pga mögel. Andra saker som ni är osams om är inte inblandat i den sänkta hyran. Eftersom du haft utomstående från kommunen där, som borde ha rätt bra koll på mögel, som inte hittat något har du inget case. Eftersom du flyttat ut har du ingen möjlighet att leta mögel längre, utan det du har är bilder som inte visar mögel och kommunala daner som inte hittade mögel.

Det känns säkert surt, med det smidigaste och billigaste för dig är nog att betala och gå vidare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Ok, klart att vi kan diskutera även de delarna som inte kan leda till fängelsestraff. Hittade följande hos hyresgästföreningen:
[länk]

Alltså: Du har gjort fel, därför har hyresvärden skickat dig till tingsrätten.
P PatrikJo skrev:
Ok, klart att vi kan diskutera även de delarna som inte kan leda till fängelsestraff. Hittade följande hos hyresgästföreningen:
[länk]

Alltså: Du har gjort fel, därför har hyresvärden skickat dig till tingsrätten.
Tack, det var tydlig och bra info. Jag har skickat rekommenderat brev till hyresvärden, samt bristblankett från Hyresgästföreningen och hyresvärden har vare sig svarat på det ena eller andra!
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Trist att du hamnat i konflikt med hyresvärden.
Det är lite svårt att avgöra vad som hänt, men att hyresvärden skulle totalrenovera ett gammalt torp som du hyr för en billig slant för att du hittat smuts i undergovlet tycker jag verka vara lite väl höga förväntningar.

Varför skulle hyresvärden, som ändå verkat installera både ventilation och någon form av värmepump åt dig, hällt thinner på golvet?
För att dölja mögellukt! Det luktar också bensin från ventilerna i grunden!
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Trist att du hamnat i konflikt med hyresvärden.
Det är lite svårt att avgöra vad som hänt, men att hyresvärden skulle totalrenovera ett gammalt torp som du hyr för en billig slant för att du hittat smuts i undergovlet tycker jag verka vara lite väl höga förväntningar.

Varför skulle hyresvärden, som ändå verkat installera både ventilation och någon form av värmepump åt dig, hällt thinner på golvet?
Nej, det hade jag inga föreställningar om att han skulle göra - det var därför jag bestämde mig för att flytta. Dock omständigheter hindrade mig! Jag hade dessutom nyligen flyttat dit 25 mil bort, och skulle tillbaka igen eftersom stugan saknade bruksvärde.
 

Bästa svaret

F
C CaAg skrev:
Gällande den första bilden funderar jag på de svarta ojämna skivkanterna i mögelluckan. Det är en gammal lucka, säkerligen från 70-talet. En hyresgäst säger att stugan stått tom många vintrar p g a uppvärmningskostnaderna (endast direktel tills jag flyttade in) så självklart har förutsättningarna för fukt och mögel varit goda. Kan detta vara mögel fastän damerna på miljö och hälsa inte kände igen det som sådant?

[bild]

Den andra bilden visar skivorna sedan hyresvärden skjutit dem dem åt vänster när han installerade en undertrycksfläkt. Då framkom ett hål i en skiva, också med ojämna svarta kanter. Även en försegling dök upp, troligen tillhörande en flaska thinner eftersom det luktade så kring luckan, även när den var stängd. PS Undertrycksfläkten gjorde allting mycket värre genom att det numera torra mögeldammet revs loss och kom ner som duschar via tilluftsventilerna. Jag fick därför sätta för dessa med köksbunkar.DS

[bild]

Sista bilden är en närbild på skarven:

[bild]
Tycker det ser ut som asfaboard på bilderna.
https://www.google.com/search?q=asf...9D04Q_AUoAXoECAEQAw&biw=2275&bih=1398&dpr=1.3
Har sett dem ofta i väggar och på vindor mm.
Och vanligtvis brukar kanterna se ut som de gör på sista bilden efter 20+ år.
Från det jag kan se så ser det inte ut som mögel. Skivorna brukar se ut sådär har jag för mig.

https://woody.se/hus-bygg/bygg/skiv...gberg-fritzoe-asfaboard-med-fals-25x1220x2740

Porös träfiberskiva som impregnerats med asfalt för att öka fuktmotståndet. Används främst som vindspärr i ytterväggar, såväl vid nybyggnation som vid renovering.

Skivan är 100% PEFC spårbarhetscertifierade. Asfaltboard består av träfibrer som blöts upp och pressas samman under hög värme. Impregnerad med asfalt. I regel behövs inga tillsatser av lim utan träets naturliga lignin binder samman fibrerna. Asfaltboard är diffusionsöppen och impregneringen ökar förutom fuktmotståndet även skivans motståndskraft mot mögel, röta och skadedjursangrepp.
 
Ja jag ser då ingen mögel och det är bara nån form av tjärimpregnerade träskivor.
 
Så som jag läser tråden så har du ingen formell rätt att låta bli att betala full hyra. Bevisbördan om att bostaden inte är beboelig ligger på dig. Du kan inte ensidigt sluta betala hyra bara för att du uppfattar bostaden som obeboelig. Oavsett om du har rätt eller fel.

Jag skulle föreslå att du snarast löser skulden, det blir bara dyrare för dig ju längre det går, med risk att du i slutänden får en kreditanmärkning. Och då minskar genast dina möjligheter att byta bostad för lång tid frammåt. Och rätt mycket andra saker som de flesta av oss ser som normalt här i livet, blir svårt att ordna med en kreditanmärkning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
I vissa lägen kan det vara ok att hålla inne en viss del av hyran om det är brister i bostaden men då ska den innehållna delen av hyran deponeras hos länsstyrelsen tills tvisten är löst.
Gör man det efter förfallodatum har hyresvärden rätt att vräka hyresgästen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.