Har nyligen flyttat in i ett hus från -64. Vi gjorde ytskiktsrenovering av vardagsrum vilket bland annat innebar att vi bytte ett golv. När vi nu ska sätta tillbaka lister upptäcker vi att det luktar mögel från springan mellan golv och vägg längs en av väggarna. Upptäckte det inte vid golvläggning, var så många andra lukter i rummet då, målarfärg och sågat trä.

Nu undrar jag om någon har råd angående:

1. Finns det någon möjlighet att detta ska räknas som dolt fel som vi kan få ekonomisk kompensation för? Det gjordes en besiktning (säljarens besiktning) då det bland annat borrades hål för att undersöka grunden på två ställen. I dessa borrhål är det torrt och luktfritt. Mögellukten är lokaliserad mellan dessa hål längs en innervägg, handlar bara om några meters avstånd. Det luktar inte mögel från övriga golvvinklar i rummet. Konstruktionen är platta på mark och det är förstås en känd riskkonstruktion. Men med tanke på det bra resultatet i provhålen och att det ligger på ett område med sandig mark var det inte rimligt att tro att det skulle finnas mögel under golven. Inte heller möjligt att upptäcka det med mindre än att bända bort alla lister.

2. Vad ska vi göra nu? I vilken ordning ska vi göra allt? Bryta upp golv och undersöka själva? Kontakta säljaren först? (vi tror inte han kommer vara samarbetsvillig) Kontakta försäkringsbolag? Kontakta någon slags saneringsfirma för att få det utrett och dokumenterat? Vilka gör sånt bra? Saneringsfirma känns mest nödvändigt om det kommer att hjälpa oss få någon slags ekonomisk kompensation från säljare eller försäkring. Får vi det inte kanske det bara blir en onödig kostnad om vi lika gärna själva kan konstatera var det luktar mögel och byta ut det som krävs?
 
Är du säker på att det är mögel? En gammal vägg med gammal isolering kan ju lukta jord etc när man öppnar upp även om det inte är mögel.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Är du säker på att det är mögel? En gammal vägg med gammal isolering kan ju lukta jord etc när man öppnar upp även om det inte är mögel.
Nja, har ju inte konstaterat det med provtagning, men tycker lukten är tydlig. Bad dessutom en bekant med astma och kraftig känslighet för mögel stoppa ner näsan och han var också hyfsat säker på mögel. Men det är konstigt att det skulle vara mögel just längs en innervägg utan några rördragningar.
 
M Makkan1234 skrev:
Nja, har ju inte konstaterat det med provtagning, men tycker lukten är tydlig. Bad dessutom en bekant med astma och kraftig känslighet för mögel stoppa ner näsan och han var också hyfsat säker på mögel. Men det är konstigt att det skulle vara mögel just längs en innervägg utan några rördragningar.
Jag hade nog öppnat och kollat eller gjort egna provhål för att konstatera om något finns. Är det gipsvägg är det enkelt att återställa.
 
Det behöver inte vara mögel, tryckimpregnerad syll var vanligt under 60-tal. Lukt kan frigöras i form av pentaklorfenol som luktar mögelliknande.
 
  • Gilla
  • Wow
Kungen_283746 och 11 till
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Jag hade nog öppnat och kollat eller gjort egna provhål för att konstatera om något finns. Är det gipsvägg är det enkelt att återställa.
Hm ja det kan ju förstås vara väggen, men jag tänkte att det nog kommer underifrån, från under golvet. Inte gipsvägg, tretex. Gamla tapeter är borttagna och målare har spacklat och tapetserat. Men vi kan förstås kolla väggen från andra hållet där det inte är nytapetserat. Känns sjukt jobbigt att riva upp nylagd parkett.
 
S Stig-Helmer skrev:
Det behöver inte vara mögel, tryckimpregnerad syll var vanligt under 60-tal. Lukt kan frigöras i form av pentaklorfenol som luktar mögelliknande.
Ja kanske, men har känt den lukten i andra hus och tycker det här är mer mögellikt. Men frågan om dolda fel och vilken ordning vi ska gå vidare kvarstår även om det är det.
 
Först måste du påvisa ett fel som kostar massor att åtgärda och som inte kan förväntas dyka upp i just ditt hus. Börja med att hitta källan…
 
  • Gilla
Hjortmark och 4 till
  • Laddar…
1. Som du skriver själv, detta är väl exakt vad man kan vänta sig kan hända i ett hus med denna kända riskkonstruktionen? Oavsett om det är mögel eller tryckta syllar som luktar? Den risken tar man väl ändå när man köper huset med vetskapen om riskkonstruktionen?
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
V
Tänk att man köpt ett 60 årigt hus. Inte gjort en egen besiktning. Luktar lite o tycker man känner mögel.
Börjar direkt prata om dolt fel och att någon annan skall stå för de.

Vad gjorde du för att fullfölja din undersökningsplikt?

Egen besiktning? Bad du om att borra egna hål o fuktmäta/lukta?

Mycket går att upptäcka bara man har viljan att ta lite ansvar

Varför skall säljaren kompensera dig för saneringsfirma bara för att de är en onödig kostnad för din plånbok? Säljarens plånbok är nog precis lika ointresserad.
 
