Status
Tråden går ej att kommentera.
Tja, efter att hittills fått in 2 offertsvar på vad invändig målning + tapetsering skulle kosta oss med Svenska hantverkare har jag kommit fram till att jag skall göra det själv + ta in lite extra hjälp.

(Firmorna jag fått svar från räknar med 230-270 timmar :eek: för spackling + målning av innertak/lister/foder samt tapetsering i en villa på 180kvm)

Några rekommendationer på duktiga & billiga hantverkare som jobbar i GBG området? Jobbet rör sig om spackling + målning av innertak (lister + tapetseringen gör jag själv).
 
Inget konstigt med de angivna timmarna för jobbet i en 180 kvm villa. Förmodar att det är en gammal kåk, då även lister och foder skall målas. Du bör nog fundera över om det lönar sig med ommålning/spackling av lister o foder, mot att köpa nya färdigmålade.
 
Det är ett nybygge. Spacklingen av lister/foder är för att eliminera skarvar innan målning.

Jag har själv tapetserat några rum i vårt nuvarande hus och jag kan inte förstå hur några proffs behöver 230+ timmar för detta. Badrummen är helkaklade, endast taket behöver målas där.
V-rum har färdigbehandlad panel i taket, ingen målning där...

Näe, det är tydligt att hantverkare passar på och ta ut överpriser nu när efterfrågan är stor.
 
Din beskrivning haltar något, fredr33. Du talar om lister och foder som skall spacklas/målas, och nu i senaste inlägget, talar du om tapetsetsering konta 230 timmar för detta. Det är mycket ovanligt att man målar lister och foder i ett nybygge, för att slippa se eventuella skarvar. Detta skulle innebära att man får montera lister, taklist/golvlist/dörrfoder innan tapetsering, spackla och måla dessa. Sedan tapetsera mot dessa och skära tapeten. Undrar om du inte missat något själv, för tillvägagångsättet. Sedan finns det en del skarver även i de nya fönstren, skall dessa också spacklas och målas, får du bereda dig på att det blir dyrt.

Du får tänka på att många duktiga personer här på Forumet, lägger ned mycket tid på att hjälpa och besvara frågor, utan någon ersättning. Så försök att vara lite mer precis, i din redogörelse.
Göran
 
saturnus skrev:
Din beskrivning haltar något, fredr33. Du talar om lister och foder som skall spacklas/målas, och nu i senaste inlägget, talar du om tapetsetsering konta 230 timmar för detta.
Jag tycker fortfarande 230-270 timmar låter väldigt mycket. Hade inte efterfrågan på hantverkare varit så stor så antar jag att man hade sett ett lägre pris för detta uppdrag, men men, det är väl så en fri marknad fungerar.

saturnus skrev:
Det är mycket ovanligt att man målar lister och foder i ett nybygge, för att slippa se eventuella skarvar.
Kan hända, men det är standard för Onsala Villan.

saturnus skrev:
Detta skulle innebära att man får montera lister, taklist/golvlist/dörrfoder innan tapetsering, spackla och måla dessa.
Golvlister målas på bockar, dessa monteras målade sedan av snickarna.
Tak, dörr & fönster monteras obehandlade.

saturnus skrev:
Du får tänka på att många duktiga personer här på Forumet, lägger ned mycket tid på att hjälpa och besvara frågor, utan någon ersättning. Så försök att vara lite mer precis, i din redogörelse.
Göran
Jo, detta är väldigt bra & informativt forum. Dock har jag svårt att se vad som brast i min redogörelse då jag i 1:a hand efterfrågade referenser på hantverkare.
 
Ber om ursäkt för min okunnighet fredr33, vad gäller Onsala villan. Tillvägagångsättet verkar märkligt ändå, och kan förstå att det fördyrar målningen av huset. Att låta målaren måla golvlisterna innan montering, innebär att skarvar och spikhuvuden kommer att synas ändå. Det hade varit betydligt billigare och enklare med färdigmålade golvlister i det läget. Men det här är väl följden av ett lägre pris på Onsala villan. Ett räkne- exempel på golvlisterna. ca 150 meter golvlist= hanteringen + 2 strykningar= 8 timmar X 360:-/tim = 2.880:- + moms 25% = 3.600:- + omålad golvlist = 21:-/metern X 150 = 3.150:-, totalt = 6.750:-. Ställ detta mot färdig-
målade vita golvlister = 34:-/metern X 150 m. = 5.100:-.
Håller man på så här med de detaljer som Du nämner, så blir det ganska mycket dyrare, och som då motiverar målarens antal timmar.
 
Jo lite efterarbete blir det när golvlisterna sätts fast, men dessa "stiftas" med pistol så det blir väldigt små märken, bara att dutta en droppe färg.

