Hej min ved ser ut som detta men inte björkveden . Tror det är bok som har blivit angripen. Vet någon vad det kan va?
Mvh tobbe
 
  • Staplad ved, olika storlekar, vissa med mögel, förvaring för uppvärmning eller eldstäder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel. Det blir lätt så om man inte får det hyfsat torrt innan det kommer in.
 
Det ligger i en luftat vedbod . Har haft ved i den runt 15 år å det är första gången dom det har blivit så ?
 
När hamnade den där och hur torr var den då?
 
Den är sågad i januari . Klyvde den i mars å lägger in den på engång . Har gjort så i 15 år och inte haft problem med mögel. Kör med blandved .
 
Tomture61
Fullt möjligt att klimatet i Sverige blivit fuktigare , mer tropiskt :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fullt möjligt att klimatet i Sverige blivit fuktigare , mer tropiskt :thinking:
Jo så kan det nog va men jag undrar varför det är bara på boken inget på björk veden?
 
T tobben 9 skrev:
Jo så kan det nog va men jag undrar varför det är bara på boken inget på björk veden?
Jag gissar att saven i boken var energirikare, elda upp den angripna veden så är ju problemet ur världen.
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte om jag har rätt, men en idé iallafall! Kan det vara så att saven redan har stigit i boken när den fälldes och på björken har saven inte hunnit stiga. Därför kan bokveden innehålla väldigt mycket mer vatten. På t.ex. lönn och plommon stiger saven redan i november. Men jag vet inte hur det är med bok.
 
  • Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
Du bor i Skåne och kan det vara så att den här boken stått så till och tillsammans med att det inte blev någon vinter det här året att trädet aldrig gått in i ett vintertillstånd och fortfarande hade en stor mängd vatten och närsalter/socker i sig. När du sedan kapade/klöv upp veden så torkade den så dåligt/långsamt att det började bildas mögel av näringen i trädet. En teori.
 
  • Gilla
tobben 9 och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svaren . Jag eldar för fullt
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Öppen spis med brinnande ved, eldslågor och glödande kol. Varm, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Snöfall täcker gräs och vägar; träd och bil syns; grå, vinterväder; tyst stämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Kommer lite snö, så då får man elda lite :crysmile:
Idag kör vi, oxel, gran och björk.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Taket på min vedbod har börjat läcka in, så ungefär hälften av mina 9 kubik är nog ytblöt. Ruggigt segt inför kommande köldknäppar... Borde dröja innan/om det möglar tänker jag dock? Det lär ju torka igen om det blir kallt?
 
N Nils Eriksson2 skrev:
Taket på min vedbod har börjat läcka in, så ungefär hälften av mina 9 kubik är nog ytblöt. Ruggigt segt inför kommande köldknäppar... Borde dröja innan/om det möglar tänker jag dock? Det lär ju torka igen om det blir kallt?
Jag antar att du lagat taket eller tänker göra det snart?
Om veden torkar eller inte beror på hur luftigt det är i vedboden, och kommande luftfuktighet utomhus.
Det är värre om veden är för blöt när den ska eldas, än om det är några mögelprickar på den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.