Hej,

vi ämnar installera en Nibe F2040-6 och hade egentligen beställt en S325 som kompletterande inne-del. Nu har vi dock blivit erbjudna att ta en VVM 225 istället då den finns för omedelbar leverans medans leveranstid för S325 är oklar.

Noterar att VVM 225 saknar utjämningskärl och undrar om det kan bli ett potentiellt problem för oss om vi väljer den istället?

Finns det någon annan anledning att inte överväga VVM 225?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Attitudeswe
J jfp skrev:
Hej,

vi ämnar installera en Nibe F2040-6 och hade egentligen beställt en S325 som kompletterande inne-del. Nu har vi dock blivit erbjudna att ta en VVM 225 istället då den finns för omedelbar leverans medans leveranstid för S325 är oklar.

Noterar att VVM 225 saknar utjämningskärl och undrar om det kan bli ett potentiellt problem för oss om vi väljer den istället?

Finns det någon annan anledning att inte överväga VVM 225?

Tack på förhand!
Båda har lika mycket varmvatten och nibe uplink/SPA. Båda har 9kW elpatron (beror på ditt byggår om den måste mjukvarustrypas hårdare)

S325 kan dockas med större luft vatten pumpar är vvm 225 som maxar med 8or.

Du bor ett litet nybyggt hus i söder då du bara väljer en 6a?
 
J jfp skrev:
Hej,

vi ämnar installera en Nibe F2040-6 och hade egentligen beställt en S325 som kompletterande inne-del. Nu har vi dock blivit erbjudna att ta en VVM 225 istället då den finns för omedelbar leverans medans leveranstid för S325 är oklar.

Noterar att VVM 225 saknar utjämningskärl och undrar om det kan bli ett potentiellt problem för oss om vi väljer den istället?

Finns det någon annan anledning att inte överväga VVM 225?

Tack på förhand!
Helt rätt, VVM 225 med värmepump ska alltid kompletteras med minst 40 liters buffertank.
Om installatören föreslår installation utan tank saknar han kompetensen.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Båda har lika mycket varmvatten och nibe uplink/SPA. Båda har 9kW elpatron (beror på ditt byggår om den måste mjukvarustrypas hårdare)

S325 kan dockas med större luft vatten pumpar är vvm 225 som maxar med 8or.

Du bor ett litet nybyggt hus i söder då du bara väljer en 6a?
Nu var det inte tal om varmvatten utan buffertank vilket vvm 225 saknar och måste ha externt.
 
L Lassiter skrev:
Helt rätt, VVM 225 med värmepump ska alltid kompletteras med minst 40 liters buffertank.
Om installatören föreslår installation utan tank saknar han kompetensen.
Förlåt att jag bryter mig in i tråden. Jag har en VVM 225 utan bufferttank. Vad är det och varför måste den finnas?
 
O
fatsug fatsug skrev:
Förlåt att jag bryter mig in i tråden. Jag har en VVM 225 utan bufferttank. Vad är det och varför måste den finnas?
Jag misstänker att det finns rätt många svar och åsikter på den frågan. Som jag förstått det finns det åtminstone två grundläggande varianter. Det ena är ett "utjämningskärl". Dess enda uppgift är att tillföra systemet mer volym när radiatorkretsen inehåller för lite värmebärare. Den kopplas alltså in i själva radiatorkretsen eller innan golvvärmefördelaren. Den andra varianten är ett "arbetskärl". Det har två anslutningar uppe och två nere. Värmepumpens innerdel kopplas in på ena paret, och radiatorkretsen/golvvärmefördelaren på den andra med en extra cirkulationspump. På det sättet så får du både större volym och kan ha ett större flöde på producentsidan än du har på värmebärarsidan. Någonstans finns det en gräns när de kärlen blir "accumulatortankar" med allt vad det innebär.

Så har jag förstått den sommanfattning som någon skrivit i ett annat forum. Läs gärna själva och se hur mycket du tycker jag luckats förstå/sammanfatta =)
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0
 
fatsug fatsug skrev:
Förlåt att jag bryter mig in i tråden. Jag har en VVM 225 utan bufferttank. Vad är det och varför måste den finnas?
¨Det är viktigt för just luftvattenvärmepumpar eftersom dom behöver stort flöde och vattenvolym vid avfrostning och kan tar skada i värsta fall med misslyckad avfrostning.
Överlag värmepumpar alltid gillar att ha lite volym att jobba mot.
Ibland installerar jag 100l buffertankar för kunder med befintligt system bara för att optimera systemet.
Nibe kräver alltid bufferttank med VVM225 oavsett vilken värmepump du kopplar den mot.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
L Lassiter skrev:
¨Ibland installerar jag 100l buffertankar för kunder med befintligt system bara för att optimera systemet.
Nibe kräver alltid bufferttank med VVM225 oavsett vilken värmepump du kopplar den mot.
När du skriver "bufferttank". Menar du at den är ansluten som jag beskrivit ovan för "volymtank", eller som "arbetstank" med separat cirkulationspump, eller på ett tredje sätt?
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
När du skriver "bufferttank". Menar du at den är ansluten som jag beskrivit ovan för "volymtank", eller som "arbetstank" med separat cirkulationspump, eller på ett tredje sätt?
Det beror på systemet, om man kan säkra flödet går det att koppla serie, det bästa är att koppla så att elpannan kopplas att jobba mot tanken och från tanken är det eget cirkpump mot värmesystemet.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.