Vi har en diskmaskin från IKEA, märke Renlig 2009 årsmodell.

Nyligen så gick ett dricksglas sönder och det blev mycket glassplitter inuti maskinen.
Jag rensade bort allt glas jag kom åt maskinen.

En dag senare gick en säkring från elskåpet när vi körde diskmaskinen.

Efter detta när man startar ett program så kör den i ~10 minuter och sen larmar den och då är det vatten kvar i maskinen.

Jag har tömt diskmaskinen på vatten samt grundligt rengjort avloppsslangen för att säkerställa att vattnet kan rinna fritt ut men det hjälper dessvärre ej då larmet kvarstår.

Nästa steg är att undersöka avloppspumpen på diskmaskinen men jag finner ingenstans hur man gör för att komma åt pumpen på den här modellen.

Är det någon som vet hur jag ska komma åt avloppspumpen?
Alternativt om det är någon annan åtgärd jag kan utföra?
 
  • Etikett med information och serienummer på en IKEA-produkt monterad på en metallprofil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en tom diskmaskin med synligt avlopp och sprejarmar, lätt fuktig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad avloppssil i rostfri diskho med pågående silikontätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dejjvan
  • Laddar…
A
ta bort socklen framtill så ser du pumpen till höger
sitter med bajonett
 
Vad är det för felkoder som den larmar, vad heter maskinen, det är ju en Electrolux egentligen.
 
A
L Laso2 skrev:
Vad är det för felkoder som den larmar, vad heter maskinen, det är ju en Electrolux egentligen.
Tja enligt videosnutten indikerar den i20. Såg du inte det?
 
electroluxaren skrev:
Tja enligt videosnutten indikerar den i20. Såg du inte det?
Har kollat videon, ser ingen felkod. i20 är ju en vanlig felkod gällande vattenstopp, maskinen kan inte tömma ur vattnet, det är stopp någonstans, kolla att vattenlåset inte är igensatt. Rengör inre filtersystemet. Kontrollera att tömningsslangen inte är böjd eller snodd, eller att den inte är igensatt, men det var den tydligen inte. Går det inte att nolla felkoden, och se om den fungerar, när allt är genomgånget och rengjort?
 
A
L Laso2 skrev:
Har kollat videon, ser ingen felkod. i20 är ju en vanlig felkod gällande vattenstopp, maskinen kan inte tömma ur vattnet, det är stopp någonstans, kolla att vattenlåset inte är igensatt. Rengör inre filtersystemet. Kontrollera att tömningsslangen inte är böjd eller snodd, eller att den inte är igensatt, men det var den tydligen inte. Går det inte att nolla felkoden, och se om den fungerar, när allt är genomgånget och rengjort?
Omg!
Du skall nog inte hålla på med att försöka att felsöka diskmaskiner!
 
Ser bara 4 dioder som blinkar, men ingen display på någon felkod, men oavsett det, om det är felkod i20, så är det fel på vatten uttömningen från maskinen. Och då får man ju kolla alla sådana ställen, fungerar det inte ändå, kan det ju vara pumpen som gått.Jodå, har felsökt ett antal maskiner genom åren, repat flera stycken , både egna och andras.
 
  • Gilla
jerrylinho och 1 till
  • Laddar…
A
L Laso2 skrev:
Ser bara 4 dioder som blinkar, men ingen display på någon felkod, men oavsett det, om det är felkod i20, så är det fel på vatten uttömningen från maskinen. Och då får man ju kolla alla sådana ställen, fungerar det inte ändå, kan det ju vara pumpen som gått.Jodå, har felsökt ett antal maskiner genom åren, repat flera stycken , både egna och andras.
som sagt ser man inte felkoden får man lyssna på kunden dvs i detta fallet läsa och förstå vad kunden skriver, vilket du inte lyckats speciellt bra med heller.
Det här är det särklass vanligaste felet på en diskmaskin. och kunden har redan i trådstarten beskrivit vilka åtgärder som tagits och slutligen nått själva pumpen.
Så nu väntar vi med spänning på om kunden fått isär pumpen och vilka iakttagelser som gjorts.
läs gärna igenom tråden igen och jämför med dina förslag samt invänta TS svar. Under tiden kan du fundera på hur jag får fram koden`?
 
Istället för att tycka att en medlem inte "kan något", och inte förstår hur en tolkning ska göras, trodde inte sådant förekom på detta forum, men har väl fel kanske?

Okej, jag har inte en Electrolux Diskmaskin, utan har alltid använt Bosch, tycker dom är lite bättre.
Men nu gällde det TS problem, Ts har beskrivit vad som har gjort och vad som händer, men bara därför, gör det knappast inte något om man frågor om resten av möjligheterna till detta fel.

Finns ju andra sätt att hjälpa också i detta fall, men ingen verkar vara intresserad av det, så jag lämnar denna tråd.
 
A
L Laso2 skrev:
Istället för att tycka att en medlem inte "kan något", och inte förstår hur en tolkning ska göras, trodde inte sådant förekom på detta forum, men har väl fel kanske?

Okej, jag har inte en Electrolux Diskmaskin, utan har alltid använt Bosch, tycker dom är lite bättre.
Men nu gällde det TS problem, Ts har beskrivit vad som har gjort och vad som händer, men bara därför, gör det knappast inte något om man frågor om resten av möjligheterna till detta fel.

Finns ju andra sätt att hjälpa också i detta fall, men ingen verkar vara intresserad av det, så jag lämnar denna tråd.
Problemet är inte din vilja.
utan att trådarna fylls med en massa inlägg och bokstäver som förvirrar då det redan varit uppe i tråden.
Om man nu inte är utsedd att fylla på trådarna med oväsentliga inlägg underlättar det för samtliga inte minst TS att varje inlägg tillför något nytt och inte minst relevant.
I detta fallet har TS i ett tidigt stadium kommit fram till att det är tömningspumpen och vill ha hjälp med att komma åt densamma. Jag kan inte i min enfald förstå vad dina inlägg har tillfört i detta fallet, du har i praktiken idiotförklarat TS och bett denne att börja om felsökningen från början och det inte bara en ggn!
Du kan troligen tillföra någonting i trådarna, något som vi andra har missat men att upprepa det som redan är avklarat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.