Nybyggd källare byggd med skalblock och 200mm utvändig isolering, golvvärme och Weber Superflex D2 tätskikt.

Skulle ni bry er om en sista rad klinkers som ändå kommer täckas till 100% av WC-inbyggnaden?

Tänker att jag kan flyta upp bakom sista plattraden istället för att få ut ev. läckage-vatten på golvet.

Känns meningslöst att både slösa plattor samt arbetet med att finlira runt rör.

Det är en toalett i källaren, utöver de två ordinarie badrum som finns på entréplan och v2.

Golvplattor under installation med kryssdistanser nära en toalettstomme och synliga VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D David_Berglund skrev:
Nybyggd källare byggd med skalblock och 200mm utvändig isolering, golvvärme och Weber Superflex D2 tätskikt.

Skulle ni bry er om en sista rad klinkers som ändå kommer täckas till 100% av WC-inbyggnaden?

Tänker att jag kan flyta upp bakom sista plattraden istället för att få ut ev. läckage-vatten på golvet.

Känns meningslöst att både slösa plattor samt arbetet med att finlira runt rör.

Det är en toalett i källaren, utöver de två ordinarie badrum som finns på entréplan och v2.

[bild]

Säkert för sent svar men då får inte ha en lägre nivå inne vid fixturen än utanför, klinkers skulle ha lagts hela vägen in till bakväggen och fogats och gjorts klart innan fixturen ställs på plats sedan när du klär in fixturen så skall du hålla upp beklädnaden några mm över klinkers så eventuellt läckage rinner fram. Du skall även upp med tätskikt på bakväggen...

Se text från GVK

Det är en skärmdump av en text som beskriver installationskrav för inbyggda spolsystem i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ok!

jag fyllde utrymmet med flytspackel och lade lite fall ut, samt lämnade 2-3mm spalt under kakel.

Har dock inte tätskikt hela vägen upp, men å andra sidan är det som sagt massiv betong i vägg, och utrymmet är ventilerar och inspekterbart.

Så även om det tydligen borde rollats upp tätning hela vägen så är det nog good enough med tanke på att kraven inte verkar omfatta källare alls enl. samtal med mitt försäkringsbolag.

Men tack för svaret, hade jag fått det tidigare hade jag nog anpassat mig lite efter det.
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
D David_Berglund skrev:
kraven inte verkar omfatta källare alls enl. samtal med mitt försäkringsbolag.
Okay det lät intressant, kan du utveckla detta lite? Hur sa ditt fb gällande skillnad mellan källare och ovan mark?
 
BirgitS
S SnickeNicke skrev:
Okay det lät intressant, kan du utveckla detta lite? Hur sa ditt fb gällande skillnad mellan källare och ovan mark?
I oisolerade källare med tillskjutande markfukt ska man inte ha tätskikt på golvet annat än i och kring duschplatsen enligt branschreglerna. Motsv. för fukt genom väggen. Det är viktigt att inkommande fukt kan avdunsta.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
S SnickeNicke skrev:
Okay det lät intressant, kan du utveckla detta lite? Hur sa ditt fb gällande skillnad mellan källare och ovan mark?
Minns inte så jag kan citera direkt..

Men det vägval jag hade att förhålla mig till då var inför en tvättstuga i källaren, och huruvida jag skulle ha tätskikt på hela golvet på en oisolerad platta eller bara i hörn för att skydda intilliggande utrymmen. Jag pratade först med Webers tekniska support som tyckte att jag skulle göra klokast i att låta bli att täta hela golvet i den oisolerade delen eftersom den tillskjutande fukten kunde förväntas vara större än Superflex D2 hade förmågan att släppa genom. Däremot i en isolerad platta (som den där toaletten sitter) rekommenderade de hela golvet i zon2. När jag frågade om hur försäkringsbolagen brukar förhålla sig till påkostade ytskikt i rummen bredvid rekommenderade han mig att tala direkt med mitt försäkringsbolag.

Jag ringde på Trygg Hansa som sa - fritt återberättat - att jag GVK inte gäller i källare, och att de därför ersätter på samma sätt oavsett om man uppfyller dessa krav eller ej.

Jag kan inte föreslå att någon annan fattar beslut baserat på denna berättelse, men så sa de till mig.

@BirgitS
Som jag nämner ovan så gäller toalettinstallationen i en isolerad källare. Det är 200mm cellplast både under och utanför väggen, och tätskiktet jag använder är Weber Superflex D2 som är diffusionsöppet och rekommenderat för just denna typ av installation.

Det jag möjligen kunde gjort annorlunda här är vore att tätskikta även väggen, men det är knappast ett problem i realiteten.. Toaletten sitter i ett 30kvm utrymme tänkt att vara en relax, och hela golvet, väggarna och även taket är massiv betong och det hade fungerat utmärkt att även ha det helt utan tätskikt i praktiken. Jag har dessutom lämnat en spalt under kaklet och har fall emot mitten på rummet, så minsta läckage kommer rinna ut på golvet och skvallra om att något är på tok.
 
  • Gilla
SnickeNicke
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I oisolerade källare med tillskjutande markfukt ska man inte ha tätskikt på golvet annat än i och kring duschplatsen enligt branschreglerna. Motsv. för fukt genom väggen. Det är viktigt att inkommande fukt kan avdunsta.
Fast nu stod det i "isolerad" nybyggd källare...

@David_Berglund det uppstår alltid intressanta diskussioner när det gäller gamla befintliga källare men nu när du skrev nybyggd så ska det ju egentligen inte vara några gränsdragning problem det var därför jag frågade.
Jag tänker att det kan vara av intresse, säg t.ex. vid en besiktning vid försäljning...
Tack för ditt svar.
 
Redigerat:
BirgitS
S SnickeNicke skrev:
Fast nu stod det i "isolerad" nybyggd källare...
Mitt inlägg var ett svar till SnickeNicke och det framgår inte vad för källare han har.

Men det är fel att branschreglerna från GVK och BKR inte gäller källare, de innehåller just det undantag som jag skrev om. I andra fall gäller de vanliga tätskiktskraven.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mitt inlägg var ett svar till SnickeNicke och det framgår inte vad för källare han har.

Men det är fel att branschreglerna från GVK och BKR inte gäller källare, de innehåller just det undantag som jag skrev om. I andra fall gäller de vanliga tätskiktskraven.
Okay, då förstår jag men tror du quote fel då det inte är jag som är TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.