Hej,

Behöver lite tips och hjälp här... Håller på att renovera ett rum i ett hus från 1969, och dörren/karmen som sitter där du hade sett sina sista dagar redan för länge sen.

Problemet är måtten. Karmens yttermått mäter jag till 2065x762x96 mm, och dörren till 2010x723x39 mm. Alltså "nästan" modulmått 8x21. Det saknas dock helt glapp mellan karm och vägg, Har inte tänk på detta innan jag började kika närmre nu. Karmen är tjockare än väggen och det saknas helt dörrfoder, det som ser ut som foder är ju karmen som sticker ut eftersom den är tjockare. Det saknas även karmskruv, har ingen aning om hur den är monterad...

Ett alternativ hade ju kunnat vara att bara byta dörr och gångjärn (men då hade jag kanske behövs kapa dörren på höjden då 2040 verkar vara standard nu), men då skulle karmen behöva en hel del kärlek.

Skulle det bli ny karm känns det som att jag måste såga ut i väggen för att få in karmen... och alla andra dörrar verkar vara konstruerade på samma sätt, de är dock inte alls lika slitna som denna, och har andra dörrar med bättre passande gångjärn.

Hur skulle ni tänkt här? Tacksam för all input :D

Bifogar en massa bilder på eländet...

En vit dörr i ett rum med väggar som delvis är spacklade och förberedda för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal dörrkarm med skalad väggfärg och en synlig dörrgångjärn. Behov av renovering eller målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähårda golv, gammal dörr och karm, slitna målade ytor, metallgångjärn, behöver antagligen renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stängd vit dörr med tre paneler, mässingsdörrhandtag och vita dörrfoder mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg och dörrkarm i hörn, neutrala färger, skuggor, spricka i väggen, enkel inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hörnet av en dörrkarm med tecken på slitage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg hörn med sliten dörrkarm och parkettgolv, behov av underhåll eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i en vit yta, antagligen i vägg eller dörr, slitet runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet dörrgångjärn på vit dörrkarm, skador och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mja...jag hade nog måttbeställt en komplett dörr med karm.
Då har jag tillräckliga snickerikunskaper för att kunna byta en dörr, men inte tillverka en. Andra på forumet hade nog tillverkat en komplett dörr.
 
Är ju ändå en lös karm så det enklaste måste väl vara en ny dörr med karm i modulmått 8x21 ? Eller missar jag nåt?
 
S Stefan1972 skrev:
Är ju ändå en lös karm så det enklaste måste väl vara en ny dörr med karm i modulmått 8x21 ? Eller missar jag nåt?
ja Karmens yttermått mäter jag till 2065x762x96 mm,
 
Jo, men nya karmar verkar vara 790x2090x68, så då får jag kapa karmen (och dörren?) på höjden, eller karva ut ur väggen ovanför dörren. Den går väl precis in på bredden...

Men det är väl kanske den snyggaste lösningen? Och då kan jag ju välja en smalare karm (68mm), så att jag får plats med foder runtom.
 
BirgitS
Är inte den befintliga dörren kapad längst ner eftersom det är betydligt smalare ram där än på övriga sidor?

Det ser ju ut som moderna snap-in-gångjärn så dörren borde vara enligt ny eller gammal standard, och båda delarna går ju att köpa.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte den befintliga dörren kapad längst ner eftersom det är betydligt smalare ram där än på övriga sidor?

Det ser ju ut som moderna snap-in-gångjärn så dörren borde vara enligt ny eller gammal standard, och båda delarna går ju att köpa.
jo dörrbladet är ju betydligt nyare och hör inte ihop med karmen alls så de har säkert justerat den lite. Syns tydligt på det fina utförandet på gångjärnsbilden.....
 
Jo, dörren och karmen är moddade (dörren kapat på höjden, och karmen... ja, se bilderna)

Det blir nog till att ta fram tigersågen och gå loss på karmen, och sen köpa ny 8x21, både dörr och karm, och föröka få dit.
 
Karmen är ju uppenbarligen av en gammal standard. Köper du ett nytt dörrblad kommer du ju även behöva modifiera det. Enda vägen att kunna göra ett hyfsat rationellt montage utan modifiering är att köra ett modulärt mindre mått och bygga på väggen.

Annars blir det till att modifiera. Man kan ta av alla fall 15mm per sida av karmen om du har tillgång till en bordsklyv eller elhyvel och ändå ljuga bort det hyfsat med fodren. Är det så att dörren rent tekniskt fungerar kanske den minsta insatsen ligger att lägga ett par timmar med spackel och färg.
 
Det finns ett flertal tillverkare som har dörrar med gammal standard och de har även karmar. Minrörr, gkdoor swedoor och diplomat är några av tillverkarna.
Eftersom man har moddat/förstört den gamla karmen så kan det vara enklare att byta ut både dörr och karm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.