I morse rengjorde jag min gashäll. Alltså spis fast häll. När jag var klar och allt torkat en stund slog jag på elen- jordfelsbrytaren slog in. Jag väntade - med allt isärplockat. Lägger allt på plats igen och slår på elen- då står samtliga "ögon" och slår gnistor- fastän jag inte vridit på kranen. Är det bara att vänta/torka eller har något gått sönder? Var hittar jag strömknappen till en spishäll? Som det är nu är ju huvudströmbrytaren avslagen. Tack på förhand!
 
M maja02 skrev:
Var hittar jag strömknappen till en spishäll?
Det kanske inte ens finns någon. Det går inte att dra ur en stickkontakt? Modell/fabrikat på hällen så kanske det går att hitta en bruksanvisning.
 
  • Gilla
Vonelffors och 1 till
  • Laddar…
Jag slog av den pekare/reglage vid jordfelsbrytaren som påverkade spisen men inte lampor o kyl o frys. Mitt problem är att jag måste åka o jobba. Får se om allt funkar inatt när jag kommer hem.
 
Oops...det gnistrade fortfarande ikväll. Någon som har erfarenhet av det här?
 
Vad du beskriver är något jag aldrig sett. Skulle det vara någon slags problem med elanslutniningen så bara koppla bort, tänd med tändsticka eller vad som helst. Gasgrejerna har foolproof system inbyggda, tex detta att en gasbrånnare måste leverera värme för att gas ska fortsätta levereras till brännaren. Detta har inget med elförsörjning eller eltändning att göra, det är rent fysiska system och normalt bombsäkra.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Vad du beskriver är något jag aldrig sett. Skulle det vara någon slags problem med elanslutniningen så bara koppla bort, tänd med tändsticka eller vad som helst. Gasgrejerna har foolproof system inbyggda, tex detta att en gasbrånnare måste leverera värme för att gas ska fortsätta levereras till brännaren. Detta har inget med elförsörjning eller eltändning att göra, det är rent fysiska system och normalt bombsäkra.
Ja absolut, visst är det så, gasen funkar och jag tänder med tändsticka. Men gnist-"maskinen" som ska sätta fyr på gasen har gått bananas. Alla "ögon" slår konstant gnistor om jag slår på strömmen. Jag trodde att den var mekanisk men den är tydligen inkopplad på elen. Eftersom de inte slutar spraka så får det tsv vara av (hittade ett reglage vid jordfelsbrytaren som tydligen gäller bara spisen och ugnen. Jag har iaf inte märkt att några andra saker påverkats. ) Men jag måste ju ha en ugn.
 
Vad är det för gashäll? På våra (separata hällar, ugn på annan plats) så aktiveras gnist-tändningen och gaspåsläppet i tändningsfasen genom att man trycker ner vreden för gasen. När det tänt så får man hålla nere redet några sekunder till så att värmekroppen som håller gasflödet öppet hinner bli varmt nog.

I ditt fall låter det som att det kan vara något som kortsluter vredets tändkontakt så att det är ständigt på. Sedan vet jag inte hur de elektriska lösningarna ser ut. Möjligt att det finns litet elektronik inblandat, att tändkontakten i knappen bara ger en signal till en tändmodul att köra sitt gnistprogram så länge man har vredet nedtryckt. Så är det tex på min Weber-grill, samma tändprocedur som gashällarna i köket. I så fall kan det kanske vara den elektroniska tändmodulen som behöver fixas till eller bytas. Hör med tillverkaren eller återförsäljaren, det låter som ett relativt enkelt fel.

__
PS. Normalt beteende på mina hällar, och Weber-grillen för den delen, är att gnistmaskinen kör gnistor ca 2 ggr per sekund, en kontrollerad gnista på speciella ställen enbart. Att det sprakar konstant och överallt vid gasmunstyckena verkar mycket onormalt. Filma gärna hur det ser ut för dig, kan ge bra idéer vad som gått snett!
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för gashäll? På våra (separata hällar, ugn på annan plats) så aktiveras gnist-tändningen och gaspåsläppet i tändningsfasen genom att man trycker ner vreden för gasen. När det tänt så får man hålla nere redet några sekunder till så att värmekroppen som håller gasflödet öppet hinner bli varmt nog.

I ditt fall låter det som att det kan vara något som kortsluter vredets tändkontakt så att det är ständigt på. Sedan vet jag inte hur de elektriska lösningarna ser ut. Möjligt att det finns litet elektronik inblandat, att tändkontakten i knappen bara ger en signal till en tändmodul att köra sitt gnistprogram så länge man har vredet nedtryckt. Så är det tex på min Weber-grill, samma tändprocedur som gashällarna i köket. I så fall kan det kanske vara den elektroniska tändmodulen som behöver fixas till eller bytas. Hör med tillverkaren eller återförsäljaren, det låter som ett relativt enkelt fel.

