Hej!
Jag ska bygga en vedeldad bastu i en friggebod vid mitt fritidshus.
Har funderat en del kring golvet och vill helst undvika plastmatta eller klinkers.
Kan man på något sätt få till det med vanligt trägolv trots att vi kommer att ha vatten i bastun o på aggregatet.
Henrikhed
 
H Henrik Hed skrev:
Hej!
Jag ska bygga en vedeldad bastu i en friggebod vid mitt fritidshus.
Har funderat en del kring golvet och vill helst undvika plastmatta eller klinkers.
Kan man på något sätt få till det med vanligt trägolv trots att vi kommer att ha vatten i bastun o på aggregatet.
Henrikhed
Det kan du ha. Enda nackdelen är att obehandlat trä ruttnar av vatten, så livslängden blir kortare beroende på hur du använder bastun.
 
N Nikorasu skrev:
Det kan du ha. Enda nackdelen är att obehandlat trä ruttnar av vatten, så livslängden blir kortare beroende på hur du använder bastun.
Ok - skulle det underlätta om man har normal badrumslutning på golvet o sedan borrar ett litet avrinningshål på lägsta punkten?
 
Redigerat:
Vilken standard vill du ha på golv och ytskikt?
Isolering?
Enklast är att lägga trallgolv och ingen isolering i golvet, då behöver du inget avlopp.
Sen kan man under trallen lägga xps markskivor med lutning som vattenavrinning som även ger lite vindavledning.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kommer du att ha springor emellan , så det blir luftigt, så klarar du dig säkert med vanlig furu.
Det gäller ju bara att det får chansen att torka upp några timmar efter bastubadet. Annars kan ju Sibirisk lärk vara ett alternativ. Själv har jag Sibirisk lärk- trallvirke och monterat med springor och det har fungerat bra.
Se olika förslag i tråden [länk]
Men går det att få upp värmen med springor i golvet o hur breda bör springorna i så fall vara?
 
David-O David-O skrev:
Vilken standard vill du ha på golv och ytskikt?
Isolering?
Enklast är att lägga trallgolv och ingen isolering i golvet, då behöver du inget avlopp.
Sen kan man under trallen lägga xps markskivor med lutning som vattenavrinning som även ger lite vindavledning.
Ok - tack för tips!
 
H Henrik Hed skrev:
Men går det att få upp värmen med springor i golvet o hur breda bör springorna i så fall vara?
Jo, det går ( värmen stiger uppåt ), men det kan dra lite extra om det är många minusgrader ute ( då är det bra med fotpall eller flera lavar). Extra bra om du har vedeldat, för då får du alltid tillräckligt med förbränningsluft och oavsett, så underlättas rengöring (såpskurning), då såpvattnet bara rinner rak ner och på vintern när det spills extra mycket vatten vid kroppstvagning.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har vedeldad fristående bastu 14 kvm med golv som gett upp.. Klinker på gips med våtprimer, därefter råsponten - under detta plastfolie mot golvreglarna och sedan frigolit isolering. Kvarstående nedträngande fukt gjorde att golvet ruttnat. Hur bör man tänka vid renovering? Har sanera allt ner till golvreglarna, tänkte enbart råspont-golv utan fuktspärr eller liknande, dock inte trall med springor pga värmeförlust.
 
B Bastarn skrev:
Har vedeldad fristående bastu 14 kvm med golv som gett upp.. Klinker på gips med våtprimer, därefter råsponten - under detta plastfolie mot golvreglarna och sedan frigolit isolering. Kvarstående nedträngande fukt gjorde att golvet ruttnat. Hur bör man tänka vid renovering? Har sanera allt ner till golvreglarna, tänkte enbart råspont-golv utan fuktspärr eller liknande, dock inte trall med springor pga värmeförlust.
Hur tror du råspont en torkar efter bad?

Jag föreslår trallgolv, värmeförlusten nedåt under den stund man bastar är inte så stor och det är luftigt och torkar bra efteråt och minskar risken för att golvet ska ruttna igen.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur tror du råspont en torkar efter bad?

Jag föreslår trallgolv, värmeförlusten nedåt under den stund man bastar är inte så stor och det är luftigt och torkar bra efteråt och minskar risken för att golvet ska ruttna igen.
F fribygg skrev:
Hur tror du råspont en torkar efter bad?

Jag föreslår trallgolv, värmeförlusten nedåt under den stund man bastar är inte så stor och det är luftigt och torkar bra efteråt och minskar risken för att golvet ska ruttna igen.
Många rekommenderar just trallgolv, förstår att det är en generell lösning. Vår idé när vi byggde var att kunna nyttja bastun även som "gäststuga" då den inte används. Därav väl isolerad i övrigt (väggar, tak). Vi vill också undvika att spindlar mm hittar in... det har visserligen gått mindre bra med detta de 15 år vi haft bastun.. tänker att spontade brädor därmed skulle kunna vara ett alternativ men får kanske tänka om.
 
B Bastarn skrev:
Har vedeldad fristående bastu 14 kvm med golv som gett upp.. Klinker på gips med våtprimer, därefter råsponten - under detta plastfolie mot golvreglarna och sedan frigolit isolering. Kvarstående nedträngande fukt gjorde att golvet ruttnat. Hur bör man tänka vid renovering? Har sanera allt ner till golvreglarna, tänkte enbart råspont-golv utan fuktspärr eller liknande, dock inte trall med springor pga värmeförlust.
Sämsta upplägget genom tiderna, en bastu ska icke ha plast i golv. Om den ska vikariera som bostad någon enstaka gång per år, använd mattor på golvet,
 
ja man lär sig nytt hela tiden. Trall eller råspont blir det nästa gång... Någon med erfarenhet av att lägga råspontgolv i bastu? För- och nackdelar?
 
B Bastarn skrev:
ja man lär sig nytt hela tiden. Trall eller råspont blir det nästa gång... Någon med erfarenhet av att lägga råspontgolv i bastu? För- och nackdelar?
Du kan lägga allt obehandlat virke, ej impregnerad trall alltså. Fråga först , jobba sen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan lägga allt obehandlat virke, ej impregnerad trall alltså. Fråga först , jobba sen.
Och visar sig obehandlad trall vara svår och dyr att skaffa duger 28x70 glespanel till bastu golv, det är inte halt och vattnet rinner undan bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.