samovar
H HEM2121 skrev:
Det måste vara ett misstag. Säg bara att om de vill ha fikabröd så ordnar du det men att du inte vill ha det på en faktura.
Fast ska det vara självklart att man får fika?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H
samovar samovar skrev:
Fast ska det vara självklart att man får fika?
Fika får man göra på raster men det är ju inte självklart att beställaren ska betala för det. Det är upp till beställaren att avgöra.
Fika får den enskilde eller företaget som den enskilde är anställd i betala.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
H
S jkswe87 skrev:
Betalar du kaffet på din arbetsplats ur egen ficka ?
Om företaget du arbetar för bjuder på kaffet har ju företaget bestämt det. Har du ett uppdrag utanför företaget så fakturerar inte företaget kunden för kaffet.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Ska kunden betala allt?
I slutändan är det konsumenterna som betalar för alla företags samtliga kostnader...
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
S jkswe87 skrev:
Betalar du kaffet på din arbetsplats ur egen ficka ?
När jag började jobba så ja. Man hade nån slags kaffekassa. Det fanns dock automater på ett fåtal ställen så ville man smita till nån reception gick det att inte vara med i kaffekassan och ta kaffe där. Tror det försvann successivt när fler automater ställdes ut. Men eftersom kaffet smakar blå i automaten så har vissa fortfarande kaffekassa. Något till kaffet får vi inte, varje vecka tar nån med fika som köps (eller bakas) ur egen kassa efter ett schema. Jag jobbar på kontor.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S jkswe87 skrev:
Betalar du kaffet på din arbetsplats ur egen ficka ?
ja så klart, om inget annat är överenskommet
 
  • Gilla
Tekladennyfikne och 2 till
  • Laddar…
C Carolinehejhej skrev:
Är det standard att vi som husbeställare får betala för snickarnas kaffe och fikabröd?
Nej, mat och fika är inget husbeställaren ska betala på fakturan. Fredagsfika och mat är något snickarna önskar av arbetsgivaren, deras företag eller av materialleverantörer. Det finns ingen lag på att det ska vara så, men förekommer. Olika mellan företagen. Däremot ska det inte det betalas av beställaren. Taklagsfest är brukligt när beställaren/kunden är ett företag, men det har också spridit sig till privata kunder. Man bjuder på lättare mat.
Jag tror att, i detta fallet Beijer, skickar fakturan till byggföretaget och denne inte läser igenom den innan den dras vidare till dig. Den summan skulle ha räknats av. När jag renoverade mitt hus fick jag som underlag till min faktura byggföretagets fakturor. I fakturorna hittade jag snus/snusstockar och även material som inte använts hos mig (det var några speciella skivor). Jag tog upp det med min byggare och han drog av den kostnaden. Inga problem.
Det kan lätt bli fel, att något blir skrivet på fel konto. Snickarna har olika kontonummer för olika jobbprojekt. Det kan vara kontolittera som gatuadress, fastighetsens namn, projektnummer eller bara en kontosträng (siffrerföljd). Hade det varit jag skulle jag ta upp det med bryggaren. Om inte taklagsfesten var orimligt dyr hade jag sagt, ok den tar jag men inte dom andra gångerna. (Hade jag hunnit med skulle jag förekommit och bjudit på grillade hamburgare. Det hade troligtvis blivit billigare att köpa och stå vid grillen själv.)
 
Att det var med på leveransfakturan betyder ju bara att det ingick i samma beställning som firman gjorde från Beijer. Sedan är ju frågan om kostnaden finns med på verkliga fakturan som du fick.

Leveransfakturan visar ju bara vad Beijer har levererat till din adress, inte vad firman ska debitera dig för.
 
  • Gilla
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
C Carolinehejhej skrev:
Plank?
Eller varma vinterhandskar 10 par
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fulkemisten
OT. Är man lite smart så ser man till att det finns kaffe, mackor, frukt, och läsk/vatten på större jobb över ett par dagar. Människan är enkel och lat. Finns det trivselfaktor skiter de i att dra iväg på rast och prioriterar att åka till dig då de oftast har fler grejer på gång samtidigt. Winwin till kostnad av några få hundralappar till tusenlappar. Ställde mig och grillade burgare i brinntiden åt gänget som gjöt min källarplatta för många år sedan. Kanske hade den blivit lika fint glättad utan burgarna, det skadade i alla fall inte.
 
  • Gilla
jonas.o och 11 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du säger på ett trevligt sätt.
- Nästa fika är på er ;)
Håller med, ta det trevligt men ta upp hur ni regerade. Tror det är det bästa i alla relationer, även yrkesmässiga.
 
C Carolinehejhej skrev:
… att händer det igen kanske jag tar upp det. Men då är det inte bara jag som tycker det är lite märkligt
Protesterar du inte nu så har du nog godkänt det för projektet. Du behöver åtminstone påpeka i ett mejl att det inte är acceptabelt men låter det passera denna gång.
 
C Carolinehejhej skrev:
Hehe det roliga är att vi då också betalar deras %-påslag på material (det va lite virke på fakturan också) även på fikabröd och kaffe. Så dom får vinst på att köpa fika??
Men det är en småsak i det stora hela så tänker att händer det igen kanske jag tar upp det. Men då är det inte bara jag som tycker det är lite märkligt
Sluta med sådana här inlägg och håll er till frågor som rör tekniska frågor mm.
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
Tord Gustavsson och 6 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Sluta med sådana här inlägg och håll er till frågor som rör tekniska frågor mm.
Denna del av forumet är för att diskutera hantverkare - inte tekniska frågor. Det finns det andra ställen på detta forum för.
 
  • Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
T Tcp skrev:
Denna del av forumet är för att diskutera hantverkare - inte tekniska frågor. Det finns det andra ställen på detta forum för.
Ja men varför lägga upp det i det här forumet? Fråga bygger om varför fikat finns med på fakturan så är den saken ur världen. Om det gällt brister i arbetet de utfört så förstår jag att man vill dryfta det men ,,,,
 
  • Arg
  • Haha
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.