Ritva Juhonpieti Ritva Juhonpieti skrev:
Ska ta bilder imorgon. Min första idé var att sätta in ventiler nere i källaren så att man bara kan slå av och tömma ledningen när man åker. Borde väl vara det bästa kanske. Inget jag är kunnig på men för en rörmokare borde det väl vara enkelt jobb.
Sen kanske det viktiga, hur kunde föregående ägare undvika skador på vattenledningarna?
 
tommib
Ritva Juhonpieti Ritva Juhonpieti skrev:
Ska ta bilder imorgon. Min första idé var att sätta in ventiler nere i källaren så att man bara kan slå av och tömma ledningen när man åker. Borde väl vara det bästa kanske. Inget jag är kunnig på men för en rörmokare borde det väl vara enkelt jobb.
Lätt den bästa lösningen. Du behöver dels en ventil på matningen som kan stängas av, dels en dräneringsventil, per rör. Så totalt fyra ventiler. Det gäller att se till att det inte finns några lokala lågpunkter där vatten kan samlas och frysa utan att det är fall hela vägen till dräneringsventilerna.

Att tömma rören är helt failsafe och drar ingen energi. Det gäller bara att komma ihåg att göra det. Sådant kan lösas på olika sätt, t.ex. med en sån "Remove before flight"-flagga som sätts i hallen och ska sitta där innan man lämnar stället. När man kommer tar man med sig flaggan och sätter vid ventilerna som då ställs i normalt driftläge.
 
P paralun skrev:
Sen kanske det viktiga, hur kunde föregående ägare undvika skador på vattenledningarna?
Att kalla det fritidshus är kanske fel. Det är en tvåplans villa med källare men vi använder det som fritidshus. Huset är en släktgård och brann invändigt på 50-talet. Sen renoverades det, nu vet jag inte exakt när men det byggdes ut en toalett med dusch på 70-80-talet. Den gjordes inte helt enligt gängse regler. Tror tom att dom fick betala vite för utbyggnaden. Mina släktingar bodde där permanent. Så frös det i ledningen så värmdes den upp direkt. När jag ärvde gården så fanns redan hårfönen på plats och färdig-riktad vart man ska blåsa utöver huset är det 3hektar ängar runt om gården, en litet hus till (60kvadrat), ett garage med lada på 160 kvadrat och ett plåtgarage på 200 kvadrat. Plåtgaraget är för övrigt full med reservdelar till cyklar, jonsered och Husqvarna-reservdelar. Lite båtmotorer också. Han var återförsäljare av cresent och Husqvarna och repade i princip allt med motor. Sjuka mängder reservdelar. Skulle gissa att alla delar är från 1995 och tidigare. Kanske lite ot.
 
Frågde efter foto hur slangen kommer upp. Kommer den upp direkt från undersidan utan några kopplingar på
 
J jonaserik skrev:
Frågde efter foto hur slangen kommer upp. Kommer den upp direkt från undersidan utan några kopplingar på
det kommer bilder om nån timme
 
Källaren är lika varm som resten av huset. Rören går upp via källaren men ligger för nära ytterväggen. Vid ”ute”bilden ser man utbyggnaden.
 
  • Cluttered attic or crawlspace with wooden walls, exposed pipes, storage boxes, and low lighting.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion, rör, isolering, betong, trä, hink, glipa; behov av reparation eller byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i betong med synliga rör och isolering i en oavslutad byggnadskonstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar, isolering och träkonstruktion i ett ogästvänligt utrymme med skräp och en öppning i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster: vit byggnad, snötäckt mark, frostiga grässtrån, barrskog i bakgrunden, klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i hörnet som det fryser. Kan inte vara någon annanstans.
 