Jag har fått in en 3:e offert nu på 210 timmar, fortfarande lite över smärtgränsen. Låter nog dessa killar ta övervåningen (som måste vara klar vid inflyttning) så tar jag undervåningen själv allt eftersom.
 
kanske inte har med saken att göra, men vad jobbar du själv med fred33???
 
pitufina skrev:
kanske inte har med saken att göra, men vad jobbar du själv med fred33???
Själv jobbar jag som systemutvecklare.

Har jobbat en vecka (och fått hjälp av farsan) nu och har hittills utfört följande:

* Remsat + Spacklat + slipat + spacklat + slipat 2st badrum, tvättstuga & 3st sovrum.
* Målat tak i 2st badrum + tvättstuga + 1 sovrum.
* Satt väv i tvättstuga och målat 2ggr.
* Spacklat & grundmålat alla taklister + dörrfoder i bottenvåningen.

Resultatet är helt klart godkännt samt mycket träningsvärk ;)

Ett proffs hade säkert jobbat dubbelt så snabbt som mig, men samtidigt så sparar vi ~40 000 på att göra bottenvåningen själva, räknar med att jag har ~1 vecka jobb kvar. 40 000 som jag skulle betalat med skattade pengar... Om man räknar bakvänt så blir det en intressant en jämförelse:

40 000 "insparat" för 3 veckors jobb.
Det motsvarar 53 000 i månaden EFTER skatt, jag betalar m.a.o mig själv 53 000 i månaden NETTO för att utföra detta jobb :eek:, jag kommer aldrig tjäna så mycket pengar igen ;)
 
B
Att påstå att måleriföretagen tar orimligt betalt är att nedvärdera deras yrkeskunskap. Visste du om att det tar 4 år att bli fullbetald målare och ytterligare flera års arbetserfarenhet för att få relevant yrkeserfarenhet. En målare i dagsläget har enligt avtal knappt 115 kronor i timmen plus ackordöverskott. I praktiken ligger lönenivån mellan 135-180 kr i timmen beronde på hur effektivt de arbetar. Det vill säga de målare som har ett högt ackordsöverskott får hoppas på att deras kropp håller när det är dags att erhålla pension.

Om vi tar ett genomsnitt pris på 250 kr går följande avgifter till:

50 kr i moms
20 kr i avgifter till facket
60 kr soc avgifter

Kvar som lön 120 kr. - skatt

Som du säker förstår om en firma tar 250 kr i timmen blir det rn del svart arbete för att gå runt med anställda.
OBS i denna kalkyl har företagets kostnader inte medräknats.

Själv har jag sett exempel på hur man bygger ett hus på flera miljoner för att sen spara in på målningsarbetet. De som bor i huset tycker det ser bra ut, men man ser direkt alla skavanker. Att lära sig måla över vecka är att påstå att man blir ekonom eller jurist på en vecka. Alla kan ju läsa och räkna!

Om man bortser från sina begränsningar eller sin kunskap, är det ostridigt att det bästa skattetipset är att bygga sitt hus själv.
Skattetrycket blir om man räknar med ovannämnda exempel över 70 %....
Kontentan blir om arbetskostnaden ligger på 1000 000 kr , och man gör arbetet själv så kommer staten förlora 700 000 kronor i skatteintäkter!
 
Nu har diskussionen drivit iväg lite väl mycket, den här tråden handlar om referenser på hantverkare. Prissättning och kvalitet i byggbranschen har diskuterats i många andra trådar.
 
jon_h skrev:
Nu har diskussionen drivit iväg lite väl mycket, den här tråden handlar om referenser på hantverkare.
Tack Jon_h!

Jag ville utvärdera möjligheten med den fria marknaden inom EU. Jag fick inga referenser utan blev endast tillsagd att det är absolut förbjudet att ifrågasätta kalkyler från hantverkade i denna byggboom.

Nåväl, det är inte längre aktuellt med dessa referenser då arbetet redan är påbörjat.
 
fredr33 skrev:
Tja, efter att hittills fått in 2 offertsvar på vad invändig målning + tapetsering skulle kosta oss med Svenska hantverkare har jag kommit fram till att jag skall göra det själv + ta in lite extra hjälp.

(Firmorna jag fått svar från räknar med 230-270 timmar :eek: för spackling + målning av innertak/lister/foder samt tapetsering i en villa på 180kvm)

Några rekommendationer på duktiga & billiga hantverkare som jobbar i GBG området? Jobbet rör sig om spackling + målning av innertak (lister + tapetseringen gör jag själv).
Dom kanske har mycket att göra och lämnar en riktig glädjekalkyl!!
 
Det verkar som att det har löst sig för trådstartaren, så jag låser den här tråden nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.