Jag och tjejen har nu tröttnat på sämre begagnade hus och funderar därför på att bygga.
Dock har jag ingen vidare erfarenhet av vad saker och ting kostar och tänkte därför be om lite hjälp av er som förmodligen har en mycket bättre översikt.
Det jag vill veta är att om jag har en tomt och en platta plus framdraget v/a (detta har jag bra koll på vad det kostar) vad kan jag då räkna med att få för 1,3-1,6 Mkr nyckelfärdigt?
Vi vill gärna ha något i nyfunkis stil.
Jag är alltså bara intresserad av någon som bygger ett hus åt oss på redan befintlig platta.

Tacksam för svar.
 
Tja, ett hus idag kostar sisådär 15000 kr/m². Så du kan få ett hus på 90-100 m². Om du sen med nyfunkis menar att det ska vara lite specialdesign, kanske putsad fasad eller bandplåt på taket, så blir det genast dyrare.
 
andersmc skrev:
Tja, ett hus idag kostar sisådär 15000 kr/m². Så du kan få ett hus på 90-100 m². Om du sen med nyfunkis menar att det ska vara lite specialdesign, kanske putsad fasad eller bandplåt på taket, så blir det genast dyrare.
När man räknar med 15 000 kr/kvm räknar man inte även med markarbeten och gjutning av platta?
 
Om ni vill ha NF så tror jag det blir svårt att komma under 10.000:- per kvadrat.
 
Jag gissar att huset från lb ligger runt 1,8mille har tidigare haft prisuppgifter på dessa hus men den är lite för gammal att använda sig av nu. Men däromkring kan nog vara dyrare också men en ganska nära gissning iaf.

Du säger på befintlig platta? Huset du från lb har kanske inte samma mått som din befintliga platta, då ska ju huset ritas om mm. + att VVS stammar måste ju stämma med husets VVS dragningar. Ja det va bara en tanke jag fick i skrivande stund.
/Linda
 
lier skrev:
Jag gissar att huset från lb ligger runt 1,8mille har tidigare haft prisuppgifter på dessa hus men den är lite för gammal att använda sig av nu. Men däromkring kan nog vara dyrare också men en ganska nära gissning iaf.

Du säger på befintlig platta? Huset du från lb har kanske inte samma mått som din befintliga platta, då ska ju huset ritas om mm. + att VVS stammar måste ju stämma med husets VVS dragningar. Ja det va bara en tanke jag fick i skrivande stund.
/Linda
Vi har ingen befintlig platta men ombesörjer att en sådan bli byggd utefter kraven som det kommande huset ställer.
Vår totalbudget på ~2Mkr kanske är lite underkant då? Kanske ska budgetera ~2,5 istället?
 
A
Tror att det kan vara enormt svårt att komma ner mot en totalbudget på runt 2 mille, eller det går om man inte bygger stort. Kolla isåfall med de billigare husleverantörerna såsom t ex Älvsbyhus eller Smålandsvillan.
 
Kolla fiskarhedenvillan. Nu har ju dom inga funkishus men dom bygger ju även egenritade hus. Tex skulle deras Tärnan gå på 1,5 nyckelfärdigt. Inkl. grund och markarbeten och inredd andra våning. Lycka till i ert letande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.