Jag skall bygga bastu i ett ouppvärmt förrådsutrymme där trästommen står på en betongsockel som är gjuten på berg. Jag tänkte ha stående panel som sågas för att följa längs med berget och det innebär att jag behöver fästa panelen i läkt som ligger mot betongsockelen. För att förhindra fukt från betongen till träkonstruktionen funderar jag på om jag skall klämma in lite syllpapp bakom läkten men hur blir det när bastun värms upp, kommer syllpappen klara värmen från bastuaggregatet (som står hyggligt nära väggen) eller kommer det börja lukta asfalt när man bastar?
 
Man brukar ha skivor av icke brännbart material bakom aggregatet. De monteras med luftspalt på distans mot befintlig vägg

Och sedan blir det inte jättevarmt långt ner nära golvnivån oavsett om man har icke brännbara skivor eller inte.
 
Aggregatet skall placeras vid berget på golvet där tilluften är men inte närmre väggen än rekommenderat avstånd från vägg. Hade inte tänkt har något särskilt värmeskydd bakom aggregatet. Betongsockeln går som högst upp till halva rummets höjd och det är på denna del jag behöver sätta läkt för att få panelen att täcka hela sockeln.

Delvis renoverat utrymme, oslipat golv, oskyddade kablar, byggmaterial, inbyggd hörna av naturlig sten, fönsterutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oisolerat loft under konstruktion med träreglar och gul glasullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P På Fritiden skrev:
Aggregatet skall placeras vid berget på golvet där tilluften är men inte närmre väggen än rekommenderat avstånd från vägg. Hade inte tänkt har något särskilt värmeskydd bakom aggregatet. Betongsockeln går som högst upp till halva rummets höjd och det är på denna del jag behöver sätta läkt för att få panelen att täcka hela sockeln.

[bild]

[bild]
Har bastu källaren, kör man 80c i 1h är golvet fortfarande kallt. Även under aggregatet. Klinkers på betong.
 
G g.kraft skrev:
Har bastu källaren, kör man 80c i 1h är golvet fortfarande kallt. Även under aggregatet. Klinkers på betong.
Känns inte som jag borde oroa mig för att syllpappen skall ta skada av värmen men frågan är om den kan börja lukta när man bastar. Finns det något annat tänkbart alternativ till syllpapp att isolera läkten mot betongen med?
 
P På Fritiden skrev:
Känns inte som jag borde oroa mig för att syllpappen skall ta skada av värmen men frågan är om den kan börja lukta när man bastar. Finns det något annat tänkbart alternativ till syllpapp att isolera läkten mot betongen med?
Kan du inte bygga en luftspalt så panelen inte ligger tight mot betongen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du inte bygga en luftspalt så panelen inte ligger tight mot betongen?
Jo precis så är tanken. Jag kommer ha liggande läkt 22 mm som panelen skall spikas i så det blir en luftspalt men läkten bör ju inte heller ligga direkt mot betongen eftersom den då kommer suga fukt. Ett alternativ hade förstås varit att ha någon form av metallregel istället för läkt av trä men det känns omständligare att ordna med. Därav min ursprungliga om syllpapp är lämpligt att använda.
 
Du behöver ju inte spika fast panelen hela vägen ner mot golvet annars. Vad ska du ha för ytskikt på golvet? Om du ska ha klinker kan du låta klinkern gå upp 10-15cm från golv tex.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver ju inte spika fast panelen hela vägen ner mot golvet annars. Vad ska du ha för ytskikt på golvet? Om du ska ha klinker kan du låta klinkern gå upp 10-15cm från golv tex.
Kolla bilderna i min kommentar ovan. Det är framförallt ovanför berget det gäller och det är kanske 40 cm från regelverket så det känns lite långt för panelen att "hänga fritt". Hade inte tänkt lägga klinker då det blir iskallt och uppe ovanför berget blir det nog inte särskilt snyggt heller :crysmile:
 
Jag såg bilderna. Det kanske går , kanske inte. Ska du inte ha lavarna ovan berget?
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Istället för att sätta syllpapp så kan du använda pallningsbrickor i plast som mellanlägg, finns i olika tjocklekar.

Du får dock schimsa all läkt eller ha en lite "böj" på panelen.

Använder såna själv i bastun så att lavarna inte sitter skruvade direkt mot väggen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag såg bilderna. Det kanske går , kanske inte. Ska du inte ha lavarna ovan berget?
Nope, lavarna blir på motsatt sida berget.
 
L Lutte skrev:
Istället för att sätta syllpapp så kan du använda pallningsbrickor i plast som mellanlägg, finns i olika tjocklekar.

Du får dock schimsa all läkt eller ha en lite "böj" på panelen.

Använder såna själv i bastun så att lavarna inte sitter skruvade direkt mot väggen.
Ja det är förstås ett alternativ.
 
Jag har syllpap i bastun fast mellan golv regeln och en murad sockel. Känner ingen lukt av den. Känns som golvet inte hinner bli så varmt efter 2h bastubadning. Den är byggd i källaren. Men din konstruktion är ju lite högre upp så det kanske blir varmare där.
 
Davvs Davvs skrev:
Jag har syllpap i bastun fast mellan golv regeln och en murad sockel. Känner ingen lukt av den. Känns som golvet inte hinner bli så varmt efter 2h bastubadning. Den är byggd i källaren. Men din konstruktion är ju lite högre upp så det kanske blir varmare där.
Ja det är 120 cm från golvet som högst så det är helt klart en bit upp.

Oisolerat hörn av rum under konstruktion, synlig isolering, träramar, oavslutade väggar, arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.