  • Vitt trädstaket, snötäckt mark, smuts, löv, skugga, utomhus, nära husvägg, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite tunt rör, verkar vara ett prisolrör 15 mm som går ner i källaren, hade det varit en Plastslang så hade det gått. Nu så är det bara en värmekabel på utsidan som gäller. Finns färdiga att köpa med stickpropp på. En
V-kabel på ca 2 meter som viras runt röret räcker gott, då övriga utrymmen är varma. Lite knöligt kanske genom bjälklaget ner till källaren, då det ser ut att vara skum där. Går att ta ett rör eller annat och gnugga sig igenom skummet så ett hål blir bredvid röret. Det är ingen fara att röret blir skadat. Kanske bäst att trä V-kabeln underifrån, då det behövs en skarvsladd. Vas tror du om att få ett hål.
 
J jonaserik skrev:
Lite tunt rör, verkar vara ett prisolrör 15 mm som går ner i källaren, hade det varit en Plastslang så hade det gått. Nu så är det bara en värmekabel på utsidan som gäller. Finns färdiga att köpa med stickpropp på. En
V-kabel på ca 2 meter som viras runt röret räcker gott, då övriga utrymmen är varma. Lite knöligt kanske genom bjälklaget ner till källaren, då det ser ut att vara skum där. Går att ta ett rör eller annat och gnugga sig igenom skummet så ett hål blir bredvid röret. Det är ingen fara att röret blir skadat. Kanske bäst att trä V-kabeln underifrån, då det behövs en skarvsladd. Vas tror du om att få ett hål.
Man kan känna hur det drar genom hålet i källare n.
 
Drar genom hålet i källaren ? Då är det är det troligen så att när la rören så bilade dom ett hål och då det är nära yttervägg och utsida så kan det ha gått bitar ur. Det behövs inte mycket till springa/hål som det piper genom direkt mot röret för att det ska frysa. Nu lite deckarjobb, går det att se upp i hålet hur långt ner skummet går från ovan. Är det på undersidan ni värmer på då, för att tina upp. Känn med handen i hålet var det kan komma något drag, troligtvis inte på den delen som är skummad, men, men.
 
J jonaserik skrev:
Drar genom hålet i källaren ? Då är det är det troligen så att när la rören så bilade dom ett hål och då det är nära yttervägg och utsida så kan det ha gått bitar ur. Det behövs inte mycket till springa/hål som det piper genom direkt mot röret för att det ska frysa. Nu lite deckarjobb, går det att se upp i hålet hur långt ner skummet går från ovan. Är det på undersidan ni värmer på då, för att tina upp. Känn med handen i hålet var det kan komma något drag, troligtvis inte på den delen som är skummad, men, men.
provade en en snabbvariant när jag inte har rätta grejer med mig. Satte isolering på utsidan och slog på plank. Sen skotta jag över det upp mot fasaden. Har 13 mil till närmsta handel så nästa sväng blir det bättre grejer och bättre ljus så man ser något. Ska snacka med en rörmokare i grannbyn. Enklaste, men kanske dyraste sättet måste vara att installera ventiler i källaren? Av vad jag kunnat se så är det ett hvete att komma åt att lägga värmekabel.
 
Men går rören bara upp och ner, så är det inte så farligt med arbete att fixa ett hål för V-kabeln. Skummet kan vara lite segt att grotta i, men går. Det med lite akut du gör kanske hjälper just nu, beroende på utetempen. Men hoppas att det går bra för dig.
 
J jonaserik skrev:
Men går rören bara upp och ner, så är det inte så farligt med arbete att fixa ett hål för V-kabeln. Skummet kan vara lite segt att grotta i, men går. Det med lite akut du gör kanske hjälper just nu, beroende på utetempen. Men hoppas att det går bra för dig.
Jag misstänker att precis som du säger så är det värmekabel som är ett måste. Vi hade -18 när jag var där tidigare idag och det kommer inte bli varmare dom närmsta 5-6 månaderna. Nån som har erfarenhet av att jobba med rörisolering av polyeten eller liknande?
 
Försök att få ett hål i skummet bredvid röret. Linda en V-kabel runt röret ovan och under golvet. Genom skummet blir det bara rakt ner. och det värmer på båda sidorna Sen kan man även sätta dit en isolering som går upp i hålet från undersidan. Minsta längd att köpa är 1 meter. och ska klara ett 20 mm rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.