  • Gilla
Ammmi och 14 till
  • Laddar…
Bästa alternativet är väl att inte göra något. Låt bli att stoppa näsan nere vid springan.
Kan din mögelalergiske astmatiske kompis vistas i huset och endast känner något som kanske luktar lite mögel så strunta i det.
 
  • Gilla
DataJonny och 3 till
  • Laddar…
A
V Villaägarenr1 skrev:
Tänk att man köpt ett 60 årigt hus. Inte gjort en egen besiktning. Luktar lite o tycker man känner mögel.
Börjar direkt prata om dolt fel och att någon annan skall stå för de.

Vad gjorde du för att fullfölja din undersökningsplikt?

Egen besiktning? Bad du om att borra egna hål o fuktmäta/lukta?

Mycket går att upptäcka bara man har viljan att ta lite ansvar

Varför skall säljaren kompensera dig för saneringsfirma bara för att de är en onödig kostnad för din plånbok? Säljarens plånbok är nog precis lika ointresserad.
Håller med, blir ju bara löjligt när man inte tar något ansvar själv överhuvudtaget.

Anledningen att du fick köpa huset till det priset du fick köpa det var på grund av att det var från 60-talet med riskkonstruktioner etcetera.
Hade det varit felfritt och helt nytt hade det kostat mer.

Ponera att du hade fått igenom det som dolt fel, vad tror du ett 60 år gammal syll är värd nu?
 
  • Gilla
Anjun
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Tänk att man köpt ett 60 årigt hus. Inte gjort en egen besiktning. Luktar lite o tycker man känner mögel.
Börjar direkt prata om dolt fel och att någon annan skall stå för de.

Vad gjorde du för att fullfölja din undersökningsplikt?

Egen besiktning? Bad du om att borra egna hål o fuktmäta/lukta?

Mycket går att upptäcka bara man har viljan att ta lite ansvar

Varför skall säljaren kompensera dig för saneringsfirma bara för att de är en onödig kostnad för din plånbok? Säljarens plånbok är nog precis lika ointresserad.
Hur många borrhål tänker du då är rimligt att göra för att undersöka grunden innan köp? En per meter? Är det rimligt att behöva ta bort alla lister i hela huset? Vilken säljare skulle gå med på det. Vi betalade ett högt pris för huset eftersom det var i fint renoverat skick utan kända brister. Hade jag känt mögellukt vid visningen, från borrhålen eller i övrigt, hade jag inte köpt det. Därför tycker jag att åtgärd för fel vi inte kunde upptäcka inte är orimligt att dra av från köpepriset. Men nu frågade jag om ett juridiskt råd om hur vi ska gå vidare. Har du inte det utan bara dryga kommentarer kan du lägga din tid på annat.
 
  • Gilla
  • Haha
Borgir och 7 till
  • Laddar…
A
M Makkan1234 skrev:
Hur många borrhål tänker du då är rimligt att göra för att undersöka grunden innan köp? En per meter? Är det rimligt att behöva ta bort alla lister i hela huset? Vilken säljare skulle gå med på det. Vi betalade ett högt pris för huset eftersom det var i fint renoverat skick utan kända brister. Hade jag känt mögellukt vid visningen, från borrhålen eller i övrigt, hade jag inte köpt det. Därför tycker jag att åtgärd för fel vi inte kunde upptäcka inte är orimligt att dra av från köpepriset. Men nu frågade jag om ett juridiskt råd om hur vi ska gå vidare. Har du inte det utan bara dryga kommentarer kan du lägga din tid på annat.
gjorde du en egen besiktning överhuvudtaget?

du kan inte göra något, det är en känd riskkonstruktion för den typ av hus.
ställer ju ändå högre krav på dig som köpare än vanligt att granska huset innan köp.
Kommer aldrig falla under dolda fel då det inte är ett dolt fel.
 
M Makkan1234 skrev:
Hur många borrhål tänker du då är rimligt att göra för att undersöka grunden innan köp? En per meter? Är det rimligt att behöva ta bort alla lister i hela huset? Vilken säljare skulle gå med på det. Vi betalade ett högt pris för huset eftersom det var i fint renoverat skick utan kända brister. Hade jag känt mögellukt vid visningen, från borrhålen eller i övrigt, hade jag inte köpt det. Därför tycker jag att åtgärd för fel vi inte kunde upptäcka inte är orimligt att dra av från köpepriset. Men nu frågade jag om ett juridiskt råd om hur vi ska gå vidare. Har du inte det utan bara dryga kommentarer kan du lägga din tid på annat.
Försäkringen mot dolda fel gäller ju främst för säljaren, men ibland kan köpare ha möjlighet att anmäla. Vilket som är det nog generella skrivningar om risker som gör det svårt att få någon ersättning. Då kan man som köpare gå direkt till säljaren, som då kommer att få starkt och kompetent stöd av försäkringsbolaget i en tvist. Det ni som köpare kan göra är att mer exakt ta reda på vad problemet är och vilka åtgärder som kan göras. Sedan kan ni ta upp detta med en kompetent fastighetsjurist för bedömning.
 
  • Gilla
Aronper och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.