Jag bor i en BRF som har ett tak byggt med byggelement i form av betongplattor belagda med sådant förbannat sprutspackel som blir förstört om man typ tittar för länge på det.

Sorry, lite gnäll där, min fråga gäller själva plattorna:

Jag har fått berättat för mig att sådana plattor har längsgående ihåligheter, rör som det skule gå att lägga flexrör i för eldragning.

1) Stämmer det?

2) Var kan man i så fall hitta produktinformation om dessa plattor?

3) Går det att fräsa kanaler tvärs med plattorna, eller minskar det hållfastheten?
 
De längsgående håligheter som finns på en del sådana element, är nog framförallt en konstruktionsfråga. Man sparar betong och vikt på det sättet. Tror inte det är avsett att dra rör i håligheterna, därmed heller ingen förberedd "ingång". Sedan är det mycket möjligt att man skulle kunna nyttja dem för det.
 
1 Ja det stämmer, finns hela små och stora fastigheter som som har dessa betongblock. El dras med fördel i kanalerna som finns.
2 Ser ut så här och fler fabrikat finns https://strangbetong.se/produkter/bjalklag/haldack/
3 Vid förläggning av kabel eller flex i en kanal så borras det ett hål där uttag eller annat ska vara. Det som kan stöka till det är var man ska gå in i kanalen. Någon form att sprätta upp på tvären elementet får inte göras, förbjudet.

Edit ny länk för elementen
 
Redigerat:
Är det HDF plattor du pratar om ska du inte börja göra ingrepp i dessa för att nå hålen och använda dessa för rördragning.
 
J jonaserik skrev:
Någon form att sprätta upp på tvären elementet får inte göras, förbjudet.
Tack, jag misstänkte det. Kändes spontant som en dålig idé.

Sedan går ju redan el i de elementen, till befintliga taklampor. Lite oklart för mig hur de fick dit rören när de byggde huset. Kanske framgår om jag tittar i relationsritningarna.
 
Sådana detaljer är inte svåra att lösa under projekteringsfasen eller under uppförandet. Dock blir det lite mer omständigt att fixa när byggnaden väl står där och inget man bör göra som lekman.
 
F fasvändare skrev:
Sedan går ju redan el i de elementen
Mycket vanligt på större byggen och då tas ett hål ovan undertak ovanför en kabelstege- Brukar vara ren kabel i kanalen och räknas som kanalisation. I en BRF finns troligen inget undertak i korridoren.
 
Jag vet ju inte vad "korridoren" är.

Här är det flexkabel draget på något vis. Intrycket jag får är att de helt enkelt borrat lite hål och dragit i elementen.
 
  • Elkablar sticker ut ur vägg med plastplugg, ofärdig elektrisk installation, vit bakgrund, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olämplig och osäker elektrisk installation med oskyddade ledningar och skarvklämmor i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som om jag behöver förtydliga en sak, även om ignorera-knappen finns i forumet.

Jag har inte tänkt göra någonting alls själv.

Det jag försöker förstå är vad som över huvud taget är möjligt och tillåtet att göra, så jag kan föra en halvt begriplig diskussion med firman som ska göra det. Underlättar även vid skissandet om jag inte ritar orimliga saker.
 
Tror inte det är hdf du har utan ett filigranbjälklag. Det är en 50mm tjock betong platta som man sedan gjutit 200mm betong på. Så i princip en kvarsittande form.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tror inte det är hdf du har utan ett filigranbjälklag. Det är en 50mm tjock betong platta som man sedan gjutit 200mm betong på. Så i princip en kvarsittande form
Fullt möjligt, jag har ingen aning om vad HDF är.

MDF har jag hört talas om, men till och med jag begriper att det inte är trä någonstans utom möjligen i min skalle.

Men om jag snokar på tekniska kontoret kanske jag kan få ut info om vad det är byggt med.
 
Rickard.
Hdf är håldäck och dom är ovanliga (aldrig sett) i lägenhetshus då dom används främst vid stora spann.

Skulle jag gissa så har du solid betong över dig, föreningen bör ha alla ritningar som finns på huset. Min sista förening hade alla öppet på info hemsidan.
 
Redigerat:
Det är bara att trycka slangen lite försiktigt upp och ner i hålet som visas i taket. Rör det sig så är det hål och inte ingjutet. Brukar inte vara flex vid gjutning, men kan vara det.
 
  • Gilla
fasvändare
  • Laddar…
Oftast räcker det med att mäta bredden på dom. HIF standardinredningen är 1200mm och filigran 2400mm. Sedan finns det så klart avvikelser i detta.
 
  • Gilla
fasvändare
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Skulle jag gissa så har du solid betong över dig, föreningen bör ha alla ritningar som finns på huset. Min sista förening hade alla öppet på info hemsidan.
Haha ja tack, om jag hade bott i en förening där det gick att få vettiga svar av någon samma månad man frågar hade jag nog inte befunnit mig i ett webbforum. Men det dyker kanske upp ett facit från dem så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.