Hej!
Det finns ett hål rätt genom en vädringslucka i vardagsrummet vilket gör att det drar jäkligt kallt igenom. I resterande rum finns ett utfräst hål på insidan av luckan men det går inte rätt igenom.
Har det något med ventilationen att göra eller finns det någon mening med att det är hål som jag missar? Fönster med öppen karm, trädsilhuetter utanför, vinterlandskap, glashängen, gardin, inomhusmiljö, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet fönsterfoder och tejp, strukturmässig detalj synlig, reparationsförsök eller temporär isolering, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rektangulärt hål i en vit vägg, troligen för installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen fönsterlucka, utsikt över vinterlandskap, handtag i förgrunden, träd utanför, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det satt nog ett handtag precis som det nedre där tidigare. Det ska alltså INTE vara ett hål där.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det satt nog ett handtag precis som det nedre där tidigare. Det ska alltså INTE vara ett hål där.
Det där hålet är helt felplacerat och för stort för att vara till ett handtag. Kan vara något helt annat syfte.
Grundflöde för tilluft? Det är dock en udda placering även för detta.
 
Har ni friskluftsventiler i väggarna eller annan del av fönsterkarmen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni friskluftsventiler i väggarna eller annan del av fönsterkarmen?
Nej det är ingen annan ventil någonstans runt fönstret, så det känns som det kan ha med det att göra. Men blir ju lite väl kallt med ett stort hål :)
 
Bor ni i bostadsrätt eller hyresrätt? Ni ska ha vägg eller fönsterventiler i vardagsrum och sovrum.
 
Bostadsrätt, någon annan ventil än just vädringsluckan på fönstren hittar jag dock inte.
 
kolla om grannen har samma
 
Ta fram ovk-protokollet för ventilationen som styrelsen är skyldiga att utföra var 6:e år och undersök om allt står rätt till.
 
  • Gilla
splenny
  • Laddar…
S splenny skrev:
Det finns ett hål rätt genom en vädringslucka i vardagsrummet vilket gör att det drar jäkligt kallt igenom.
Det har garanterat suttit en justerbar plastventil där.

En uppfällbar askfacklucka i brun vägg, använd för att samla aska från öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att man ska kunna få aningen tilluft även med stängt vädringsfönster. Jag har tyvärr ingen aning om de går att köpa lösa idag.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har garanterat suttit en justerbar plastventil där.

[bild]

Tanken är att man ska kunna få aningen tilluft även med stängt vädringsfönster. Jag har tyvärr ingen aning om de går att köpa lösa idag.
Aha! Ja den där jäkeln ser ju absolut ut som något som kan ha suttit där. Då får jag undersöka vidare :)
 
S splenny skrev:
Aha! Ja den där jäkeln ser ju absolut ut som något som kan ha suttit där. Då får jag undersöka vidare :)
Jag har precis samma problem! Har du hittat var man köper sådana ventiler?
 
  • Gilla
tuctuc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.