A
Raskus Raskus skrev:
Det går inte "plocka ut bidragen", de betalas ut i efterskott, eller så blir du återbetalningsskyldig med ränta om du inte fullgjort dina åtaganden.
Precis, de är återbetalningsskyldiga i fallet jag refererar till, men det går ändå inte att komma åt dem. Det gäller fallet med Stadsnät, där PTS, Jordbruksverket och Länsstyrelsen under perioden 2012-2014 gick in med flera stöd till Stadsnät och samfällighetsföreningen. Tanken vid det tillfället var att Stadsnät skulle gräva till tomtgräns och respektive husägare skulle gräva resten själva. Istället gjorde Stadsnät en deal med föreningen om att nyinflyttade i utkanten av området undantogs och de pengarna som då frigjordes användes sedan för totalentreprenad till övriga boende.

När det här var ett fullbordat faktum begärde jag ut papper från samtliga inblandade myndigheter och gick med det till en lokal jurist som sa något i stil med: "-Du har ett case här, men du bör fundera på vad du vill uppnå. Du kommer inte att få fiber bara för att du får rätt, utan det enda som kommer hända är att dina grannar kommer att få betala mer för sin fiber, och som nyinflyttad från en annan landsdel bör du fundera på vilket pris som kommer med det."

Jag tog det här som ett förtäckt hot, och eftersom jag då hade barn i förskoleålder valde jag att inte vidare. Har sedan dess ändå blivit behandlad som en utböling på en massa sätt, så jag antar att juristen inte höll käften trots att jag valde att inte gå vidare...

Kontentan är iaf att det på den tiden i praktiken gick att plocka ut ersättning för fiber som inte byggdes...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Själva erbjudandet är ju inte så mycket att fundera på. Du får anslutningen för 19.000:- och då ingår tre år 1000/100Mbit/s vilket är ett väldigt bra pris.

Om Open infra är en bra leverantör eller inte är svårare att svara på. Det verkar ju i.a.f. vara ett öppet nät med en hel del leverantörer så det borde inte bli allt för fel så länge de har bra kapacitet i nätet.

Om du inte har anledning att tro att någon annan leverantör du hellre vill ha kommer att gräva ner fiber i en nära framtid så borde du nog tacka ja.
Fel!

Open Infra är inte ett öppet nät fick jag nu erfara efter att bindningstiden avslutats. Trots att de kallar sitt erbjudande för Öppet fiber.

Flera stora tjänsteleverantörer levererar inte bredband till Open Infras fibernät.
Du blir alltså bunden till ett fåtal leverantörer.

Open Infra är ett blufföretag som bör undvikas.

Det är definitivt bättre att välja en seriös aktör för en sådan viktig tjänst som fiber för bredband/Internet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Hur definierar du ett öppet nät?
 
  • Gilla
DTanner
  • Laddar…
Open infra har ju flera gånger förekommit i tveksamma sammanhang kopplat till både leveranstid och bredbandsstöd men om man har 15 tjänsteleverantörer att välja på och telia, tele2 och Bahnhof finns bland dessa så får man kanske finns sig i att kalla det ”öppet”.
 
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Flera stora tjänsteleverantörer levererar inte bredband till Open Infras fibernät.
Ett öppet nät är ett där alla tjänsteleverantörer får leverera tjänster på lika villkor. Det betyder inte att alla tjänsteleverantörer är tvungna att leverera tjänster i just det nätet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Open infra har ju flera gånger förekommit i tveksamma sammanhang kopplat till både leveranstid och bredbandsstöd men om man har 15 tjänsteleverantörer att välja på och telia, tele2 och Bahnhof finns bland dessa så får man kanske finns sig i att kalla det ”öppet”.
Fast det kostar en rätt stor slant att finnas med sina tjänster i ett nät med "öppen fiber".
Den som tjänar mest är nätägaren.
Glad att vi byggde eget nät här hemma.
 
K karlmb skrev:
Fast det kostar en rätt stor slant att finnas med sina tjänster i ett nät med "öppen fiber".
Den som tjänar mest är nätägaren.
Glad att vi byggde eget nät här hemma.
Ja jag lämnade telias öppna nät och gick till Bahnhofs stänga nät så snabbt det gick. Utan tvekan det billigaste alternativet för mig. 1000/1000 för 300kr i månaden.

Problemet med de öppna näten är att konkurrensen fortfarande är för dålig vilket i sin tur beror just på att det är för många kockar som delar på soppan.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Trots att man varit i branschen inom data/IT/Internet/Bredband/etc i hela sitt tidigare yrkesverksamma liv kan jag inte bedöma vad som är rätt pris idag.:cool:
Är nog en färskvara;).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag lämnade telias öppna nät och gick till Bahnhofs stänga nät så snabbt det gick. Utan tvekan det billigaste alternativet för mig. 1000/1000 för 300kr i månaden.

Problemet med de öppna näten är att konkurrensen fortfarande är för dålig vilket i sin tur beror just på att det är för många kockar som delar på soppan.
Är det verkligen dålig konkurrens? Det är inte helt enkelt så att kostnaderna inte går att få ner mer?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen dålig konkurrens? Det är inte helt enkelt så att kostnaderna inte går att få ner mer?
Ja som jag antydde i inlägget så blir det i den öppna modell vi har på många håll i sverige många som ska dela på intäkterna och det ger ju mindre utrymme för "priskrig". Samtidigt handlar ju detta om att marknaden behöver konsolidera sig vilket också skett i stor omfattning på senare år - i flera nät är det samma företag som äger nätet som driftar nätet och som kan leverera tjänst i nätet.

Det är inte en helt enkel marknadsplats men min högst personliga uppfattning är att nu när den stora utbyggnaden är klar och man har fått betalt för sina investeringar i näten, så kanske det skulle vara en generell princip att jag kan flytta min anslutning till vem helst jag vill som vill ta emot mig - idag är det bara Telia som måste acceptera ett operatörsbyte (kanske någon mer?). En sådan princip skulle ruska om lite på en marknad som fastnat i att 100/100 ska kosta 400spänn i månaden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Trots att man varit i branschen inom data/IT/Internet/Bredband/etc i hela sitt tidigare yrkesverksamma liv kan jag inte bedöma vad som är rätt pris idag.:cool:
Är nog en färskvara;).
Har du gått i pension? :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag lämnade telias öppna nät och gick till Bahnhofs stänga nät så snabbt det gick. Utan tvekan det billigaste alternativet för mig. 1000/1000 för 300kr i månaden.

Problemet med de öppna näten är att konkurrensen fortfarande är för dålig vilket i sin tur beror just på att det är för många kockar som delar på soppan.
Ja, vi har ju en blodsugare i KO som jag gärna vill slippa. Om föreningen ger tillstånd så kan ju bra leveratörer få sätta sin egen utrustning i våra nodhus och hemma hos mig. Blir billigare o bättre för både lev. och mig.
 
Hade Telias öppen fiber och kunde byta till Bahnhofs villanät... 10000/10000 för 499 i månaden. Kändes billigt, i nivå med Telias 250/250 :rofl:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
V videopac skrev:
Hade Telias öppen fiber och kunde byta till Bahnhofs villanät... 10000/10000 för 499 i månaden. Kändes billigt, i nivå med Telias 250/250 :rofl:
Ett problem är att Telias öppna nät inte heller är öppet. Telias största konkurrenter får inte leverera tjänster i det nätet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett problem är att Telias öppna nät inte heller är öppet. Telias största konkurrenter får inte leverera tjänster i det nätet.
Iaf inte utan så hög kickback att de avstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.