Hej...

Jag har ett gammalt hus med ett expansionskärl på vinden.
Det är så att det är lite däligt tryck i en del kranar samt att det tar ett tag för systemet att annpassa sig när yttertempen skiftar snabbt.

Jag funderar på att ersätta expansionskärlet på vinden med ett slutetsystem mha ett tryckkärl.

Vad säger ni om det, skulle det förbättra något, om ja i så fall vilka effekter skulle detta ge? Och vad skulle ett sådant system kosta att få installerat?

Mvh

/F
 
Trycket i dina kranar har inget att göra med expansionskärlet.
Gissar på att det kostar 2-3 tusen att sätta in ett kärl.
 
En god idé att byta ut vindsmonterade expansionskärl. Då slipper du få läckage som uppstår förr eller senare.
Dessa läckage kan vara mycket dyrbara.
 
Jag tycker inte du ska byta kärlet.Jag har aldrig hört om ett öppet kärl som sprungit läck.Inte dom vvsare jag känner heller.
Jag är mer orolig för mina gamla element.Dom är till o med anslutna till en pump som kan pumpa ut hur mycket vatten som helst om det blir läck.

Nä behåll ditt öppna kärl.Eller byt till ett rostfritt.Byter du kommer du ångra dig när du märker vilket meck det är med ett slutet kärl
 
Lånar tråden lite, hur räknar man ut vilket tryckkärl som passar till just vårt system? Har ett expansionskärl på vinden som började läcka i vintras och tänkte byta det mot ett som jag kan placera i källaren.
Har 65kvm golvvärme samt 5 normalstora radiatorer modell äldre.

Mvh
 
jilted skrev:
Lånar tråden lite, hur räknar man ut vilket tryckkärl som passar till just vårt system? Har ett expansionskärl på vinden som började läcka i vintras och tänkte byta det mot ett som jag kan placera i källaren.
Har 65kvm golvvärme samt 5 normalstora radiatorer modell äldre.

Mvh
Det menar du inte! Kan dom verkligen läcka? Flera här tror uppenbarligen inte det.
 
Dom läcker nog mer sällan än elementen.
 
Fick såga upp en kvm av golvet på vinden och lyfta ut allt det blöta spånet som fanns därute så visst kan dom läcka. Sen har det väl suttit där några årtionden så det var väl så dags...
 
jilted skrev:
Lånar tråden lite, hur räknar man ut vilket tryckkärl som passar till just vårt system? Har ett expansionskärl på vinden som började läcka i vintras och tänkte byta det mot ett som jag kan placera i källaren.
Har 65kvm golvvärme samt 5 normalstora radiatorer modell äldre.

Mvh
Finns ett antal trådar om detta...
 
Det har du rätt i, tänk vad man hittar när man söker i rätt forum (Värme allmänt) :)

Rinkaby Rör har hyfsade priser på tryckkärl, ca 6.000:- för det största, sen gäller det bara att få fatt på en röris, verkar vara bristvara nuförtiden :(
 
Det vanligaste är väl att expansionsledningen börjar läcka på nåt olämpligt ställe. Eller vid anslutningen till kärlet

Den enda gången det är en fördel med öppet kärl är om man eldar med ved, annars är dte en bra idé att byta till ett tryckkärl.

Trycket i dina kranar har inget med värmesystemet att göra utan det kan bero på en del andra saker.
Kolla först om perlatorerna (silarna i kranpiparna) är igensatta.
Har du gamla galvade rör så kan dessa vara igenkorkade.
 
lordi skrev:
Den enda gången det är en fördel med öppet kärl är om man eldar med ved, annars är dte en bra idé att byta till ett tryckkärl.
Håller med.Eldar du inte med ved ska du byta det
 
Då blir det en tryclkärl i källaren.

Någon som har fler ideer på varför det tar så lång tid för vatten i kranen att bli varmt samt vad det dåliga trycket kan bero på, vi har komunalt vatten?

/F
 
Hur långt från varmvattenberedaren har du kranen? har du dessutom grov dimmension på rören så tar det ännu längre tid att få fram vv.
Att trycket är dåligt kan bero på många saker tex: igensatt perlator, igensatta rör ,ventiler som inte är fullt öppna.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag tycker inte du ska byta kärlet.Jag har aldrig hört om ett öppet kärl som sprungit läck.Inte dom vvsare jag känner heller.
Jag är mer orolig för mina gamla element.Dom är till o med anslutna till en pump som kan pumpa ut hur mycket vatten som helst om det blir läck.

Nä behåll ditt öppna kärl.Eller byt till ett rostfritt.Byter du kommer du ångra dig när du märker vilket meck det är med ett slutet kärl
Jag vet inte hur många upprostade kärl jag har bytt under mina år i branschen, men det är inte ovanligt att dom rostar upp.
RF kärl är bättre men dom angrips dom med.
Slutet tryckkärl är absolut inget mek och är helt klart att föredra. Det enda som kan hända med dom är att luften läcker ut alt gummi bläran ger sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.