Stämmer det att de vita passbitarna till IKEAs kök inte har samma nyans som de vita luckorna? Är det i så fall något man stör sig på? Är det samma med EPOQs kök?
 
Vi har ädelluckor till vita täcksidor och då ser man att det skiljer lite i nyans. Nu är vi mitt uppe i renoveringen och passbiltar är inte på plats, så jag kan inte säga huruvida man störs av det. Vi ska dessutom bara använda IKEAs täcksidor. Vi köper passbitar på byggvaruhusen istället. Vilket gör att man kan få längre längder och slippa skarva.

Så, täcksidan skiljer sig lite i nyans. Och jag tror att passbitarna är likadana.

Jag tror inte man kommer tänka på det.
 
Passbitarna borde väl vara i samma kulör som stommarna, då dom blir en del av dessa. Om inte så kanske det blir 3 olika kulörer, skåpstomme, passbit och luckor. Passbitar brukar men oftast få såga till på stället, och därför bättre som nimhed gör, köpa ämnet till sparklåda, och såga ur dessa. Men slippa skarva? Nog borde väl IKEA tillhandahålla 2.4 meters längder, för hur annars få till passbitar på t ex högskåpen?
 
Passbitarna ska väl INTE vara samma färg som stommarna, vitsen är ju att stomarna inte ska synas någonstans, utan passbitarna ska smälta ihop med luckorna. Vi har Ikeas abstrakt vit och där är täcksidorna likadana som luckorna. Till passbit (har bara en) har vi sågat till en täcksida. Ikeas största täcksida är 217 cm hög, eftersom det är höjden på deras högskåp (233 till tak, minus 16 cm sockel/ben).
 
Mina luckor är i körsbär, liksom skåpstommarnas framkant och passbitar. Till vita luckor bör stommarna vara vita, och passbitarna.
 
Jag hänger inte riktigt med er terminologi. Passbit är i regel en specialbit för att få t.ex. skåp att ansluta snyggt mot väg etc. Dessa kan i sin tur antingen vara i samma folie/lack/träslag som skåpsluckorna eller i någon motsvarande om man så tycker.

Ex; IKEAs högblanka köksluckor, ABSTRAKT, har INTE matchande golvsocklar utan man får använda t.ex. vitfolierade istället. Däremot har de täcksidor i olika storlekar som man kan såga sönder för att få den storlek man vill ha på sin passbitar. I prnincip skulle man även kunna bygga socklar av dessa (over kill om du frågar mig).

Vad som kännetecknar IKEA är, bland annat, att alla deras skåpsstommar är helvita.

Jag föredrar att ha så mycket som möjligt i samma finnish som luckorna.
 
Glebster skrev:
Jag hänger inte riktigt med er terminologi. Passbit är i regel en specialbit för att få t.ex. skåp att ansluta snyggt mot väg etc. Dessa kan i sin tur antingen vara i samma folie/lack/träslag som skåpsluckorna eller i någon motsvarande om man så tycker.

Ex; IKEAs högblanka köksluckor, ABSTRAKT, har INTE matchande golvsocklar utan man får använda t.ex. vitfolierade istället. Däremot har de täcksidor i olika storlekar som man kan såga sönder för att få den storlek man vill ha på sin passbitar. I prnincip skulle man även kunna bygga socklar av dessa (over kill om du frågar mig).

Vad som kännetecknar IKEA är, bland annat, att alla deras skåpsstommar är helvita.

Jag föredrar att ha så mycket som möjligt i samma finnish som luckorna.
Jo det blir ibland passbitar på fler ställen, om den som gör uträkningen av bänkskåpen kan sin sak. I en hörna t ex, med skåpsdörrar åt båda hållen, brukar det ställa till det om man valt rejäla handtag till skåpsdörrarna, m a o dörren går inte att öppna fullt 90 grader= bra med en passbit här också. Känns också lite onödigt att inhandla en hel täcksida, för att få till en passbit. Med några passbitar kanske även måttet på bänkskivan blir annat än man först räknat med, så det gäller att tänka till innan, för hemmafixaren.
 
saturnus skrev:
Men slippa skarva? Nog borde väl IKEA tillhandahålla 2.4 meters längder, för hur annars få till passbitar på t ex högskåpen?
Vi har högre än 240cm i tak och kör lite egna lösningar som kräver längre passbitar. Dessutom behövs ofta en passbit ovanför väggskåpen horisontell och det måttet är 278 cm för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.