Hej!

Är verkligen ingen expert på uppvärmning och smarta hem så tänkte att man säkert kan få lite guidning här.

Har idag en bergvärmepump (Greenline) och uppvärmning av huset sker genom vattenburen golvvärme.
Pumpen går enbart på en utomhusgivare för att avgöra temperatur.

Nu till min fråga. Kan jag på den centrala styrningen av golvvärmen (se bifogad bild) få till nån form av smartstyrning och koppla trådlösa rumsgivare för att styra temperaturen separat i varje rum på ett bra sätt?
 
  • Värmefördelare med termostater, rör och manometrar för golvvärmesystem, etiketterade anslutningar, teknisk inrättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför vill du styra temperaturen i varje rum individuellt med ”smart styrning”?

Rumstermostaterna bör normalt bara användas för att strypa värmen när rummen får extern värmetillförsel via tex solinstrålning.
Eller för att sänka ner värmen från det normala i enstaka rum.

Normalt bör värmekretsen vara injusterad så att alla rum får den temperatur de ska ha när termostaterna/ställdonen är bortplockade.
Då sker all styrning från centrala reglersystemet genom att ”shunta” ut ”rätt” värme.

En värmepump bör inte temperaturregleras på slingorna, mer än enstaka, utan det är utgående framledningstemperaturen från VPn som normalt ska justeras.
Det mest ekonomiska är att det görs så oberoende vilken typ av värmepanna det är.
 
Jag är ju av den åsikten att man ska skita i styrningar av golvärme då det kostar både nu å i framtiden då grejer behöver bytas. Bättre att strypa in slingorna så tempen i rummen blir bra å bara köra på vp utegivare och i mitt tycke om det finns innegivare.
 
Montera ställdon och trådlösa rumstermostater.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför vill du styra temperaturen i varje rum individuellt med ”smart styrning”?

Rumstermostaterna bör normalt bara användas för att strypa värmen när rummen får extern värmetillförsel via tex solinstrålning.
Eller för att sänka ner värmen från det normala i enstaka rum.

Normalt bör värmekretsen vara injusterad så att alla rum får den temperatur de ska ha när termostaterna/ställdonen är bortplockade.
Då sker all styrning från centrala reglersystemet genom att ”shunta” ut ”rätt” värme.

En värmepump bör inte temperaturregleras på slingorna, mer än enstaka, utan det är utgående framledningstemperaturen från VPn som normalt ska justeras.
Det mest ekonomiska är att det görs så oberoende vilken typ av värmepanna det är.
Har inget jättebra svar, mer än att det känns schysst för hela familjen att lite enklare kunna öka och sänka temperaturen per rum.

Tanken började när jag insåg att bergvärmen inte har nån innegivare och att jag då inte tjänar nått i uppvärmningskostnad på att använda kaminen i vardagsrummet.
 
Hur ofta tror du att ni kommer att justera rumsgivarna?

Jag hade som första steg skaffat en innegivare till värmepumpen.
 
heph heph skrev:
Tanken började när jag insåg att bergvärmen inte har nån innegivare och att jag då inte tjänar nått i uppvärmningskostnad på att använda kaminen i vardagsrummet.
Pumpen kommer väl att känna av att returledningens temperatur stiger om golvet avger mindre värme?
 
Det med smart lösning som alla i dag talar om, kan vara osmart. framförallt för plånboken. Kostar skjortan med alla tekniska finesser och ta år att få hem i något som kan kallas besparing. Mät tempen på in/ut per slinga, en tumregel är ca 4 C i skillnad in/ut. För att justera så skruvars det på den blå ratten. Börja med en och fortsätt med nästa, det kommer att bli många vändor innan du är färdig. För en stryps så kan det bli mer flöde på en annan och vissseversa.. När du får ihop det så kan du tex. strypa till lite extra för lägre temp i sovrum. Allt arbete kostar inget än tid. Efter det ka du köpa hem något riktigt gott till middag och få pengar över.
En s.k. smart del kostar kanske ca 10kkr och inte värt det, med framtida haverier på grejerna.

Edit . Det ska alltid vara en slinga öppen och normalt har man badets slinga helt öppen så VP får
flöde över sig, annars mår den illa.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Pumpen kommer väl att känna av att returledningens temperatur stiger om golvet avger mindre värme?
Om jag inte har nån innegivare spottar väl pumpen ut ett jämnt energiflöde baserat på utegivaren oavsett vad som händer inne. Eller jag kan såklart ha helt fel?
Är novis och nyinflyttad
 
VP skickar ut en temp i förhållande till utetemp, och det är den temp man vill ha som ställes med kurvan på VP. Kan bli lite koll på läget så man kommer rätt. Kanske ställa om ett par ggr, efter varje ändring får man vänta ett dygn så tempen stabiliserar sig.
 
Kan väl tänka att din pump ev har samma styrmöjligheter som min även om vi har olika modeller så är det samma tillverkare. Jag beskrev här https://www.byggahus.se/forum/threa...5ar-av-renovering.260413/page-22#post-4937848 hur jag styr min. Inte på det sätt du tänkt men det kanske kan ge inspiration. Om jag hade haft en kammin så hade det varit enkelt att lägga en broms ibörjan av flödet på samma sätt som jag har en gas om det blir för kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.