Hej

Har ett element som inte blir varmt. Termostatpiggen fjädrar som den ska.
Kan man göra något själv eller är det bara till att ringa röris ?
Testat vrida på vredet under, men blir ingen skillnad.
 
  • Värmeelement med termoventil och grått golv, synlig vit röranslutning, vred märkt "PROFEC".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
S salkin85 skrev:
Hej

Har ett element som inte blir varmt. Termostatpiggen fjädrar som den ska.
Kan man göra något själv eller är det bara till att ringa röris ?
Testat vrida på vredet under, men blir ingen skillnad.
Luftat?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K K. L skrev:
Luftat?
Provade nu, det pös till lite. Men sen inget mer. Verkar som om det inte är något vatten i det
 
K
S salkin85 skrev:
Provade nu, det pös till lite. Men sen inget mer. Verkar som om det inte är något vatten i det
Är det på andra våningen elementet är?
Verkar som att du får testa med att fylla på vatten i systemet.
Det är väl så långt mitt kunnande är gällande element.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Provade nu, det pös till lite. Men sen inget mer. Verkar som om det inte är något vatten i det
Leta rätt på expansioskärlet. Tryckmätaren ska visa på 1 eller mot den röda markeringen. Fyll på vatten till den markeringen. Friskt vatten innehåller mycket syre. Ni får lufta elementen lite oftare i början.
 
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Leta rätt på expansioskärlet. Tryckmätaren ska visa på 1 eller mot den röda markeringen. Fyll på vatten till den markeringen. Friskt vatten innehåller mycket syre. Ni får lufta elementen lite oftare i början.

Alltså, alla andrq element i kåken är varma. Utom detta. Värmepumpen står i källaren, detta är en trappa upp.
Kopplet och ledningarna blir varma, men det är som om det inte kommer vatten in i elementet.
Detta element har aldrig varit varmt under mina år i kåken.
 
Systemet var varit helt tömt och påfyllt flera gånger under de senare åren. Denna radiator har aldrig varit varm heller, vilket gör att jag tror att den inte för nå vatten i sig.
Inget vatten kom när jag luftade, kom ingensting.
 
S salkin85 skrev:
Systemet var varit helt tömt och påfyllt flera gånger under de senare åren. Denna radiator har aldrig varit varm heller, vilket gör att jag tror att den inte för nå vatten i sig.
Inget vatten kom när jag luftade, kom ingensting.
Du har väl kollat att avstängningsskruven är öppen. Den sitter under ett ”lock” vid t-röret nere på elementet. Öppnas vanligen med en insex-nyckel.
 
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Du har väl kollat att avstängningsskruven är öppen. Den sitter under ett ”lock” vid t-röret nere på elementet. Öppnas vanligen med en insex-nyckel.
Alltså jag kollade nu. Det finns två vred, termostaten som är bortplockad. Och vredet som står rakt ut.
Något lock hittar jag inte ?
 
Är nog ett 1-rörssystem du har. med tanke på hur rören kommer upp från golvet och kopplade. Då är det en förträngning i matarröret mellan dom två uppstickande. Den kan bestå av en bricka eller en plåtbit som blockerar en av flödet. Det blir då att en del av flödet går upp i elementet, går runt och fortsätter till nästa. Har den gett sig ( rostat sänder ) så är det kört med att få fart på det elementet.
 
1 rörsystem stämmer bra!

Googlat mig fram till att kopplet heter Fellingsbro m 68. Men hittar ingen sprängskiss..
 
Har du öppnat ”förinställningsventilen” helt, ratten med bokstäverna på
Vrid den motsols, mot A.
 
GoC GoC skrev:
Har du öppnat ”förinställningsventilen” helt, ratten med bokstäverna på
Vrid den motsols, mot A.
Ja den står som du skriver. Ingen skillnad.
Luftade igen nu, kommer ingenting när jag öppnar nippeln, varken luft eller vatten.
Tror fan det är tomt alltså. Frågan är bara hur jag får vatten i det..

Själva koppeln blir varm, är som om nånting förhindrar vattnet att gå upp i radiatorn..
 
Du skriver att ”termostatpiggen” fjädrar som den ska.
Är det ett rejält motstånd då du trycker in den och den fjädrar snabbt ut igen då du släpper den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.