Beställde barrotade vintergrön ligusterplantor från internet för en månad sen.
Leveransen tog en vecka längre än väntat, totalt 11 dagar i en pappkartong med bladverket inlindat i plast. När jag öppnade kartongen hade buntarna med plantor svart-bruna löv som var våta och klibbiga. Förruttnelse alltså. En bunt var inte lika invirad i plast och den hade gröna fräscha blad. Rötterna hade legat helt bara i 11-12 dar inne i kartongen och kändes ganska torra. De var inte invirade i plast som bladverket. Alla buntarna, utom den övre i bilden, var lika brunsvarta.
Betyder detta att plantorna är såpass skadade att jag kan/bör kräva pengarna tillbaka?
Leveransen tog en vecka längre än väntat, totalt 11 dagar i en pappkartong med bladverket inlindat i plast. När jag öppnade kartongen hade buntarna med plantor svart-bruna löv som var våta och klibbiga. Förruttnelse alltså. En bunt var inte lika invirad i plast och den hade gröna fräscha blad. Rötterna hade legat helt bara i 11-12 dar inne i kartongen och kändes ganska torra. De var inte invirade i plast som bladverket. Alla buntarna, utom den övre i bilden, var lika brunsvarta.
Betyder detta att plantorna är såpass skadade att jag kan/bör kräva pengarna tillbaka?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 036 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 036 inlägg
Jag föreslår att du kontaktar företaget och berättar i vilket skick plantorna kom fram och att du tror att de är döda för att höra vad företaget har att säga. De kanske vet att det är stor chans att plantorna klarar sig ändå.
Tack för svaret. Jag har pratat med företaget och de tror plantorna klarar sej. Men frågan är om man har rätt att häva köpet eller kräva nedsättning av priset. Leverans skulle skett den 3e nov men kom först 11e nov, det är därför bladen ruttnat.
BirgitS skrev:
Gjorde en 100m2 stor rabatt här hemma för några år sedan, det var vid påsktid. Mina paket fastnade på terminalen över påskhelgen och när de blev utkörda till mig några dagar senare så var vissa sorter av plantor gråa/mögliga etc. Jag skrev ner antalet av varje planta som såg döda ut och tog lite foto, sen planterade jag alltihop.
Kontaktade företaget och de gjorde en återbetalning för de plantor som var idåligt skick, inga diskussioner. Nu visade det sig att nästan alla plantor trots allt klarat sig. Företaget ifråga fick en fin recension av mig, jag fick en billig blomsterrabatt
Kontaktade företaget och de gjorde en återbetalning för de plantor som var idåligt skick, inga diskussioner. Nu visade det sig att nästan alla plantor trots allt klarat sig. Företaget ifråga fick en fin recension av mig, jag fick en billig blomsterrabatt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 036 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 036 inlägg
Nej, det tror jag inte utan du får plantera dem och om det visar sig till våren att de dog så får du ersättningsplantor.Roger G Olsson skrev: