Hej!

Har köpt en villa och vi flyttade in nu i Juli 2007. Mycket av det renoveringsarbete som är gjort har jag nu förstått är gjort i spekulationssyfte. Det är snabbt och dåligt gjort.

I hallen har man lagt ett nytt klinkergolv på spånskiva vilket medför att det spricker upp i fogarna.
Räknas detta som ett dolt fel? Säljaren borde väl hur som helst stå för detta, eller? Jag har ju köpt huset med ett nytt klinker golv.

Tack på förhand
Nroblex
 
Klockrent dolt fel såvitt jag kan bedöma.
 
Det kan nog vara ett dolt fel - såvida det inte fanns indikationer såsom spruckna fogar etc vid besiktningen.
Sen om det skulle klassas som det i ev stämmning är ju en helt annan fråga.

Det första du kan göra är ju att begära ersättning av säljaren, alternativt koppla in försäkringsbolaget.

Att lägga klinker på spånskiva är ju för övrigt helt ok, om bjälklaget är anpassat till detta som jag har förstått det.

/K
 
Nej, det är definitivt inte okej. Räknas inte alls som fackmässigt utförande, tveklöst fusk. På vägg är en annan sak, där kan det fungera med rätt fästmassa.
 
jon_h skrev:
Nej, det är definitivt inte okej. Räknas inte alls som fackmässigt utförande, tveklöst fusk. På vägg är en annan sak, där kan det fungera med rätt fästmassa.
Även om man har flytspackel under ?
Jag har för mig att du är en av dom som pushat för att inte lägga gips på golvspånet eftersom det inte behövs innan flytspackling ?

Eller är det bara om det är driekt lagt på spån som det inte är godkänt ?
Och är detta pga rörelser i spånskivan ?

/K
 
jon_h skrev:
Nej, det är definitivt inte okej. Räknas inte alls som fackmässigt utförande, tveklöst fusk. På vägg är en annan sak, där kan det fungera med rätt fästmassa.
Hur skulle det varit gjort då?
Golvet i fråga var i hallen, så det är väl inte fråga om nåt tätskikt som saknas?

Edit: Hittade det här: om golvet är reglat cc30 ska det vara 5 mm spackel innan klinkersen. Annars behövs golvgips.

Fast inte blir golvet så mycket styvare av 5mm spackel?
 
Nu låter det ju på trådskaparen som att plattorna lagts direkt på spånskiva, vilket tveklöst är fel. Iofs kan det kanske vara svårt att kontrollera om det trots allt ligger några millimeter spackel på skivan. Óm man har reglat cc30 (vilket vi inte heller vet om i det aktuella fallet) så räcker det med tunt spackelskikt, för spacklet skall då inte förstyva konstruktionen utan bara motverka spånskivans temeperatur och fuktrörelser. Har man för glest mellan reglarna så lägger man tjockare med spackel som då får hjälpa till att styva upp konstruktionen.
 
klaskarlsson skrev:
Även om man har flytspackel under ?
Jag har för mig att du är en av dom som pushat för att inte lägga gips på golvspånet eftersom det inte behövs innan flytspackling ?/K
Vi pratar ju om att lägga direkt på spånet här, det vill säga utan flytspackel. Att flytspackla direkt på spånet innan plattsättning är en utmärkt konstruktion.

För övrigt, det är inte säkert att det räcker med ett tunt lager spackel även om det är reglat på c/c 300. Finja till exemepel, vill att det alltid ska vara minst 12 mm spackel på spånskiva, för att inte spacklet ska spricka av rörelserna. Man få kolla med sin leverantör.
 
Har talat med säljaren och enligt honom så är det inte uppreglat till cc30, utan det ligger mycket riktigt på cc60 och spånsikiva. Nu har det börjat knaka när man går på det och han verkar gå med på att ersätta mig. Även om han knorrar lite.

Det tråkiga är att hela badrummet är gjort av samma polska hantverkare och verkar också vara gjort utanför gällande branchregler. Säljaren har lovat mig ett intyg på att allt är korrekt gjort, men detta har jag aldrig fått, min misstanke är att det är fuskat även här. Det finns golvvärme på det nya golvet, men förhöjningen i relation till intilliggande golv verkar misstänkt liten?

Hur går man vidare då?

Det är ju inte roligt om det saknas fuktspärr och liknande i badrummet.

mvh
Nroblex
 
Skulle det saknas fuktspärr kommer du märka det omgående.

Du kan kika på anslutningen till golvbrunnen, där ska sitta en tätskiktsmanschett som kläms fast i brunnen med en klämring. Brunnen ska också vara nyare än 1990. Detta är nog det som går att se med blotta ögat om det är rätt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.