__
PS. Normalt beteende på mina hällar, och Weber-grillen för den delen, är att gnistmaskinen kör gnistor ca 2 ggr per sekund, en kontrollerad gnista på speciella ställen enbart. Att det sprakar konstant och överallt vid gasmunstyckena verkar mycket onormalt. Filma gärna hur det ser ut för dig, kan ge bra idéer vad som gått snett!
Tack alla för synpunkter- jag behövde bara vänta och låta det torka- i morse var allt normalt igen. Men en läskig lärdom - en modern gasspis är alltså kopplad till elen och man gör bäst i att koppla ur den när man gör rent.

H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för gashäll? På våra (separata hällar, ugn på annan plats) så aktiveras gnist-tändningen och gaspåsläppet i tändningsfasen genom att man trycker ner vreden för gasen. När det tänt så får man hålla nere redet några sekunder till så att värmekroppen som håller gasflödet öppet hinner bli varmt nog.

I ditt fall låter det som att det kan vara något som kortsluter vredets tändkontakt så att det är ständigt på. Sedan vet jag inte hur de elektriska lösningarna ser ut. Möjligt att det finns litet elektronik inblandat, att tändkontakten i knappen bara ger en signal till en tändmodul att köra sitt gnistprogram så länge man har vredet nedtryckt. Så är det tex på min Weber-grill, samma tändprocedur som gashällarna i köket. I så fall kan det kanske vara den elektroniska tändmodulen som behöver fixas till eller bytas. Hör med tillverkaren eller återförsäljaren, det låter som ett relativt enkelt fel.

__
PS. Normalt beteende på mina hällar, och Weber-grillen för den delen, är att gnistmaskinen kör gnistor ca 2 ggr per sekund, en kontrollerad gnista på speciella ställen enbart. Att det sprakar konstant och överallt vid gasmunstyckena verkar mycket onormalt. Filma gärna hur det ser ut för dig, kan ge bra idéer vad
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bra att det löste sig! Men "for the record": vad är det för märke och modell på din gashäll? Det verkar konstigt att den inte tål litet vanlig rengöring utan att balla ur totalt, kanske även att det blev en risk för personskada via denna okontrollerade eltändning. Jordfelsbrytaren löste sa du, detta indikerar ganska allvarliga fel.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Bra att det löste sig! Men "for the record": vad är det för märke och modell på din gashäll? Det verkar konstigt att den inte tål litet vanlig rengöring utan att balla ur totalt, kanske även att det blev en risk för personskada via denna okontrollerade eltändning. Jordfelsbrytaren löste sa du, detta indikerar ganska allvarliga fel.
Nej, felet är bara att man måste stänga av strömmen när man gör rent och sedan låta det torka länge.
 
M maja02 skrev:
Nej, felet är bara att man måste stänga av strömmen när man gör rent och sedan låta det torka länge.
Men jag känner inte igen detta alls från mina Miele-moduler. Helt oproblematisk rengöring. Vad har du för märke / modell? Kanske finns det ett allvarligt tillverkningsfel att reklamera här om hela rasket löper amok och blir strömsatt, jordfelsbrytare löser bara för litet rengöring.

Prylarna ska tåla inte bara rengöring utan även överkok osv, ska vara genomtänkt konstruerat utan att det ballar ur totalt som i ditt fall.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Men jag känner inte igen detta alls från mina Miele-moduler. Helt oproblematisk rengöring. Vad har du för märke / modell? Kanske finns det ett allvarligt tillverkningsfel att reklamera här om hela rasket löper amok och blir strömsatt, jordfelsbrytare löser bara för litet rengöring.

Prylarna ska tåla inte bara rengöring utan även överkok osv, ska vara genomtänkt konstruerat utan att det ballar ur totalt som i ditt fall.
TS vet nog inte vad det är för märke eller modell ...
 
Vill bara återkoppla litet i denna tråd. Grejen var att jag rengjorde alla brännarna ordentligt på Miele-gasplattorna nu inför julen. Lustigt nog funkade ingenting som vanligt efter det. Gick inte att tända med vanliga eltändningen.

Lösningen var att tända brännarna med tex tändsticka, de brann litet skabbigt i början med stora delar av lågan borta, men efter säg fem minuter på låg effekt så rättade det till sig och funkade normalt därefter dvs sekundsnabb tändning av plattorna,

Det som händer när man rengör ordentligt med vatten osv är att munstycken och kanaler sätts igen av vattendroppar, detta gör att ingenting funkar som vanligt. Att bara trixa igång lågorna på låg effekt gör att vattnet försvinner av värmen och funktionen återställs. Alternativet är att bara vänta ett antal timmar tills det torkat upp av sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.