Finns det något sätt att räkna ut hur stor ack.tank man kan ha beroende på pannans effekt, lite grovt räknat? Sedan ska det vara en rimlig eldningstid med, vill ju inte elda en hel dag för att få upp bra med värme på ack.tanken...
 
Ca 1 kWh/liter ved får du ut...
 
Det beror mer på hur stort vedmagasin pannan har än vilken effekt den har, vilken storlek acktanken bör vara.
Har för mig att det är 18 gånger vedmagasinets storlek eller liknande....det står i någon tråd här bland biobränsle.

EDIT: Svanenkraven är 18x vedmagasinets storlek.
 
Don82 skrev:
Finns det något sätt att räkna ut hur stor ack.tank man kan ha beroende på pannans effekt, lite grovt räknat? Sedan ska det vara en rimlig eldningstid med, vill ju inte elda en hel dag för att få upp bra med värme på ack.tanken...
När det gäller ackumulatorvolymen ska den minst vara 18 gånger pannans vedutrymme. Då kan Du tända och lämna elden åt sitt öde.

Några andra nyckeltal som kan vara vettiga i Dina beräkningar:
1 liter ved ger ungefär 1 kWh om pannan är bra.
1,16 kWh ökar tempen i 1000 liter vatten 1 grad.
Mitt gamla 1800-tals hus på 180 kvm förbrukar ungefär 6 kWh i timmen när det är -20 grader.

Kör Du en Baxi Solo Innova 50 kW blir resultatet:
Ackvolymen ska vara 18 x 185 liter = 3300 liter (minst)
1 inlägg á 185 liter = 185 kWh = ger en tempökning i tanken på: 185 / (1,16 x 3,3) = 48 grader
Brinntiden är 185 / 50 = 4 timmar
Med en förbrukning på 6 kW räcker värmen i 185 / 6 = 30 timmar

Motsvarande siffror för Baxi Solo Innova 20 kW:
Ackvolym 18 x 100 liter = 1800 liter
1 inlägg => 48 grader
Brinntid = 100 / 20 = 5 timmar
Värmen räcker i 100 / 6 = 17 timmar

Du behöver förstås inte vänta på värmen under hela brinntiden, skiktningen ser ju till att det blir varmt i toppen såfort pannan kommit upp i drifttemp.
 
Förutom kW-teorin ovan kan man ju också försöka relatera till vardagslunket också. Jag menar att om man kommer hem på kvällen kl. 1800 och äter lite middag och strövar ut till pannrummet framåt 1900 och tänder startbrasan så vill man ju inte gärna ha ilägg 2 eller 3 framåt klockan 0100 på natten, då man borde sova. Pannans effekt och storleken på acken har ju rätt stor betydelse där. Jag är glad att jag valde en 65kW panna av den orsaken, jag får mitt andra ilägg (startbrasan exkluderad) ungefär efter knappt 3 timmar och systemet är helt fulladdad inom 5 timmar. Det innebär att det passar bra att lägga på ny ved strax innan sena tv4-nyheterna börjar. En tanke bara.
 
Att tänka på är att man inte kan få in lika många liter ved som det står att eldstaden är på, Finns ju alltid lite luft mellan veden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.