Höll på och riva bort gamla gipsplattor i köket och i hörnet i köket som ligger mot murstocken så började det ramla ur dessa bitar(se bild). Vad är detta? Det hann ramla ut nästan en hel svart sopsäck innan jag lyckades tejpa igen hålet.

Någon som kan hjälp mig och förklara vad detta är? Se bilder
Ofärdigt rum med elledningar, isolering synlig, gipsvägg, silvertejp, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller flera små, glänsande guldfärgade klumpar mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vermeculite, används normalt som isolering mellan insatsrör och murstock i en rökkanal.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Vermeculite, används normalt som isolering mellan insatsrör och murstock i en rökkanal.
Tack. Borde jag trycka tillbaka detta där jag tejpade för? Det hade fortsatt ramla ut om jag inte stoppat detta. Är ju som sagt en hel svart sopsäck
 
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
Tack. Borde jag trycka tillbaka detta där jag tejpade för? Det hade fortsatt ramla ut om jag inte stoppat detta. Är ju som sagt en hel svart sopsäck
Ja, om du använder rökkanalen för eldning så kan det vara bra att trycka tillbaka det.
 
De används som sagt vanligtvis inne i en skorsten som isolering när man har satt in ett insatsrör. Det som förbryllar mig är att de ramlar ut när du tar bort väggipset. Har du ett hål i skorstenen så att isoleringen hamnat i väggen, eller har man lagt vermikulit inne i väggen som isolering mot muren? Hur vermikuliten hamnade i väggen bör du nog ta reda på, för om det är så att den egentligen ska vara i skorstenen så läcker den ju ut någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.